Skivebom for Square Enix
0

Skivebom for Square Enix

apr 09 Spill.no  

Se så sure de er der oppe. Agent 47, Lara Croft og han fyren fra Sleeping Dogs jeg forlengst har glemt navnet på. Grunnen til at de er sure er at spillene deres ikke har tjent nok penger.

Utvikling av store spill handler om digre investeringer. Investeringer som skal tilbakebetales via høye salg. Høye salg som skal trylles frem via en nøye planlagt runddans med medier og annonseringer i to år før spillet kommer som skal sikre høyest mulig salg i spillets lanseringsuke. I løpet av denne runddansen beregner utgivere hvor mange enheter de kommer til å selge, og når de disse estimatene er alt vel. Spillutgiveren tjener penger, utvikleren tjener penger og arbeidet med en oppfølger kan fortsette.

Oppblåst tro på storspill

Men noe har gått galt for Square Enix det siste året. Mens firmaet anslo å selge 2,5 millioner Sleeping Dogs ble det kun solgt 1,75 millioner eksemplarer av GTA-kopien. Hitman Absolution skulle helst selge 5 millioner eksemplarer, men står for tiden registrert med 3,6 millioner solgte spill. 6 millioner spill håper Square Enix å selge av Lara Crofts gjenfødsel i Tomb Raider, i skrivende stund har “kun” 3,4 millioner Tomb Raider blitt solgt.

Det svir. Square Enix har tidligere i år sagt at de kommer til å gå med et stort underskudd i år, og ga blant annet toppsjefen Yoichi Wada fyken for en liten stund siden.

– Vi har brukt mye krefter på å polere og perfeksjonere innholdet i disse titlene, og fått ekstremt høye Metacritic-poengsummer. Men vi er svært skuffet over å se at de høye poengsummene ikke er overført til faktiske salgsprestasjoner, skriver Square Enix i en finansrapport.

Så hva har skjedd? Hvordan kunne en erfaren produsent som Square Enix bomme så stygt? Hvorfor har ikke disse spillene solgt som hakka møkk med de superpositive anmeldelsene de har fått?

Her er min teori. Vi har nådd noe jeg velger å kalle AAA-utmattelse. Spillere begynner å bli utmattet av å få servert mer eller mindre identiske spillopplevelser i glinsende og polert innpakning. Kanskje har vi begynt å gjennomskue de filmatiske og lineære actionspillene som de halvinteraktive hollywoodfilmene de prøver å være?

Ingen trær vokser inn i himmelen, og selv om det finnes over 100 millioner mennesker som har enten Playstation 3 eller Xbox 360 er det bare en liten prosentandel av disse som er interessert i Hitman, Tomb Raider eller Sleeping Dogs. Problemet til Square Enix er at de har tatt disse gamer-titlene – laget av gamere for gamere – og trodd at de har bredere appell enn det de egentlig har fordi så mange har Playstation 3 og Xbox 360. Men hva er de mest populære spillene på nettbutikkene til Playstation 3 og Xbox 360? Tetris og Minecraft.

Bølgen for AAA-konsollspill har forlengst skylt inn på land og er på vei ut i havet igjen. Tablets og mobiltelefoner har erstattet konsollspillbehovet for mange. Og selv om spillpressen fortsatt er sykelig interessert i nye konsollgenerasjoner, teknologi og filmatiske og glinsende storspill med skytevåpen og eksplosjoner har de ikke majoriteten av spillere med seg på lasset.

Jeg merker det her på Spill.no og, hvordan små artikler om små titler ofte får mer klikk enn artiklene om store kommersielle spillproduksjoner. Kanskje er det slik at dere lesere har begynt å få opp øynene for at det finnes noe mer enn filmatiske og lineære actionepos? Jeg håper det.

Kilde: Eurogamer

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.