RuneFest 2018: Min gjenoppdagelse av RuneScape
0

RuneFest 2018: Min gjenoppdagelse av RuneScape

Reisen, opphold, mat og drikke var alt sponset av Jagex

5. til 7. oktober var det duket for RuneFest i Farnborough i England, et stykke utenfor London. Helt uvitende om hva messen ville inneholde dro jeg avgårde uten noe særlig kunnskap om hverken folkene eller spillet. Jeg har ikke spilt RuneScape siden slutten av ungdomsskolen for omtrentlig ti år siden, og hadde heller ingen planer om å spille igjen med det første.

Er RuneScape i det heletatt lenger populært? Personlig kjenner jeg utrolig få som fremdeles spiller aktivt, i motsetning til ungdomsskolen da det føltes ut som absolutt alle var spillere.

Jeg var nysgjerrig på mobillanseringen, og tenkte at det ville nok bli det mest spennende for meg denne turen, men så feil kan man visst ta.

MESSEHALLEN: Her er vi på vei til Farnborough International Exhibition and Convention Centre som det så fint heter på nynorsk.

RuneScape Live

MOD MARK: Designansvarlig for RuneScape om dagen, full piratforteller om natten.

For pressen så startet fredagen med litt testing av RuneScape på mobil. RuneScape i dag er så annerledes fra slik jeg husker det, så det var vanskelig for meg å bare hoppe rett inn i demo, i et området jeg ikke kjente til. Det ble vanskelig å få noe ut av demoen for min del, annet enn at det ikke var helt klart enda.

Beta-fasen starter litt senere i høst, og de sikter på lansering i starten av 2019.

Old School RuneScape derimot, som er den jeg husker og kjenner kan de aller fleste allerede få på mobilen og spille, og jeg har spilt så mye både iløpet av, og etter turen.

Ferden fortsetter til messehallen der RuneFest skal være. Fredagen skulle de åpne med en konsert der vi skulle få servert orkestrerte versjoner av klassiske RuneScape-melodier. Sangene var gjort og spilt av Royal Philharmonic Concert Orchestra og det var fryktelig stas, men dette åpningsshowet var mer som en teaterforestilling enn ren konsert.

Konserten ble ledet av Mark Ogilvie, også kjent som Mod Mark for RuneScape-felleskapet. Mod Mark er designansvarlig for Jagex, og en utrolig karismatisk figur.

Han fungerte som en fortellerstemme for showet, og ledet en historie om to RuneScape-spillere på et oppdrag. Tidvis ville Mod Mark også krangle litt med dirigenten av orkesteret, og det hele føltes veldig surrealistisk ut, men det føltes alltid ut some RuneScape.

HERLIG MUSIKK: Man skal ikke kimse av at RuneFest fikk Royal Philharmonic Concert Orchestra til å gjøre musikken!

OLD VS NEW: Disse cosplayerne spilte figurer fra Runescape og Old School på scenen under konserten, og var klare representasjoner av de forskjellige spillerbasene.

Det var stor begeistring for showet. Det hele føltes ut som en teatralsk farse, noe som kledde hele forestillingen godt.

Vi kunne le og gråte til både fantastisk musikk og underholdene innslag.  Utrolig mye humor var basert på litt interne vitser, som f.eks. når disse to RuneScape-figurene måtte gjøre et oppdrag der de skulle skaffe 4000 exp i Runecrafting.

Figurene representerte henholdsvis RuneScape og Old School, og Old School-figuren var ikke spesielt begeistret for all grindingen. RuneScape-figuren derimot tok det helt med ro.

 

Senere havner begge figurene i den virkelig verdenen hvor de besøker hovedkonteret til Jagex.

De snoker litt rundt i lokalet og finnet ut at QA (spørsmål og svar) avdelingen bare er en gjeng som sover på jobb, mens ungene tar seg av jobben, og serverrommet inneholdt ikke stort mer enn to poteter, noe som ga god respons i salen. Konserten er over og jeg gleder meg fryktelig til morgendagen.

Dørene åpnes på vidt gap

Lørdagen er ankommet, og vi er tilbake i messehallen. Jeg merker jeg nå er veldig usikker på som egentlig skal skje, fordi hallen er den samme som i går, med seter som dekker omtrent hele rommet forran scenen. Så vi setter oss ned og følger med på åpningssermonien, hvor de forteller at det er mer til messen, rett bak gardinene til høyre for scenen. Plutselig erklæres RuneFest 2018 for offisielt åpent, og gardinene åpnet.

Plutselig åpenbares det noe som ligner en landsby, med flere bygninger og en handelsgate fylt med skuespillere, rustninger og mat som ser ut som de kommer rett fra RuneScape. Lenger inn er det en liten skog med ting å utforske i, samt et tillaget isfjell bakerst i hallen.

Vi tok oss først en tur inn i isfjellet, og der var det satt opp flere bord med mobiler man kunne teste RuneScape på, samt en scene der to brukere kunne møtes til kamp mot hverandre. Det var flere spillstasjoner rundt på området, hvor kanskje det mest spennende for de aktive spillerne var en demo av et nytt system for mining og smithing. Mining og smithing har nemlig blitt lagd på nytt fra bunnen av, for å lage et system som forhåpentligvis føles bedre ut for spillerne enn slik det er i dag.

GATEBAND: Denne gjengen var å finne overalt på messegulvet, hvor de spilte gjenkjennelige melodier.

Det jeg og flere av pressefolkene jeg var med syntes var morsomst, var en skattejakt som foregikk inne på messeområdet. Vi kunne skaffe tilsammen sju kort som alle kunne samle på igjennom å gjøre diverse oppgaver og aktiviteter. Det var aktiviteter som å fullføre et pusslespill, kaste erteposer eller male hver våres kjælestein. Den morsomste var nok et jakt på QR-koder som var gjemt i området.

Vi måtte finne alle kodene, og scanne de igjennom RuneFest-appen, og da ville vi få beskjed om å finne en bestemt person inne på messen, som da ga oss et av disse sju kortene.

Relativt simple aktiviteter, men nok til at vi hadde noe å gjøre imellom konferansene. Det var også konferanser for enhver smak. Enten du var interessert i musikken til RuneScape, cosplayere, eller kanskje ønsket et dypdykk ned i RuneScape lore og myter.

Vent nå litt… RuneScape på mobil?

Jeg satte meg ned for å snakke litt med Mod John C, produsent for Old School Runescape, med fokus på mobillanseringen, da det er det mest interessante.

Spill.no (SN): RuneScape på mobil høres fremdeles nesten litt surrealistisk ut. Når fant dere ut at dette var en mulighet?

John C (JC): Vårt flotte RuneScape-fellesskap har ønsket seg RS på mobil over lang tid. Det ble egentlig bare et spørsmål om teknologi og tid. Vi lagde en prototype allerede i 2015, og da fant vi ut at vi var veldig nære til å kunne realisere prosjektet. Det ble også veldig viktig for oss at spille skulle føles ut som RS, og ikke som en “lite”-versjon.

(SN): Spillet kjører jo faktisk BEDRE på mobil. Hvordan har det seg?

JC: Siden spillet er skreddersydd til mobil kunne vi gjøre ting litt annerledes. Spillet rendres fra CPU’en til mobilen, og klarer derfor å nå 60fps (bilder i sekundet), i motsetning til PC-versjonen som fremdeles er låst til 50fps. Det var igjen viktig at produktet leverer, da dette kanskje blir manges første møte med RuneScape i det heletatt, i tillegg til alle veteranene som kommer tilbake og er nysgjerrig på mobil-versjonen. Vi jobber naturlig nok med å få 60fps til PC også.

RUNESCAPE PÅ MOBIL?!: Fungerer nesten for godt til å være sant.

(SN): RuneScape nærmer seg faktisk 20 år gammelt, og lever likevel i beste velvære. Er spillet mer populært nå enn før?

JC: Vi opplever stadig en årlig vekst, både i antall spillere, betalende medlemmer og spilletid. Nå med mobillanseringen regner vi med det vil øke enda litt til. Veldig mange kommer tilbake for å teste spillet der.

(SN): Hvordan har reisen for dere som utviklere vært?

JC: Det har vært utfordringer, det er helt klart. Det var vanskelig å få RS til å føles autentisk på mobil. Kontrollen måtte være intuitive, og det skulle være sømløst å gå fra PC til mobil. Vi måtte også jobbe en del sammen med app-butikkene, sørge for at spillet ikke dreper batteriet til mobilen etc. Det var rett og slett litt vanskelig å få følelsen av å spille RuneScape på mobil, men der er vi altså nå. Det er ofte vanskelig å sette av tid til å spille på PC, men med mobil kan vi nå spille overalt i 10-20  minutter til timer. Selv elsker jeg å kunne ligge i senga og spille et par timer om kvelden.

Lørdagen avsluttet med konsert og fest og god stemning. Vi lo godt når en av journalistene gikk opp til DJ’en under pausen til bandet og ba om noe litt mer heavy musikk. Det fungerte over all forventning, og stemningen på festen økte med flere hakk da Metallica kom på anlegget. Etter det måtte bandet revurdere hele spillelisten sin.

En gang til, en gang til!

Det er noe magisk ved å delta på en spillmesse der fokuset ligger på bare et spill. Selv om jeg ikke har spilt RuneScape aktivt på flere år, så føler jeg meg likevel godt tatt i mot og som en del av gjengen. Det er ikke som på andre spillmesser, hvor alle bare går rundt og forbi hverandre med forskjellige interesser, derimot så er alle sammen her fordi de er fans, eller har et forhold til et og samme spill. Jeg liker ikke å bli satt i det som føles ut som en bås bare fordi jeg er fan av noe.

Bare fordi jeg liker Doctor Who så vil jeg ikke bruke ordet “Whovian” om meg selv, slik som mange fans av Harry Potter kaller seg “Potter Heads” osv, men jeg tror sannelig at jeg kunne følt meg litt stolt av å være en av de som gjør RuneFest så spesielt. Jeg følte jeg trengte dette på en måte. Jeg trengte å se et spillsamfunn komme sammen på denne måten og bare ha det gøy.

Det er fort gjort å glemme i disse dager hvor krangling og argumenter over internett stort sett ender, eller starter i personangrep, at vi er faktisk alle bare en gjeng spillere som liker å spille.

Vi vil ha det gøy, og derfor vil vi ha flere arrangementer som RuneFest 2018!

VERDENSPRESSEN: Undertegnede i midten sammen med presse, og nå gode venner, fra England, Belgia og New Zealand!!!

 

About Stig Kenneth Limmesand

Stig Kenneth Limmesand. 28 år og enda ikke voksen. Bachelorgrad i videojournalistikk. Spiller alle mulige spill, men foretrekker eventyr og plattformer. Favorittene er blant annet Mario, Zelda, Crash Bandicoot, Uncharted og Guitar Hero.