Villere og villere
0

Villere og villere

nov 22 Spill.no  

Snowboard-sjangeren er død. Fra å være en av de feteste spillsjangerne, med spill som Cool Boarders, 1080 Snowboarding, SSX og Amped i front, har sjangeren blitt relegert til lavbudsjettstudioer som Bongfish som var sist ute med et forsøk på å lage et kult snowboardspill med Stoked i 2009. Kanskje er det nettopp på grunn av fraværet av konkurrerende spill at Electronic Arts har bestemt seg for å vekke sjangeren til live igjen i 2012.

Over toppen

– Når er det riktig å bringe tilbake en franchise? Morsomt spørsmål, sier gameplay-utvikler Connor Dougan når jeg spør ham om hvorfor tiden er moden for et nytt SSX-spill nå.

– Jeg tror at hvis du ser på spillandskapet nå, så finnes det ingen andre spill som minner om SSX. Det finnes ingen titler som byr på ren over-the-top arkademoro. Spillutvalget i dag er preget av titler som Call of Duty, som byr på betydelig mørkere opplevelser enn de vi vil gi spilleren i SSX. Vi ville lage et spill man kan plukke opp, komme inn i kjapt, og ha masse moro med, forteller Dougan.

Vi er på plass i EA Sports hovedkvarter i Vancouver. Blant EAs mange sportsspillutviklere finner vi også Dougan og teamet hans som har jobbet med det nye SSX-spillet i tre år nå. SSX er en serie som mange spillere har et nostalgisk forhold til, mye takket være debutspillet som var en av de få virkelig gode lanseringstitlene til Playstation 2. Men det er stor forskjell på å lage et vellykket lanseringsspill som får mye oppmerksomhet midt blant masse middelmådige hastverksprodukter, og det å konkurrere med dagens PS3- og 360-spill, der markedet er oversvømt med kvalitetstitler.

– Ja, det er klart akkurat det er en utfordring, men som jeg sa innledningsvis har vi en veldig ulik spillestil sammenlignet med majoriteten av spill på markedet. Det at vi må konkurrere mot kvalitetsspill som Mass Effect og Call of Duty gjør også at vi som lager spillet har måttet være mer nøye og at vi har lagt lista mye høyere nettopp for at konkurransen er så sterk, forklarer Dougan.

Alt tyder på at lista har blitt lagt høyt i det nyeste spillet. Så høyt du kan komme på jordkloden faktisk, ettersom Mount Everest er et av mange fjell man kan sette utfor i spillet. Spillet er delt inn i elleve områder, som hver har flere ulike fjell og løyper. Fjellene er hentet fra virkeligheten, med ekte geografisk data, men i selve løypene har fantasien fått løpe løpsk. I de sibirske utforbakkene kan man grinde langs gigantiske russiske kraftverk, og gelendre, lys og kunstige hopp preger de ulike landskapene. Morsomt er det også at store deler av persongalleriet fra de gamle spillene har funnet veien til dette spillet. Dougan mener det er viktig å beholde fantasielementet i spillet og distansere seg litt fra virkelighetens snowboarding.

– Det har vært viktig for oss å holde oss tro mot seriens røtter. SSX handler om overdrevet og uvirkelig snowboardaction. Vi ønsket å være tro mot karakterene i originalspillene. Alle SSX-spillere har sin favorittkarakter, og når vi har snakket med dem får vi stadig spørsmål om den og den figuren vil være med i det nye spillet. Det er klart at i starten av utviklingsfasen ble det diskutert om vi skulle gå for ekte brettkjørere og mer realisme, men vi følte det viktigste var å bevare seriens uvirkelige natur, forteller Dougan.

Uvirkelig realisme

Og uvirkelig er det, men på en merkelig naturtro måte. Grafikken, naturen og animasjonene er realistiske, og selv om enkelte av stuntene er rimelig overdrevet, spyr ikke spillet på med fyrverkeri og fargerike eksplosjoner for å ramme inn spetakkelet. I stedet presenteres banene og brettkjøringen på en jordnær og realistisk måte. Det føles helt riktig idet jeg raser nedover et av nabofjellene til Mount Everest og trikser meg over avgrunner og fjellsprekker. Triksene utføres ved å bevege høyre spake for å gjøre grabs og venstre spake for å rotere. Det er nesten for enkelt, de mest spektakulære stunts gjennomføres med liten anstrengelse fra min part, men det ser svært imponerende ut.

På et annet nivå i Peru skal jeg ned stupbratte fjellsider fulle av raviner. Her har karakteren min tatt på en flyvedrakt som kan foldes ut etter et hopp for å flyte over svære avgrunner, noe som er lettere sagt enn gjort. Det viser seg at ekstrautstyr blir en sentral del av spillet. Alt fra hodelykter som kan lyse opp isfylte grotter via målebriller som tegner streker i landskapet for å hjelpe meg å bedømme høydeforskjeller til ishakker som gjør det lettere å svinge på is kan utstyres i forkant av løpene. Nye brett og nytt utstyr kan låses opp og kjøpes underveis i spillet.

Et annet element som har blitt bevart fra forgjengerne er soundtracket, og ikke minst sanntidsmanipulasjonen av musikken. Alle som har spilt et SSX-spill kan sikkert huske suget man får i magen når man hopper utfor et stup. Forsterket av at bassen forsvinner fra musikken mens man svever nedover i flere sekunder, bare for at den sparker blytungt inn igjen idet man lander. Denne musikkmiksingen har blitt mer avansert enn noen gang i det nye spillet.

– Spillet har et innebygd remiks-system kalt Harmony som beatsynker låter, fader de inn og ut, dropper lyder og manipulerer sangene i sanntid. Musikken blir manipulert basert på tempoet og prestasjonene dine. Du kan også spille dine egne sanger i spillet, og all musikk du importerer vil også bli remikset i Harmony, sier en åpenbart stolt Dougan.

Noe som glimrer med sitt fravær i spillet er ski. Snowboard var kanskje den feteste vintersportsaktiviteten for fem år siden, men venner av meg  som liker å ploge ned fjellsider hele vinteren hevder at snowboard nå er på vei ut og at ski er på vei inn igjen. Til tross for dette avviser Dougan at vi vil få se ski i SSX.

– Ski vil ikke dukke opp i dette spillet. Det er definitivt noe vi vil se nærmere på i fremtiden, men det har vært såpass komplisert å lage en så diger verden med en avansert fysikkmotor skreddersydd for brettkjøring at vi har valgt å fokusere kun på brett denne gangen. Det er ikke bare å bytte ut brettgrafikken med skigrafikk, skulle vi implementert ski på en skikkelig måte måtte vi har brukt masse ekstra tid på det, avslutter Dougan.

Se flere bilder fra SSX på neste side!

SSX er utviklet av EA Canada og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Xbox 360 og Playstation 3 Spill.no testet SSX i EA Sports hovedkvarter i Vancouver, Canada. Reise og opphold ble betalt av Electronic Arts.


About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.