Mer action. Mindre skrekk.
0

Mer action. Mindre skrekk.

jun 06 Spill.no  

Jeg husker første gang jeg så Dead Space i en liten kinosal i London. Det er noe magisk med en ny serie, når alt er nytt og ukjent og ikke tynget av forventninger og tidligere prestasjoner. Isaac Clarke hadde lite å bevise i Dead Space, og kanskje var det derfor det første spillet lykkes så bra.

Snø og kulde

Nå har tretallet kommet bak navnet, og det er ikke lenger like lett å lykkes. Isaac Clarke har fått en historie. Spillserien har blitt pakket inn i rammer. Og spillerne har klare forventninger til opplevelsen. Den originale historien om ingeniøren som var fanget på en romstasjon med muterte menneskemonstre og måtte forsvare seg med kreativ bruk av diverse verktøy var en brutal og original blanding av Hellraiser og Alien, og lykkes i stor grad fordi vi ikke kontrollerte en skyteglad militærmann som løp gjennom korridorer. Vi var byttet denne gangen, og kampen for å overleve var desperat.

Etter en oppfølger der galskap og fanatisme stod i fokus, er det duket for et tredje spill i serien, og alt er ikke like overbevisende fra start av. Isaac famler rundt i en tett snøstorm på skjermen foran oss. Gjennom forblåste ruiner tilhørende et eller annet mislykket byggeprosjekt stamper Isaac seg frem gjennom stormen. Sikten er dårlig i det tette snødrevet, og det er vel knapt noen i salen som skvetter idet den første xenomorphen plutselig kommer styrtende ut av snøføyka.

Vel inne i en grotte skal flere monstre parteres, før turen går videre til en ny ødelagt stålkonstruksjon. Ustabil, sådan, for snart raser både bulldozere og fundament ned i en avgrunn og vår helt må kjempe for livet via knappekommandoer som dukker opp på skjermen.

Det hele ser ganske så forutsigbart ut. Dramatiske sekvenser der man skal trykke på rett knapp til rett tid har blitt standard i historiedrevne actionspill, og jeg savner noe av nerven og atmosfæren fra de to forgjengerne.

Se E3-traileren til Dead Space 3 her:

Actionhelt

Endelig letter stormen, og vi kan se oss rundt i vinterlandskapet. Spisse fjelltopper og bratte åskammer med brakkebebyggelse. Antagelig er vi i et eller annet gruveområde som har blitt forlatt. Med sola i horisonten beveger Isaac seg mot inngangen, og tar en heis opp til toppen av en mur. Men turen blir avbrutt av et gigantisk firbeint beist som river ned heisen, og en dramatisk bosskamp starter.

Jeg merker at det er noe annerledes med Isaac. Han har lært noe nytt siden sist. Han kan nå gå i dekning, dukke og rulle, og jeg liker det ikke helt. Kampene begynner å minne mer om et tradisjonelt actionspill med en skyteglad helt i hovedrollen enn den desperate overlevelseskampen fra de foregående spillene. Begrenset kontroll, som i Resident Evil– og Silent Hill-spillene fremkaller en følelse av skrekk hos spilleren som forsvinner når helten blir mer bevegelig. Og så langt minner Dead Space 3 mer om et rendyrket actionspill enn det skrekkeventyret det har vært tidligere.

Dynamisk samarbeid

Et lyspunkt er den nye samarbeidsmodusen. Etter å ha blitt drept av en boss tilkaller vi en venn til å spille sammen med oss via Xbox Live. Spillet starter ved forrige sjekkpunkt, men nå er vi to stykker som vandrer gjennom isødet. Idet vi går inn i en hytte åpner en helt ny mellomsekvens seg med dialog og drama mellom de to. Og idet vi blir angrepet i heisen er den tidligere mellomsekvensen med Isaac alene forandret til en ny mellomsekvens med begge to. Samarbeidsmodusen er dynamisk integrert i enspillerdelen, og mellomsekvensene er annerledes når man er to, dermed får spillet en litt annerledes fortelling om man spiller gjennom det med en kompis.

Resten av demonstrasjonen er en eneste lang skytekamp mot muterte soldater, før Isaac og kompisen til slutt blir slukt av et gigantisk vesen.

Mer action, mer splatter og mindre skrekk, ser ut til å være oppskriften for Dead Space 3. Dermed er faren stor for at vi ender opp med nok et dekningsbasert skytespill i samlingen i stedet for den originale blandingen av skrekk og science fiction de to foregående spillene var.

Se flere bilder fra Dead Space 3 på neste side!

Dead Space 3 utvikles av Visceral Games og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3 og PC i februar 2013.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.