Mening: Kan Xbox allerede ha vunnet før startskuddet har gått?
0

Mening: Kan Xbox allerede ha vunnet før startskuddet har gått?

sep 10 Anders Lønning  

En ny konsollgenerasjon står på trappene. To av de tre konsollholderne har lagt frem sin sak om hvorfor deres plattform blir det beste stedet å spille på i neste generasjon, og det mest markante som nå skiller PlayStation fra Xbox er eksklusive titler og tjenestene de tilbyr.

Før jeg i det hele tatt går noe lenger føler jeg det er viktig å gjøre rede for tid og sted, da alle meninger om den ene plattformen eller den andre kommer til å eldes like bra som halvmodne bananer på kjøkkenbenken. Langt mer enn før er informasjonen vi sitter på ferskvare, og det er ikke mer en knappe 36 timer siden vi ikke hadde hørt noe som helst fra offisielt hold om Xbox Series S, hva prisen på S og X er eller hvordan Microsoft planlegger å få den i hendene våre. Det gjenstår ennå mye, viktigst av alt kanskje hvor Sony kommer til å legge seg på pris med PlayStation 5, så ta denne kronikken eller hva man skal kalle det som informert gjetting fra det ståstedet

De aller fleste er unisont enige i at hvis kampen om hvem som “vinner” en konsoll generasjon står mellom Microsoft og Sony, så må vi gi den åttende konsollgenerasjonen til japanerne. Etter at Xbox, med Don Mattrick i spissen, snublet på startpallen med avdukingen av Xbox One, klarte teknologigiganten Microsoft aldri helt å ta igjen forspranget de så elegant gav fra seg til PlayStation. Men det er ikke hele historien. For min egne del, som var godt etablert i Xbox 360 økosystemet generasjonen før,  hadde begynt å se en arroganse hos Microsoft som jeg ikke følte var forenelig med deres mål om å ha meg som kunde hos dem.

Mot slutten av den samme konsollgenerasjonen begynte PlayStation å ta igjen forspranget de i overgangen mellom PlayStation 2 og 3 hadde gitt fra seg til Microsoft, ved å stable på beina en rekke med eksklusive serier som enhver spillentusiast burde prøve. Uncharted, The Last of Us, Infamous, Killzone og LittleBigPlanet for å nevne noen. Dette, sammen med at PlayStation Plus tjenesten gav oss gratis spill som del av abonnementet som kom til å bli nødvendig for online spilling på PlayStation 4, bygget Sony opp godviljen som kom til å ta dem fra å ha haltet etter Microsoft, til å blåse rett forbi dem når PS4 og Xbox One ble lansert.

Jeg sier ikke noe nytt her. Mange har gjort seg observasjonen om at hvem som leder konsollkappløpet ser ut til å gå i en slags syklus.

Det ene øyeblikket er Sony på topp, det neste er Microsoft på topp, så er Sony på topp igjen, og om ingenting annet ser det ut til at Microsoft har begynt å bygge opp den samme typen godvilje som Sony gjorde ved slutten av forrige konsollgenerasjon. Men likevel ser jeg at Sony og PlayStation 5 topper meningsmålinger på forskjellige sosiale medier, og grunnen som blir oppgitt er blant annet at spillere føler de har investert i plattformen, at de kan spille alle spillene Microsoft har på PC, og at Xbox mangler eksklusive titler som et trekkplaster  sammenlignet med Sony og PlayStation.

Men det som er merkelig med denne syklusen vi har sett er at det er veldig få som har kunnet se omveltningene komme. Så og si ingen hadde troen på at Microsoft kom til å gjøre det så godt som de gjorde med Xbox 360 før det allerede var gjort. Sony var nærmest avhengig av at Microsoft hadde helt feil fokus og kludret til lanseringen av Xbox One for at PlayStation 4 skulle kunne rappe så mange tidligere Xbox spillere over til sin plattform i 2013. Hva betyr dette for strategien selskapene går mot den niende konsollgenerasjonen med? For Microsoft betyr det helgardering.

«If you think you’ve won, you never saw me change the game that we’ve been playing»

For slik Microsoft har plassert seg så trenger ikke de at du kjøper en Xbox konsoll denne høsten. Jeg er sikker på at de hadde syntes det var flott om du gjorde det, noe som er grunnen til at de lanserer to modeller hvor begge har en rett og slett fantastisk nedbetalingsløsning hvor du inkludert i prisen får med Game Pass Ultimate, et enormt bibliotek på tvers av konsoll, PC og mobil, via strømmetjenesten xCloud, bestående av alle Microsoft sine egne titler, en hel drøss med tredjeparts spill, store deler av EA sin katalog og muligheten til å prøve deres nyeste spill før du kjøper dem.

Men slik det står nå, trenger de ikke at du kjøper noen av hjemmekonsollene deres. Fordi Microsoft ser endelig ut til å har forstått det mange av oss lenge har sett. At den avgjørende faktoren i et konsollkappløp ikke nødvendigvis handler om hvem som har kraftigst maskinvare, men hvem som tilby mest valuta for pengene gjennom de beste tjenestene og det beste tilbudet av spill. Og ja, det er ingen hemmelighet at Microsoft har slitt med å få på plass egenproduserte eksklusive titler denne generasjonen. Dette har de tatt grep rundt ved å kjøpe opp utviklere som Mojang, Ninja Theory, inExile Entertainment, Undead Labs, Obsidian Entertainment, Double Fine og Compulsion Games. Studioer som enten allerede har utgitt spill som Grounded, The Outer Worlds og Wasteland 3 mens andre jobber på spill som Psychonauts 2Hellblade II, State of Decay III, Avowed og flere både annonserte og uannonserte prosjekter

Og mens vi venter på at disse studioene skal avgi frukter har Microsoft også posisjonert seg svært gunstig i markedsplassen både for oss spillere, og kanskje mest av alt for utviklere, med den forannevnte abonnement tjenesten Game Pass. For som nevnt tilby Game Pass spillere tilgang til hele biblioteket til Microsoft, mange spill fra tredje parts partnere og i går ble det annonsert at EA Play tjenesten, som også nylig ble rullet ut på Steam, vil bli integrert i Game Pass uten ekstra kostnad. Om spillere da også spiller på forskjellige plattformer vil Ultimate gi en tilgang til denne katalogen på både Xbox, PC og Mobil via strømmetjenesten xCloud, noe som også er inkludert uten ekstra kostnad.

Jeg kom til å tenke på hvor mye dette kan bety for utviklere når jeg nylig anmeldte Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning, og hvor mye en tjeneste som Game Pass, eller avtale om eksklusivitet på Epic Games Store for den delkunne ha endt opp med å bety for 38 Studios og Kingdoms of Amalur hadde det eksistert i 2012. For slik jeg forstår at Game Pass fungerer for utviklere, da det er en del hemmelighetskremmeri rundt detaljene for oss utenforstående, er at Microsoft tilby utviklerne/utgiverne en lump sum med penger for at spillet skal dukke opp på Game Pass i en begrenset periode.

Utviklerne/utgiverne har ellers normal inntjening på salg av nedlastbartinnhold og mikrotransaksjoner, samt at spillere blir tilbydd å kjøpe spillet for halvpris før spillet forlater Game Pass katalogens rotasjon. Flere utviklere har sagt at måten Microsoft håndterer dette på er den riktige måten for både utviklere og spillere. Så når du har et spill som er i en slik situasjon Kingdoms of Amalur fant seg i, hvor spillet måtte selge minst tre millioner for å ha fått noen inntjening, da vil en tjeneste som Game Pass være fristende, i hvert fall så lenge Microsoft ikke håndhever noen form for eksklusivitet. Si spillet slår an, blir en “snakkis” og er tilgjengelig både på Steam, PlayStation og Nintendo, plattformer hvor Game Pass per i dag ikke eksisterer, ja da har du plutselig potensielle kjøpere der, som ikke har muligheten til å spille det som del av noe de allerede abonnerer på. På den måten er Game Pass noe alle vinner på. Spillere, utviklere og plattformholder.

Så når jeg sier at Microsoft har helgardert seg så er det dette jeg mener. Microsoft har endret spillereglene slik at de kan vinne uansett hvilken vei denne høsten går for dem salgsmessig. Uansett hvilken situasjon du som spiller finner deg i nå i høst, om du planlegger å kjøpe en Xbox Series S eller X på lansering, om du ikke har råd til noen av de nye konsollene og heller vil holde på din One S, X eller om du heller har planer om å investere i en PC, PlayStation eller Nintendo så tilbyr Xbox tjeneste som kan funke for deg, enten det er på maskinvaren deres, på en PC eller på mobil så er Xbox overalt. Og dette er så langt fra visjonen Don Mattrick og gjengen hadde om at Xbox One skulle være den eneste boksen du trengte i stua, i stedet har Phil Spencer og hans team løftet hele konseptet til et annet platå, hvor nesten den eneste tjenesten du trenger er Xbox, og du kan få det på akkurat den måten du selv vil.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.