Pong 2.0
0

Pong 2.0

des 22 Spill.no  

Jo mindre forhåpninger, desto større gleder. Man kan trygt si at det jeg gledet meg minst til i EA Sports-hovedkvarteret i Vancouver en regntung høstformiddag var å se på oppfølgeren til Gand Slam Tennis. Wii-spillet fra 2009 gjenoppstår med HD-grafikk til Xbox 360 og Playstation 3. Snork.

Fra bevegelseskontroll til analogspaker

For la oss innse det: hva mer kan vi gjøre med tennisspillene? Det første spillet som gjorde videospill til et fenomen var Ataris Pong, et tennisspill der en ball spratt mellom to streker på hver sin side av skjermen. Siden da har serier som Top Spin og Virtua Tennis servert oss fotorealistisk tennis i HD-grafikk med 100 prosent autentiske lyder, ballsimuleringer og bevegelsesrepertoar. De nye bevegelseskontrollene har også latt oss få spille tennis med ekte bevegelser. Så hvorfor fortsette å lage tennisspill? Det kan da ikke være mulig å perfeksjonere disse spillene ytterligere?

Jo, faktisk. Etter at Thomas Singleton fra EA Sports har demonstrert spillet for meg, skjønner jeg plutselig hvorfor han er spillutvikler og jeg bare er spiller. På samme måte som Electronic Arts våget å fornye boksespillserien Fight Night ved å flytte slagene fra knappene til den høyre analoge spaken, har Grand Slam-teamet forsøkt å pløye ny mark ved å la høyre analoge spake på Xbox 360- eller Playstation 3-kontrolleren styre slaget til tennisspilleren.

Det er uvant i starten, for meg som sikkert har returnert 10.000 server ved å trykke på en knapp, men snart går det et lys opp for meg. Jeg drar spaken bak i påvente av slaget mitt, sender den frem og opp til høyre for å legge ballen mot høyre på motstanderens banehalvdel. Posisjonerer meg, ser ballen komme tilbake, drar spaken bak igjen, og gjør klar nok en retur.

Etter noen minutter føles det intuitivt. Befriende, til og med. Der man tidligere har kontrollert ballens retning med venstre spak etter å ha holdt inne slag-knappen, har jeg plutselig en spake for å styre spilleren og en annen for å styre ballen. Og det funker.

Tankesmie

Ideen kommer fra Thomas Singleton og teamet hans, som virker riktig så fornøyd med responsen de får fra meg og andre blaserte journalister i rommet.

– Noe av det vi ville ha med oss fra starten av med denne oppfølgeren var moroa og hekta-elementet. Vi ville få spilleren inn i spillet via moroa og tilgjengeligheten og så gjøre det om til en simulator. Og den analoge spaken er virkelig metoden for å få til dette. Vi har klokketro på at den neste generasjonen med tennisspill kommer til å kretse rundt analog spakekontroll. Og Playstation Move for de som vil spille med bevegelseskontroll, forteller Singleton, før han utdyper videre:

– Å bruke høyre analoge spake til slag er rett og slett en gamechanger for tennisspillene. Spillerne vil se nytten av å bruke spaken, og jeg tror også den vil inspirere konkurrentene våre.

Samtidig som man kan styre spillet med høyre analoge spaker, eller knappene hvis man er konservativ, kan Move-spillere også få svettet bort noen kalorier foran skjermen, men Kinect-støtten har uteblitt. Singleton forteller at Kinect er et såpass ulikt kontrollsystem sammenlignet med Move og Wii at de ikke ønsket å inkludere en halvbra Kinect-løsning denne gangen. Men noen årlig versjon av spillserien kan han ikke love.

– Ingen tennisspill har kommet ut på en årlig basis. Vi ser at spillene som er populære i dag var like populære for tre år siden, så det samme behovet er ikke der. Jeg tror ikke det er riktig å gi ut et nytt tennisspill hvert år, spesielt ikke hvis man er opptatt av å innovere, sier Singleton.

Detaljnivået i tennisspill har i mange år vært helt fenomenalt, men Singleton mener likevel at Grand Slam Tennis 2 overgår konkurrentene i realisme.

– Vi har vært på alle de fire hovedturneringene og brukt tre dager hvert sted på å fotografere hver eneste bane. Alt på og rundt banen er helt presist gjengitt. Også lydene, publikum og så videre har vi vært svært nøye med. Vi har gått for mest mulig autensitet, forklarer Singleton.

Jeg rekker en kamp til før presentasjonen er ferdig, og jeg er fornøyd. Som sagt innledningsvis kan det lønne seg å ha lave forhåpninger. Tennisspill er kanskje relativt simple, de kan spores helt tilbake til Pong, men det gir meg håp – ikke bare for tennisspillene men for spill generelt. At det fortsatt er mulig å innovere i en spillsjanger som så dagens lys for nesten 40 år siden viser at selv de mest etablerte og inngrodde sjangere kan videreutvikles og fornyes.

Se flere bilder fra Grand Slam Tennis 2 på neste side.

Grand Slam Tennis 2 utvikles av EA Sports og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Playstation 3 og Xbox 360 10. februar 2012. Reise og opphold til Vancouver for å besøke EA Sports ble betalt av Electronic Arts.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.