
Ubisofts Jason Vanderberghe lover en ti ganger større spillverden i Far Cry 3 enn forgjengerne.
Enorme områder
Far Cry-spillene har bygget seg et navn på store, åpne spillverdener, hvor man stort sett selv velger hvordan man skal angripe en situasjon. Mens eneren fant sted på en tropeøy, fikk vi i Far Cry 2 et heller ublidt møte med afrikansk støv og jungel. Spillet fikk en del kritikk for hvor lang tid det tok å navigere seg rundt på det enorme kartet, men dette ser ikke ut til å være noen hindring for Ubisofts ivrige programmerere.
I et intervju med spillbladet Edge, forteller utvikler Jason Vandenberghe at studioet nå kommer til å utvide verdenen betraktelig.
– Hvis du ser på områdene og størrelsen i Far Cry 1 og 2, kan du ta det og multiplisere det med ti. Vi ønsker å ta det enda lengre. Vi fokuserer på å gjøre det tettpakket, slik at det rundt hvert hjørne venter noe å finne og å se på. Det er det viktigste i åpne verdener. Vi spør oss selv: “Hvis det ikke var noen å skyte i dette spillet, ville det fremdeles vært morsomt?”, forteller Vandenberghe.
Trøbbel
I Far Cry 3 har Ubisoft tatt turen fra den afrikanske jungelen til en øy bebodd av sinnssyke mennesker. Som vanlig får spillets hovedperson gjennomgå.
– Far Cry har alltid handlet om noen som gjør én ting, havner i trøbbel, og deretter ender opp med å måtte spille helten. Det er det det burde handle om, avslutter Vanderberghe.
Under her kan du se en solid gjennomgang av spillets nye mekanikker, og få et innblikk i verdenen man denne gangen skal utfolde seg i.
Far Cry 3 utvikles og utgis av Ubisoft Montreal for Xbox 360, Playstation 3 og PC. Foreløpig lanseringstidspunkt er mars 2012.