På besøk hos Logitech
0

På besøk hos Logitech

jul 16 Spill.no  

Det er grønt i Lausanne, trær og skog og grønne enger overalt. Det er som om byen konkurrerer mot skogen, trærne slåss mot bygningene. Det er ikke organiserte grøntområder som vi kjenner fra moderne storbyer, men et kaotisk og uredigert samspill mellom skog og bebyggelse, natur og industri.

Nede ved Genevesjøen finner vi Logitechs hovedkvarter for spillutstyr. En anonym kontorbygning i hjørnet av det lokale universitetet. Et universitet som blir flittig brukt til produkttesting og rekruttering av fremtidige ingeniører.

Jeg er her for å få innsikt i hvordan Logitech produserer spilltilbehør til PC. Det er ingen nyheter som skal annonseres, ingen nye produkter skal avdukes. Det er et besøk inn i det aller helligste, til laboratorier med hjemmelagde roboter og testmaskiner. Det er en invitasjon til å få innsikt i hvor mye arbeid som ligger bak en presis gamermus.

Spillutstyr for PC

Logitech har vært produsent av spilltilbejør siden 1994, året de begynte med joysticks og muser med tre knapper. Da USB ble standard begynte selskapet for alvor med spillfokusert musproduksjon, og MX300 og MX500 ble lansert i 2002. Dette skulle vise seg å være en suksess, MX5-serien er ifølge Logitech den mest solgte spillmusserien i historien.

Siden da har hovedfokuset for spilltilbehør fra Logitech vært mus, tastatur og headset.

– Vi bruker uhorvelig mye tid på å høre på spillernes ønsker og vi spiller mye selv, forteller Chris Pate, global produktsjef for Logitechs spilltilbehør.

Amerikaneren ser ut som en gamer, med glattbarbert hode, bart og geiterams. Han har jobbet med spilltilbehør i Logitech siden 1996. For tiden spiller han mest League of Legends, men ved middagsbordet avslører han en genuin innsikt i både klassiske og moderne spill. Dette er åpenbart en mann som ikke slår av jobben sin når han kommer hjem.

– Vi kan ikke lage disse produktene uten å være en del av det vi lager. Vi studerer, bruker masse tid på å observere spillerne og analysere hvordan de spiller. Via software måler vi også det de gjør. Vi samarbeider med ergonomer for å kartlegge hvordan en menneskehånd fungerer, vi forsker på ulike materialer for å finne ut hvor mye varme de genererer i kontakt med huden for hodetelefonene våre, forklarer Chris for å overbevise oss om hvor dedikerte Logitech er.

Usynlig utstyr

En mus kan gjerne gå gjennom over tusen ulike design og varianter før den er ferdig, hevder de Logitech-ansatte. Også internt er det mye eksperimentering med egne RF-løsninger og uendelig antall timer brukt til å teste og kvalitetssikre. Målet er å være best i klassen, som med de nyeste musene der Logitech garanterer at de skal takle minst 20 millioner klikk på knappene.

– Vi vil garantere at musene virker i tre år. Om du spiller seksten timer i uka med to klikk i sekundet betyr det 5,9 millioner klikk å året. Altså må musa takle 20 millioner klikk om den skal holde i tre år, forklarer Chris.

Det er ikke bare teori, utstyret blir testet fysisk med en robot som trykker på museknappen flere ganger i sekundet i tre måneder for å bekrefte at mekanikken faktisk holder gjennom 20 millioner museklikk.

– Vi har alltid spillerne i fokus når vi lager produkter. Målet er å lage produkter folk ikke merker at de bruker, vi vil ikke at det skal være noe mellom spilleren og spillet, sier Chris.

Det gjør at Logitech – i mine øyne – kan oppfattes som litt konservative. Chris innrømmer at de sjelden forandrer noe som ikke trenger å forandres. Han vil heller ikke avsløre noe om hva de planlegger for fremtiden, når jeg spør om de øyner en mulighet for en ny type tilbehør til Oculus Rift avslører han at han fortsatt ikke har prøvd Oculus Rift. Det sier vel egentlig mer enn Pate hadde ønsket å røpe.

Jeg får definitivt inntrykk av at Logitech ikke er opptatt av å innovere eller være først, men ha de beste løsningene og den beste teknologien som når de store og etablrete kundegruppene

– Vi vil ikke innovere bare for å innovere, men produktene utvikler seg konstant. Sensorer blir oppgradert, registreringshastigeter. Overflaten på musene har gjennomgått en forandring som gjør at de reduserer svetting fra håndflaten via et oljelag. Vi snakker om meningsfulle oppgraderinger, hevder Chris.

Laboratorietur

Vi blir tatt med ned i kjelleretasjene til laboratoriene. Det er unektelig en liten Black Mesa-følelse over lokalene, selv om vi verken ser noe til vitenskapsmenn i hvite frakker eller bevæpnede vakter. Hvite vegger uten noe dekor og dører med laseradvarsler og skilt om at kun autorisert personell får komme inn, omringer oss.

Et av rommene brukes for å teste opptikken og presisjonen i museprototyper. Her er en rekke spesialbygde maskiner og roboter som gjør alt fra å måle musebevegelser over et tyvetalls overflater til å teste knapperesponser og hastigheter. Det viser seg at en mus er langt mer komplisert enn jeg trodde på forhånd. Det handler ikke bare om DPI og det optiske, det er en rekke kompliserte prosesser som skal forsterke og tolke signalene underveis. Det er mye som skal fungere. Hvor mye skal musen kompensere for vinglete bevegelser når du prøver å bevege musa i en rett linje? Hvor raskt skal du kunne bevege musa før den blir upresis?

Sistnevnte testes med en egen maskin der plater med ulike underlag spinner under musa med ekstreme hastigheter. En hjemmelaget robotarm tester Logitechs nye luftmus, en mus som kan brukes uten underlag.

I et annet laboratorium lages optikken i musa, igjen en prosess som tar lang tid og der kravene til presisjon er skyhøye. Så høye at Logitech måtte lage eget målesystem til den eksterne produsenten som leverte lyskilder til musene, fordi lyssignalene var for upresise.

Et eget radiorom er kanskje det visuelt mest spennende rommet under besøket, hentet rett fra en eller annen science fiction-film. Her blir følget mest opptatt av å ta bilder av omgivelsene og mindre opptatt av å forstå hva som egentlig skjer her inne.

Etter fire timer er jeg relativt utmattet av teknisk sjargong og en overdose med museterminologi. Jeg husker min første mus, på en Amiga 500, der sensoren var en gummikule under musa som rullet når jeg bevegde på musa og via tre små tromler ble bevegelsene overført til musepekeren på skjermen. Det er virkelig et kvantesprang fra denne typen mus til dagens, men fortsatt jaktes det på enda større fremskritt. Som uendelig batteritid.

En av ingeniørene jeg snakker med forteller at de nå kan lage trådløse muser til businessbruk som varer i tre år med et enkelt AAA-batteri, og at de trådløse spillmusene snart vil følge etter. Hva skjer når de klarer å få batteriet til å vare i ti år? Kan man erstatte batteriet helt da med en mye mindre strømkilde og frigjøre plass til annen teknologi? Logitech-ingeniørene formelig tripper av spenning med tanke på mulighetene. Jeg er vant til å være omringet av spillgeeks, det er godt å se at de samme symtomene gjelder for vitenskapsgeeks også.

Tur til Logitech i Lausanne ble betalt av Logitech.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.