I denne artikkelserien oppsummerer vi de ti viktigste personene i spillindustrien gjennom tidene. Vi teller nedover og publiserer en ny artikkel hver fredag. Sjekk ut våre tidligere publiserte artikler:
10. Will Wright
9. Hideo Kojima
8. John Carmack
7. Gabe Newell
6. Ken Kutaragi
5. Steve Jobs
4. Gunpei Yokoi
For yngre gamere kan det være vanskelig å forestille seg hvor stor rolle Sega spilte i spillbransjen før i tiden. Sega er i dag mest kjent for å gi ut Total War-serien, Football Manager og Yakuza-serien, og for det blå pinnsvinet Sonic. Drar man imidlertid litt lenger tilbake i spillhistorien avdekker man en langt mer imponerende storhetstid hos det japanske selskapet; de var nemlig lenge en av de største aktørene i konsollindustrien og var også utviklere av noen av 80- og 90-tallets mest populære spill.
Kampen om spillerne var ganske jevn mellom Sega og Nintendo i mange år, det var først da Sony kom på banen at den japanske konsoll- og arkademaskinprodusenten virkelig begynte å slite. På starten av 2000-tallet hoppet de av konsollracet og ble en tredjepartsutvikler for konkurrentenes maskiner.
Innovative arkadespill
Er det en man skal takke for å ha hjulpet Sega opp til den utrolige statusen de hadde før er det vår tredjeplass: Yu Suzuki. Etter å ha blitt uteksaminert fra vitenskapsuniversitetet i Okayama kom han over dørstokken til det da allerede 40 år gamle Sega i 1983, og programmeringsevnene hans vakte oppmerksomhet. Allerede i sitt første år i selskapet lagde han et spill – Champion Boxing – som ble konvertert til Segas første hjemmekonsoll SG-1000, og etter han fikk jobb i Segas andre utviklerteam kort tid etter gikk det i grunnen bare fremover for det unge talentet.
I dette utviklerstudioet var han først og fremst involvert i utviklingen av diverse arkade-spill, som i de fleste tilfeller var satt i gang på eget initiativ og tok i bruk innovative og oppsiktsvekkende måter å spille på. Hans første verk kom i form av motorsykkelspillet Hang-On i 1985, og videre kom spillene OutRun, SpaceHarrier, og Afterburner på løpende bånd. Nøkkelordet for alle disse var innovasjon. Mens man bokstavelig talt satt i en motorsykkel av plast når man spilte Hang-On, bød alle spillene på imponerende 3D-teknologi og svært utfordrende opplevelser. Yu Suzukis spilleautomater var de mest oppsiktsvekkende og attraktive i arkadehallen, Segas spillopplevelser var et hestehode foran konkurrentene.
Yu Suzuki var som du sikkert har skjønt en mann med stor fascinasjon for 3D. Han så et enormt potensiale, og følte ikke at han fikk utnyttet det til det fulle med disse spillene. Dette skulle imidlertid endre seg på 90-tallet, da suksessen virkelig skjøt fart, og Suzuki begynte på spillene han fortsatt er ordentlig kjent for i dag.
Virtua-serien
Det var i disse dager han begynte på de velkjente Virtua-spillene sine, og det startet i 1992 med racing-spillet Virtua Racing, et vaskeekte grafikkmonster som imponerte med vakker 3D-grafikk, silkeglatte animasjoner og solide spillmekanikker. Virtua Racing ses fortsatt på som en uhyre viktig innovatør for dagens racingspill med denne imponerende bruken av 3D-polygoner, og hvem vet, kanskje Gran Turismo og Forza aldri hadde sett dagens lys om det ikke hadde vært for dette spillet?
Det var imidlertid i 1993 serien som skulle vise seg å bli en av Suzukis største suksesser hadde sin spede begynnelse. Virtua Fighter var en maktdemonstrasjon av hva 3D hadde å by på, og tok virkelig kampsport-sjangeren til helt nye høyder. De heftige spesialangrepene og den fantastiske grafikken satte datidens kampsportspill i skammekroken. Samtidig som det ble en utrolig svær serie med mange oppfølgere og spin-offs inspirerte det konkurrentene til å lage spill som Tekken og Soul Calibur. Året etter gjorde Virtua Cop mye av det samme for skytespill i 3D.
I 1999 kom Suzuki og Sega ut med eventyrspillet Shenmue til Sega-konsollen Dreamcast. Dette spillet er med sitt budsjett på svimlende 385 millioner kroner fortsatt kjent for å være blant de aller dyreste spillproduksjonene noensinne, men salgsmessig ble det ingen suksess. Det var derimot ikke snakk om noe dårlig spill, tvert imot; spillet ble en vaskeekte kultklassiker og var viktigst av alt blant de aller første spillene med en stor og åpen verden spilleren fritt kunne bevege seg rundt i. Spillet ble kjent for sin komplekse spillverden med et ordentlig værsystem samt datastyrte personer som gjorde sine rutiner og gjøremål uten noen interaksjon fra spilleren. Åpenbart nok endte dette opp som en gedigen inspirasjonskilde for utviklere som Rockstar og Bethesda, som idag er kjent for å holde fortet oppe i sandkasse-sjangeren.
Innflytelsesrik
Det er vanskelig å ikke bli for oppramsende når man skriver om hva Yu Suzuki har utrettet, men det er neppe like vanskelig som å telle alle spillene han har inspirert med verkene sine. For Sega alene var han uhyre viktig med tanke på hvor bra spillene hans faktisk var, men for spillbransjen i seg selv har han nok vært enda viktigere. Han lagde så og si aldri et dårlig spill, og svært mange av dem var banebrytende og nytenkende. Omfanget er ganske svimlende, og det er ytterst få som har klart å ha en såpass stor innvirkning på dataspill gjennom tidene.
Utpå 2000-tallet trakk Yu Suzuki seg sakte men sikkert mer og mer bort fra rampelyset, og i 2009 kom det til og med rykter om at mannen skulle slutte i Sega. Ryktene ble derimot fort avkreftet, og selv om Suzuki fortsatt holder seg ganske godt i bakgrunnen dukket et nytt Shenmue-spill ved navn Shenmue City opp til mobilplattformen i 2010. Uten at man har hørt noe om noen nye prosjekter fra Suzuki, skal man ikke utelukke at han har noe mer på gang. At han har gjort en god nok jobb allerede skal det derimot ikke herske noen tvil om, og han har satt spor etter seg som kommer til å bestå i lang tid fremover.
Neste artikkel i serien kommer fredag 22. februar.