Virtuell påskeferie
0

Virtuell påskeferie

apr 22 Spill.no  

For litt over to år siden snubla jeg over en Youtube-trailer for snowboardspillet Stoked. Snowboarderne i videoen dro ikke på med de mest imponerende triksene, og grafikken var langt fra hakaslepp-verdig, men likevel ble jeg fengslet fra første gang jeg så filmsnutten og måtte trykke på replay flere ganger. Det som var kult med traileren var nemlig at den spilte på nettopp det jeg forbinder med en
perfekt dag i bakken; den avslappa følelsen av behagelig cruising nedover en pudderdekket fjellside, sola i ansiktet og snøfnugg i lufta, enkle triks med cleane landinger, og en akkurat passe slakk Atmosphere-låt på øret.

Nyutgivelse

Stoked Big Air Edition er en nyutgivelse av Stoked-spillet som kom ut i 2009, men nå med to ekstra fjell, og enkelte visuelle forbedringer. Med tanke på at den forrige utgivelsen aldri fikk noen offisiell utgivelse i Europa, og jeg dermed ikke fikk spilt den, var jeg nå spent på å se om utviklerne i Bongfish hadde klart å videreføre den lune stemninga fra traileren til selve spillet.

Og når det gjelder selve brettopplevelsen vil jeg absolutt si at spillet lever opp til forventningene. Kontrollene baserer seg på de samme prinsippene som EAs Skate-serie, hvor man styrer brettkjørern med venstrestikka, og utfører triks med høyrestikka. Dette er enkelt og intuitivt, og jeg opplever at jeg har god kontroll på karakteren min, både på bakken og i lufta, fra første gang jeg hopper ut av helikopteret.

Det eneste som ikke automatisk er selvforklarende er de ulike grab’ene, som krever at du kombinerer triggerne på håndkontrolleren med å holde høyrestikka i bestemte retninger. Dette er imidlertid løst ved at man får en fullstendig oversikt ved å velge Grab Bible i pausemenyen, i tillegg til at man får presentert de relevante stikke- og triggerkombinasjonene når en utfordring krever at du utfører en bestemt grab. En god løsning som gjør spillet lett å plukke opp.

Hvert av de syv fjellene i spillet byr på en rekke nedfarter, og for å mestre de ulike nedfartene må du klare forskjellige utfordringer. Utfordringene kan handle om å dra et bestemt triks på et bestemt hopp, eller slå en gitt poengsum innenfor et avgrensa område. Etter hvert som man fullfører utfordringer og bygger opp et rykte får man mulighet til å vise seg fram for sponsorer, og hvis man gjør en god nok jobb kan man bli tatt inn i stallen deres

Dessverre mangler spillet en fullgod kartfunksjon, noe som gjør at det kan være vanskelig å finne den ene utfordringa du mangler for å fullføre nedfarten. Da jeg spilte opplevde jeg flere ganger å tro at jeg endelig hadde funnet den siste utfordringa jeg lette etter, når det viste seg at jeg egentlig hadde kommet meg over i feil løype, og klart en utfordring som hørte til en annen nedfart

Hvis desperasjonen tar helt overhånd kan man riktignok velge alle utfordringene direkte fra menystrukturen, men det føles ikke bra å bruke en rotete meny når alternativet er å cruise seg nedover til utfordringa i en halvmeter pudder.

Dynamisk vær

Stoked Big Air Edition har en dynamisk vær-generator som gjør at man kan oppleve alt fra snøstorm til skyfri himmel. Dette fungerer som et kult visuelt lag som skaper variasjon i omgivelsene, men dessverre lykkes man helt ikke i forsøket på å la været få en stor innvirkning på gameplayet. Enkelte av utfordringene er nemlig avsondret av nakne fjellområder, som man egentlig ikke skal kunne krysse med mindre det nettopp har falt snø. Dette er det imidlertid lett å komme seg rundt, og jeg fullførte flere av de væravhengige utfordringene selv om sola skinte og granitten i berggrunnen skrapte mot brettet mitt.

Innledningsvis nevnte jeg at jeg håpa på at spillet skulle ha så mye fokus som mulig på den avslappa frihetsfølelsen en reell dag i bakken innebærer. Dessverre fikk jeg rett.

Utfordringene i karrieremodusen blir nemlig repeterende og monotone etter hvert, og det virker som om hele modusen er litt stemoderlig behandla. Uansett hvor mye jeg gleda meg på forhånd så sier det seg sjøl at frikjøring ned fra fjelltoppen alene ikke er nok til å bære et helt spill. Kombinert med en kreativ og morsom karrieredel kunne det derimot ha blitt veldig bra, og dermed blir det noe litt uforløst over spillet.

Alt i alt koser jeg meg med frikjøring og triksing i kule omgivelser, men synes samtidig at større variasjon i karrieredelen kunne ha løfta Stoked Big Air Edition mange hakk.

Se flere bilder fra Stoked: Big Air Edition på neste side!

Stoked: Big Air Edition er utviklet av Bongfish og distribueres av Namco Bandai. Spillet er lansert på Xbox 360 og Playstation 3.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.