Luke #7 – Batman: Arkham Asylum
0

Luke #7 – Batman: Arkham Asylum

des 07 Spill.no  

Trikotkledd og sint venter Batman, eller Lynvingen om du vil, bak dagens luke. Med Arkham Asylum beviste den britiske utvikleren Rocksteady for en hel verden at superheltspill kan ha en god og selvstendig historie, samt et intenst gameplay. Vår skribent Håkon mimrer tilbake til de glade dagene på sinnssykehuset ved Arkham.

Nummer 18 – Batman: Arkham Asylum
Arkham Asylum er et spill som overrasket en hel spillverden da det kom. I 2009 hadde så å si alle gitt opp håpet om et godt superheltspill, og kanskje var det derfor Rocksteady valgte å gå for en egen historie, heller enn å imitere plottet fra kinosuksessen ”Batman: The Dark Knight”. Resultatet var uansett strålende, og byr på en paranoid og panisk atmosfære. Når Jokeren ber inn et bredt karakterspekter til besøk, slås det dessuten gnister nok til å konvertere en brukbare mengde spillentusiaster til å bli vaskeekte tegneserienerder.
Grunnkunnskapene om de store spektrene av venner og fiender Batman har klart å skaffe seg, er noe jeg i aller høyeste grad skylder Arkham Asylum. For selv om Jokeren i likhet med i ”The Dark Knight” også her spiller hovedrollen, blir det her lagt mye vekt på også andre kriminelt sinnssyke skurker, og spillet hjalp oss å huske at Batman har flere fiender enn Jokeren, noe mange hadde glemt etter Heath Ledgers strålende jobb som Jokeren i filmen. Det skal dog være sagt at også Arkham Asylum kan by på et stykke godt skuespill, og Mark Hamill er i mine øyne en av de beste stemmene Jokeren har hatt, samtidig som han også leverer den kanskje mest sinnssyke latteren t menneske er i stand til å lage.
Spillet har en fantastisk god balanse i gameplayet, og veksler ofte mellom store slåsskamper og mer smidige oppdrag hvor list og kløkt må tas i bruk for å ta ut bevæpnede vakter. Det er en større variasjon mellom disse i Arkham Asylum enn i de to oppfølgerne spillet har fått, og dette er en av de viktigste faktorene som gjør at det nettopp er Asylum som kommer inn på lista. Dessuten er bosskampene, spesielt Scarecrows vrengebilder og psykedeliske nivåer, blant de mest minneverdige øyeblikkene fra den syvende generasjonen.
At noe inspirasjon kan være hentet fra Zelda-serien er ikke særlig usannsynlig, ettersom spillet er godt oppbygd, og byr på nye oppgraderinger og duppedingser i ny og ne, uten å ha for stort mellomrom mellom disse oppdateringene, så man blir aldri lei av å løse gåter med hver enkelt gadget.

Arkham Asylum er et spill som overrasket en hel spillverden da det kom. I 2009 hadde så å si alle gitt opp håpet om et godt superheltspill, og kanskje var det derfor Rocksteady valgte å gå for en egen historie, heller enn å imitere plottet fra kinosuksessen ”Batman: The Dark Knight”. Resultatet var uansett strålende, og byr på en paranoid og panisk atmosfære. Når Jokeren ber inn et bredt karakterspekter til besøk, slås det dessuten gnister nok til å konvertere en brukbare mengde spillentusiaster til å bli vaskeekte tegneserienerder.

Grunnkunnskapene om de store spektrene av venner og fiender Batman har klart å skaffe seg, er noe jeg i aller høyeste grad skylder Arkham Asylum. For selv om Jokeren i likhet med i ”The Dark Knight” også her spiller hovedrollen, blir det her lagt mye vekt på også andre kriminelt sinnssyke skurker, og spillet hjalp oss å huske at Batman har flere fiender enn Jokeren, noe mange hadde glemt etter Heath Ledgers strålende jobb som Jokeren i filmen. Det skal dog være sagt at også Arkham Asylum kan by på et stykke godt skuespill, og Mark Hamill er i mine øyne en av de beste stemmene Jokeren har hatt, samtidig som han også leverer den kanskje mest sinnssyke latteren et menneske er i stand til å lage.

Spillet har en fantastisk god balanse i gameplayet, og veksler ofte mellom store slåsskamper og mer smidige oppdrag hvor list og kløkt må tas i bruk for å ta ut bevæpnede vakter. Det er en større variasjon mellom disse i Arkham Asylum enn i de to oppfølgerne spillet har fått, og dette er en av de viktigste faktorene som gjør at det nettopp er Asylum som kommer inn på lista. Dessuten er bosskampene, spesielt Scarecrows vrengebilder og psykedeliske nivåer, blant de mest minneverdige øyeblikkene fra den syvende generasjonen.

At noe inspirasjon kan være hentet fra Zelda-serien er ikke særlig usannsynlig, ettersom spillet er godt oppbygd, og byr på nye oppgraderinger og duppedingser i ny og ne, uten å ha for stort mellomrom mellom disse oppdateringene, så man blir aldri lei av å løse gåter med hver enkelt gadget.

Goodiebag

Bli med i dagens trekning av en goodiebag ved å svare på spørsmålet som er stilt under. Lurer du på hva en goodiebag kan inneholde, lister vi igjen opp hva som kan dukke opp i en liste nedenfor. Vi trekker en vinner.

– Nye spill
– Merchandise fra spill (nøkkelringer, tskjorter, etc.)
– iPhone-deksler
– Puma og Boss parfymer
– Steam-nøkler
– …og masse mer!

Listen hittil:
25 – Deus Ex: Human Revolution
24 – Demon’s Souls
23 – Battlefield: Bad Company 2
22 – LittleBigPlanet

21 – Heavy Rain
20 – Braid
19 – Super Smash Bros. Brawl
18 – Batman: Arkham Asylum

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.