We Happy Few i australsk trøbbel
0

We Happy Few i australsk trøbbel

mai 23 Anders Lønning  

Husker dere We Happy Few, det Bioshock-lignende overlevelsesspillet som ga et strålende førsteinntrykk på Microsoft sin Gamescom-konferanse i 2015?

Etter snart tre år i Early Access nærmer det seg lansering for spillet, og da er det en rekke ting som må komme på plass. Kanskje viktigst av dette er hvorvidt spillet i det hele tatt kan selges på de forskjellige markedene, og her har We Happy Few støtt på et aldri så lite problem i Australia.

Australia er notorisk strenge når det kommer til hva slags innhold spill får slippe unna med, og tidligere har vi hørt historier om en rekke titler som enten har måte gjøre store endringer på innholdet sitt eller som har måtte gå uten en australsk lansering som følge av de strenge kravene for å bli klassifisert.

Grunnen som nå gis for at We Happy Few ikke blir klassifisert er som følger:

– Dataspill som viser, uttrykker eller på andre måter omhandler sex, stoffmisbruk eller avhengighet, kriminalitet, grusomhet, vold, frastøtende eller avskyelige fenomen på en måte som er i strid med aksepterte forventninger til moral og anstendighet hos voksne folk skal ikke klassifiseres.

FOR GRAFISK FOR DOWN UNDER?: Er vi sikker på at det ikke er Australias avsky for alt som er britisk som ligger til grunn for at spillet ikke blir klassifisert?

Narkotika og vold er sentrale tema i We Happy Few, da det er satt i et univers hvor befolkningen blir gitt en overaktiv form for antidepressiva som gir dem et virkelighetsbilde som ikke er i tråd med den harde virkeligheten. De som ikke tar dosen de blir gitt blir jaktet på av maskerte bøller.

Utvikler Compulsion Games og utgiver Gearbox Publishing må nå ta stilling til hvorvidt de vil gjøre endringer til den australske versjonen av spillet for å få seg en klassifisering, eller om de skal stå på sitt og heller håpe på at spillet blir en suksess på det australske importmarkedet.

 

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.