De grafiske tryllekunstnerne i Crytek arbeider jevnt og trutt med å oppgradere deres mye brukte grafikkmotor CryEngine. Tidligere har de nevnt at Linux-støtte er noe de ønsker å implementere i CryEngine, og nå har Crytek omsider annonsert at nettopp det er å finne i motorens nyeste versjon.
En fersk, oppgradert utgave av CryEngine skal vises fram under årets Game Developers Conference, som holdes 17. – 21. mars i San Francisco. Den største funksjonen den nye CryEngine-versjonen introduserer er uten tvil full støtte for Linux-baserte operativsystemer. Det vil si at det er en mulighet for at vi får se Linux-porter av Crytek-spill som Crysis-serien og Ryse: Son of Rome, samt diverse andre spill utviklet av andre studioer ved bruk av CryEngine.
Også de som planlegger kjøp av Valves linje med Linux-baserte stuemaskiner vil nok tjene på CryEngines nyeste oppdatering, da full Linux-støtte i motoren gjør det raskt og enkelt å lage Linux-porter for de som allerede utvikler i CryEngine.
Støtte for Linux er imidlertid ikke det eneste nye i Cryteks populære grafikkmotor. En del av nyvinningene som dukket opp under utviklingen av det Xbox One-eksklusive Ryse: Son of Rome har funnet vei over til PC-motoren, deriblant et nytt system for realistisk lys og materiell.