Spør en gjeng spilljournalister om favorittspill, og du får garantert et par Ico og Shadow of the Colossus som svar. Spør noen spillutviklere om favorittspill, og sjansen er stor for at også de kommer drassende med Ico og Shadow of the Colossus. Til og med legendariske Peter Molyneux holder Ico som et av sine absolutte favorittspill. Fumito Uedas to spill har satt dypere spor etter seg enn de fleste andre spill lansert på denne siden av århundreskiftet.
Like vakkert
Det var derfor med en viss skepsis jeg mottok nyheten om at hans to mesterverk skulle gjenutgis i HD til Playstation 3. Ville Sony ta en George Lucas og legge til masse unødvendig ræl i spillene, slik Lucas har gjort med de nye versjonene av Star Wars-trilogien på blu-ray? Eller ville de beholde det minimalistiske og lavmælte uttrykket fra originalspillene.
Heldigvis har de gått for sistnevnte løsning, og mitt gjensyn med Ico og Shadow of the Colossus føles som et genuint gjenbesøk med originalspillene. En verdig oppussing, der jeg som spiller egentlig ikke legger merke til at jeg spiller en oppusset versjon av klassikerne, men sitter igjen med nøyaktig samme følelser og inntrykk som da jeg spilte originalen.
Har du ikke vært borti de to spillene før, kommer en kort innføring her. I Ico spiller vi en gutt med horn som blir ført til et gigantisk slott. Han er en offergave, og skal mures inn i en statue for å dø. Heldigvis klarer han å bryte seg ut av statuen, og sammen med en mystisk pike kalt Yorda må han prøve å finne en vei ut av den digre borgen.
Shadow of the Colossus foregår før Ico, og handler nok en gang om en ung mann. Denne gangen er rollene snudd på hodet, og vår helt er på jakt etter seksten kolosser – gigantiske og majestetiske skapninger – som må felles for å berge hans døde kjæreste.
Selv om de to spillopplevelsene er ganske ulike har de også mange fellestrekk. Ueda har en minimalistisk tilnærming i spillfortellingene sine, her fortelles gjerne historiene mellom linjene. Som spiller er jeg vant til å få historier malt i brede strøk og gjerne gjentatt i det uendelige via monologer og dialoger, Uedas sparsomme tilnærming gir meg tid til å reflektere over handlingen selv. Og ikke minst mine egne handlinger.
Kulturalibi
Ico og Shadow of the Colossus blir til stadighet hentet frem som eksempler på at spill er kultur i den pågående debatten om hvorvidt spill bør likestilles med film, litteratur og andre kulturformer. Det er i mine øyne et litt søkt argument. Joda, Ueda spiller på litt andre strenger enn tradisjonelle spillutviklere, men jeg kjøper ikke argumentasjonen om at bare fordi Ico og Shadow of the Colossus gjør en fenomenal jobb med å skape en fin stemning, så skal disse automatisk være fanebærere for spillkultur. Spilling handler om interaktivitet, om samspillet mellom spilleren og skjermen, det er her fundamentet for opplevelsen dannes, og selv om presentasjonen og fortellerstilen i Ico og Shadow of the Colossus er relativt unik i spillsammenheng er det fortsatt det interaktive som definerer spillene.
Og det er også den største svakheten til Ico og Shadow of the Colossus. Spillene har en visuell stil som er forlokkende på mange som kanskje ikke er så vant til spill, men svært rigide kontrollsystem skremmer bort alle som ikke er vant til å spille dataspill. Enhver ikke-gamer som blir forført av introsekvensen i Shadow of the Colossus kommer til å gi opp lenge før han har klart å bestige og beleire den første kolossen i spillet. Det er ikke uten grunn til at Ico og Shadow of the Colossus først og fremst er en favoritt blant spillanmeldere og utviklere, og ikke blant spillere flest.
Likevel kan jeg ikke annet enn å anbefale denne pakken varmt til alle PS3-eiere. Vi snakker om to kultspill som har satt dype spor etter seg, som har inspirert andre utviklere, og som føles like unike og magiske i dag som de gjorde for henholdsvis ti og fem år siden. Dette er to helt unike spillopplevelser fra en av spillbransjens store visjonærer, og rett og slett obligatorisk spilling for alle som har noe mer enn et overfladisk forhold til dataspilling.
Se flere bilder fra Ico & Shadow of the Colossus HD Classics på neste side.
Ico & Shadow of the Colossus HD Classics er utviklet av Team Ico og utgitt av Sony Computer Entertainment. Spillpakken lanseres 28. september.