Venner eller fiender?
0

Venner eller fiender?

apr 13 Spill.no  

Det har vært et lite tomrom på Playstation 3, etter at flere av Sonys stjernestudioer forlot sine kjente og kjære serier på Playstation 2, for å konsentrere seg om noe nytt og spennende på Playstation 3. Naughty Dog forlot Jak & Daxter til fordel for Uncharted og Sucker Punch forlot Sly Raccoon til fordel for Infamous. Insomniac har derimot vært tro mot sine to stjerner i Ratchet & Clank, med flere spill i serien på Playstation 3. Men nå tar de serien i en ny og uventet retning med Ratchet & Clank: All 4 One.

Samarbeid

I Ratchet & Clank: All 4 One finner vi våre to helter, Lombaxen Ratchet og roboten Clank, som slår seg sammen med tomsingen Captain Qwark og onde Dr. Nefarious. Et utenkelig samarbeid kanskje, ettersom Nefarious har vært erkefienden i de nyeste spillene i serien, men våre fire venner våkner plutselig opp på en fremmed planet og har ikke noe annet valg enn å samarbeide. Det viser seg at en mekanisk dings reiser rundt i universet og samler opp vesener som blir dumpet på den fremmede planeten, og våre fire venner må ikke bare finne seg en vei hjem, de må også redde alle de strandede på planeten.

Historien er passe tullete, tegnefilmaktig og uhøytidelig – slik vi kjenner Ratchet & Clank-spillene – og det er ikke vanskelig å svelge premissene. Men når introduksjonen først er over, presenterer forandringene seg for alvor.

Ratchet & Clank: All 4 One er nemlig laget for å spilles av fire spillere, og dette har ført til en rekke endringer i spillmekanikkene dersom du er vant til de klassiske spillene i sjangeren. For det første er fire spillfigurer presset inn på skjermen samtidig. Om du spiller alene tar datamaskinen seg av kompanjongene dine, så fire hovedpersoner er på skjermen uansett. Dette har resultert i at kameraet har zoomet ganske mye ut, men det har også ført til at spillet har blitt mye mer lineært. Kameraet følger en fast rute, og ut fra de to nivåene jeg prøvde virker det ikke som om man noen gang kan avvike fra ruten eller utforske på egen hånd.

På den annen side har samarbeidsfokuset gitt spillet et helt nytt fokus. Der man før eksperimenterte med våpen og redskaper for å bekjempe fiender og komme seg til nye områder, må man nå koordinere angrepene sine, hjelpe hverandre over stup, samarbeide om å åpne kister, og så videre. Dersom to stykker skyter på samme fiende med samme våpen, for eksempel, får man en kombinasjonsbonus som knerter fienden mye raskere. På et annet nivå skal man styre en flåte ved å aktivere ulike vifter som blåser flåten av gårde. Her kan man ta ansvar for hver sin vifte, og koordinere flåtens bevegelser.

Lego Ratchet

Det hele minner faktisk ganske mye om Lego Star Wars, en spillserie som frem til nå omtrent har hatt monopol på samarbeidsspilling i plattformsjangeren. Men nivåene i Ratchet & Clank virker mer strømlinjeformede og har, ut fra det jeg har sett så langt, langt bedre dramaturgi og variasjon. På ett av nivåene tar for eksempel våre fire venner kontroll over en kjemperobot, og må stå på hodet av den med hver sin monterte kanon og skyte fiender som kommer i veien. Et dramatisk minispill og en fin avveksling til hovedspillet.

Til tross for det store fokuset på samarbeid og flere spillere, går det også fint å spille Ratchet & Clank: All 4 One alene. Hovedfokuset fra de gamle spillene er fortsatt der: hver figur kan velge mellom ulike våpen og verktøy, og man skal fortsatt samle muttere og jernskrap. Men det er nok ikke til å se bort fra at spillet får en ny dimensjon når man har noen venner ved siden av seg i sofaen og må koordinere og planlegge sammen.

Dessverre kan Insomniac ha slått litt bein for seg selv ved å gjøre spillet hakket for komplisert. I den ene spillomgangen min spilte jeg sammen med en dame som tydeligvis ikke var alt for bereist i dataspill. Å holde inne en skulderknapp samtidig med at man trykker på en annen knapp og peker spillfiguren i riktig retning for å kaste en boomerang som skal treffe en knapp ble nesten så vanskelig for henne at hun ga opp. Og der samboeren min utmerket godt kan spille Lego Star Wars med meg, ser jeg for meg at det kommer til å bli vanskeligere å overtale henne til å spille dette, nettopp fordi kontrollen av og til er litt for komplisert.

Men bortsett fra dette byr Ratchet & Clank: All 4 One på strålende samarbeidsunderholdning. Det er hakket mer raffinert, variert og utfordrende enn Lego-spillene, som det er mest nærliggende å samarbeide med. Nei, det er ikke et klassisk Ratchet-spill som de etablerte plattformspillene, men både humoren, presentasjonen og grafikken er helt på høyde med det vi har blitt vant til fra serien, og alt tyder på at Ratchet & Clank: All 4 One vil bli et svært morsomt og sosialt spill.

Se flere bilder fra Ratchet & Clank: All 4 One på neste side!

Ratchet & Clank: All 4 One utvikles av Insomniac Games og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation 3 til høsten. Reise og opphold til USA for å teste spillet ble betalt av Sony Computer Entertainment.

Les også:

Fiffig piratfelle på Steam

Lovende superheltkaos – vi prøvespiller Infamous 2

Infamous 2-dag i Seattle

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.