Det er noe hjemmekoselig over Nintendos pressekonferanser på E3. Der Sony og Microsoft bruker innleide klappere til å juble, hoie og applaudere, er Nintendo i den takknemlige posisjonen at de bare trenger å vise Triforce-tegnet på en skjerm for å gi samtlige fremmøtte amerikanske journalister kollektiv orgasme.
Klassiske serier
Og det var i stor grad en nostalgipreget E3-presentasjon fra Nintendo, som hentet frem den ene gamle spillfiguren etter den andre. Nintendos amerikanske sjef, Reggie Fils-Aimee spradet rundt på scenen mens han presenterte klassiske spillfigurer som Kirby og Donkey Kong, Kid Icarus og Samus. Og ikke minst, Link.
Shigeru Miyamoto, mannen bak Mario- og Zelda-spillene, stod for morgenens første presentasjon, idet han viste oss det nye Zelda-spillet som har fått tittelen «The Legend of Zelda: Skyward Sword». I grønne skogsomgivelser fikk vi se en voksen link slåss med sverd, kaste bomber, bruke en pisk og sende av gårde en bille. Det nye i «Skyward Sword» er at Wii-kontrolleren og nunchucken brukes mer aktivt. Spillet krever «Wii Motion Plus»-pluggen på kontrolleren, som øker presisjonen, og dermed må du svinge sverdet slik Link skal svinge det.
Miyamoto hadde noen problemer med presisjonen på scenen, og skyldte på trådløse forstyrrelser, men selv om det var småpinlig av og til når han ikke klarte å spenne buen, var det for det meste overbevisende nok. Kontrollsystemet virket naturlig integrert i spillet, men jeg vil ikke komme med noen avgjørende dom før jeg har prøvd det på messegulvet.
Det som kanskje skuffet mest med «The Legend of Zelda: SKyward Sword» var mangelen på særpreg. «Twilight Princess» hadde et mørkt preg over seg, med småpsykedeliske effekter. «Wind Waker» var cel-shaded. «Skyward Sword» manglet et gjennomgående tema, en distinksjon fra de andre spillene i serien utfra det jeg har sett så langt.
Annonseringer
Etter «Zelda» stod annonseringene i kø. I motsetning til tidligere E3-konferanser konsentrerte Nintendo seg mer om tradisjonelle spilltitler denne gangen, og det var minimalt med treningsspill, musikkspill og motespill. Et nytt «Kirby»-spill på Wii er kanskje ikke like etterlengtet som nye «Mario»- og «Zelda»-spill, men den svært stilistiske traileren til 2D-plattformspillet «Kirby’s Epic Yarn» var nok til å overbevise meg om at dette skal spilles i høst.
2D blir det også for «Donkey Kong Country Returns», utviklet av Retro Studios som stod bak «Metroid Prime»-serien på Gamecube. Fargerikt og lekent, nok et spill som vender tilbake til Nintendos 2D-røtter. Også dette spillet skal lanseres i år.
Stor applaus høstet Nintendo også for «Goldeneye»-traileren. Det er Activision som skal gjenskape Nintendo 64-klassikeren eksklusivt på Wii, med oppusset grafikk og kontroll. Og Daniel Craig i hovedrollen.
I tillegg kunne Reggie Fils-Aimee fortelle oss at den klassiske basketserien «NBA Jam» gjenoppstår på Wii. «Mario Party»-serien har blitt byttet ut med «Wii Party», der Mii-ene skal konkurrere mot hverandre i ulike partyspill. Men Mario er ikke glemt av den grunn, «Mario Sports Mix» byr på Mario-figurene i fire ulike sportsgrener: volleyball, ishockey, kanonball og basketball.
Tredjeparts?
Nintendo har fått en del kritikk i pressen den siste tiden. Selv om Nintendos egne spill til Nintendo Wii og DS selger bra, sliter andre utgivere med å lykkes på Nintendos konsoller. Det er en litt «høna eller egget»-diskusjon: enkelte hevder de dårlige salgstallene til tredjeparts-utviklerne skyldes at de lager altfor dårlige spill, mens utgiverne hevder de lager spill for målgruppa men Nintendos spill tar all oppmerksomhet.
Uansett forsøkte Fils-Aimee å legge kritikken død, blant annet ved å invitere Warren Spector opp på scenen for å vise frem «Epic Mickey». Det atmosfæriske plattformspillet om Disney-musa er en rundreise i Disneys historie, der Mikke besøker skyggesiden av filmene og møter avdankete bi-figurer og glemte filmkarakterer.
3D
Nintendo sparte som vanlig det beste til slutt. Idet Nintendos toppsjef Saturo Iwata inntar scenen for å vise frem den nye håndholdte konsollen Nintendo 3DS, er det en elektrisk stemning i salen. Avsløringen av ny maskinvare er et av høydepunktene på ethvert E3, og Nintendo skuffet ingen med 3DS. Problemet med maskinen, som ser ut som en modifisert versjon av DSi med en ekstra analog glidespake, er at det går ikke an å gjengi bilder fra 3D-skjermen. Man må se det selv for å tro det.
Derfor avsluttet Nintendo showet med å sende ut en hær av innleide damer som hadde hver sin 3DS, slik at den fremmøtte pressen kunne få teste.
Og 3D-effekten fungere. Akkurat like bra som i «Avatar». Dere får tro meg når jeg sier det.
Med det avsluttet Nintendo presentasjonen sin. Og når jeg nå sitter og oppsummerer tankene mine, må jeg konkludere med at de leverte i alle ledd. De annonserte nye spill til alle formater, med nye og gamle spillhelter. De viste frem «Zelda» og «Metroid». Og de presenterte en ny håndholdt konsoll med en 3D-teknologi som fungerer utmerket.
Det er mye snakk om vinnere og tapere på E3. Hvem vinner krigen om bevegelseskontrollerte spill? Hvem vinner krigen om 3D? For meg virker det som Nintendo har lagt de enkle bevegelseskontrollerte spillene bak seg, og nå inkluderer håndkontrollene sine på en mer naturlig måte i spill, mens Sony og Microsoft kommer haltende etter og leverer spill som Nintendo hadde på markedet for tre år siden.
Og når det gjelder 3D så føles 3D-skjermen til Nintendo mer gjennomført og elegant enn Sonys egen teknologi. Mens du må investere i en helt ny TV og kostbare briller til tusenlappen for hvert eneste familiemedlem, gir Nintendo deg en komplett 3D-opplevelse i en håndholdt konsoll beregnet på alle aldre.
Så skal vi snakke om en vinner fra årets E3, er det uten tvil Nintendo. Solide spill og solid teknologi, uten gimmick-preg eller usaklige avsporinger, vinner hver gang.
Se bilder fra presentasjonen på neste side!