https://www.youtube.com/watch?v=i_7po_3Whl0
0

En smertefull opplevelse

nov 28 Stian Koxvig  

Spill.no har tilbrakt store mengder tid i West Virginia, med Bethesdas nye storsatsing Fallout 76, og her er hva vi syns.

Take me away, Country Roads.

Av: Jon Harald Tangen

Etter å ha tilbragt litt tid med Fallout 76 sitter jeg igjen med en tung følelse av skuffelse og undrelse over hvordan Bethesda kan ha fått seg til å publisere et spill som virker ikke engang halvferdig.

Fallout 76 er et feilslått forsøk på å gjøre Fallout-serien om til en flerspilleropplevelse, men jeg merker likevel at spillet har en stor del potensial, noe jeg kommer tilbake til senere. Selve utførelsen ved spillet ser håpløs ut.

Fallout 76 er den nyeste installasjonen i den prisvinnende Fallout-serien. Fallout-spillene er kjent for å foregå som en tradisjonell vestlig RPG i en post-apokalyptisk verden, hvor spillerne kan møte NPCer, få og finne oppdrag ved å utforske nye steder og prate med forskjellige mennesker, monstre og roboter langs veien, oppdage historien bak hendelser og steder i den aktuelle spillverdenen, samle våpen og power armor-rustninger, og i senere tid også bygge egne baser o.l.. Fallout 76 snur denne formelen på hodet og prøver å gjøre noen endringer i sin versjon.

På enkelte områder funker dette bra, på andre områder funker det mindre bra, men Bethesda skal ha for forsøket sitt i å prøve noe nytt.

Fallout 76 er satt i West Virginia og i likhet med de tidligere Fallout-spillene handler dette spillet om å overleve etter atombombene falt. Denne gangen derimot er spillet ikke bare et online-flerspiller-spill, men atombomber er også en sentral del av spillet, dog ikke en nødvendighet å gjennomføre.

Til å begynne med var jeg veldig spent på hvordan dette skulle bli.

Jeg så for meg at jeg kom til å tilbringe lange netter sammen med få gode venner online på en liten server hvor vi kunne utforske hele West Virginia sammen og blåse opp områder til fillebiter, men akk, dessverre var det ikke slik det skulle bli. West Virginia-kartet er ganske stort, og det er bare 24 spillere pr. server. I tillegg kan man ikke spille lukket sammen med kun venner, og det er kun voice chat og emotes som kommunikasjonsmiddel i spillet. Voice-chat var i tillegg ikke click-to-speak da jeg spilte det.

(dette har blitt fikset i den nyeste oppdateringen i skrivende stund, men jeg mener at dette burde vært implementert allerede fra dag 1. Fy Bethesda!)

I tillegg til at man sjeldent møter spillere på serveren, føles West Virginia enda tommere ut når man innser at spillet rett og slett ikke byr på noe spesielt å gjøre.

Joda, landskapene er fine, men det er svært lite å gjøre. Ikke er det noe mange monstre rundt om, og ikke er det noen radiant encounters, noe Bethesda-spillene tidligere har vært kjent for å inneholde en god del av, og ikke er det noen ikke spillbare karakterer heller, med unntak av de fåtall Mr. Handys man finner svevende rundt omkring én gang i en blå måne. West Virginia oppleves rett og slett bare som tomt, kaldt og ensomt. Det er ingenting å gjøre og ingen mennesker å møte.

Fallout-spillene har lenge vært lovpriset for sine dialoger, de mellommenneskelige dramaene og intrigene som utspiller seg mellom NPCene og som karakteren din får ta del i. Denne gangen, derimot, er det takk og farvel til en levende verden med bakgrunns hendelser og spenning.

Da bombene falt

Fraværet på NPCer fører også til endringer i hvordan questene utspiller seg. Så å si alle questene gis gjennom båndopptakerklipp som du finner strødd om, og disse har hverken pause-, spole- eller noen god skippe-funksjonalitet.

Blant de mange hundretalls feilene (bugs/glitches) jeg opplevde i starten, var blant annet én av de at lydopptakene plutselig ble stoppet. Dette gjorde det umulig å vite hva som skjedde videre, hvor jeg var hen i opptaket og hva jeg må gjøre så, annet enn å måtte pine meg igjennom de uhorvelig lange lydopptakene nok en gang.

Apropos å samle opp lydopptak, Fallout 4 fikk noe pes for sitt fokus på å samle opp gjenstander for å bygge baser. Denne gangen er funksjonaliteten tilbake, dog med noen endringer fra forrige installasjon. Baser kan bygges så å si hvor som helst, og gjør det mulig for deg å rydde unna gjenstander og lagre disse, lage og modifisere våpen, i tillegg til at man også kan benytte seg av fast travel til basen helt gratis (fast travel koster myntenheten caps ellers, hvilket jeg synes er en fin ting egentlig).

Lagringsplassen for gjenstandene har vært urovekkende liten, men Bethesda har jobbet for å få til mer plass. Generelt oppleves basebyggingen og innsamlings prosessen som slitsom, kjedelig og unødvendig bruk av tid.

Jeg vil heller bruke tid på å oppdage nye steder og bekjempe monstre enn å bruke lang tid på å bygge en base som kanskje ikke er der lengre når jeg kommer tilbake.

Apropos caps, PVP-funksjonaliteten i Fallout 76 fører ikke til noen ordentlige tap. Spillerne mister kun noen få caps og junk hvis de blir drept av en annen spiller, eventuelt bare junk hvis de dør av andre årsaker.

Dette fører til at PVP-funksjonaliteten føles ut som den ikke har noen ordentlig negative sider ved seg, og heller ingen gunstige fortjenester ved å faktisk gå til angrep mot andre.

Andre spillere tar ikke ordentlig skade av at du angriper dem før de angriper deg tilbake, og dermed føler du deg mer som den irriterende lillebroren som prøver å provosere frem en reaksjon hos det eldre, men likegyldige søkenet ditt. Jeg syntes heller at spillet virket mer som en Player versus Environment-opplevelse, til tross for at et av hovedformålene med spillet er å kunne samarbeide om å bombe andre lag.

Die! PVP systemet i Fallout 76 er dessverre veldig ubalansert, og leverer ikke hva det burde

Enn så lenge kan jeg ikke gjøre stort annet enn å anbefale folk til bare å holde seg unna Fallout 76 de neste månedene, så smertelig som det er for meg. Jeg vil så gjerne at dette spillet skal gjøre det bra, og jeg ser at det kunne vært så mye bedre med noen få små justeringer. Derfor er det svært tungt for meg å si at jeg gir det karakter 2.

Kanskje jeg endrer mening senere, men enn så lenge må jeg leve i skuffelsen. West Virginia er IKKE stedet hvor jeg hører til.

Hvorfor?
Av: Stian Koxvig

Etter snart et tresifret antall timer i West Virginia, er eneste spørsmålet jeg ikke har klart å finne svar på. Hvorfor eksisterer Fallout 76?

Spillet Bethesda prioriterte mesteparten av tiden sin under E3 2018 er et togvrak, det kommer vi ikke unna, og her er det like greit å være rett frem.

Siden dette er et Bethesda spill skal vi ikke snakke alt for mye om bugs, for vel, det er bare å forvente, men til og med for Bethesda er dette ustabile saker. La oss begynne med kontrollsystemet, her kommer det raskt frem at spillet mest sannsynlig er veldig tilpasset mus og tastatur, for på min Xbox One Elite Controller føltes knappetilpasningen bare merkelig.

Den trofaste Power Armor finner man selvfølgelig

Så Fallout 76 er en slags prequel til de tidligere spillene, finner sted i 2102,og området består ikke av noe annet enn monstre og folk som er plaget av veldig intens stråling. Greia med Fallout 76 er det at prøver å være et Fallout 4 tilpasset et flerspiller univers, men  glemmer to sentrale ting.

  1.      Fallout som serie passer ikke i flerspillerform
  2.      Fallout 4 var ganske dårlig

Sånn, da har jeg irritert på meg alle som leser dette, så da kan vi begynne å bli seriøse. Verden består av instanser med 24 spillere pr instanse, så dette betyr at man sjeldent ser andre spillere, og må bruke mesteparten av tiden på å gjøre oppdrag, og utforske.

Problem nummer to, oppdragene. Utformingen av oppdrag er kjedelig og standard MMORPG format, hent dette for en generisk robot, drep et monster, etc.(Har du spilt ett MMORPG; har du spilt alle). 

I lengden satt jeg ofte og tenkte på hva er poenget? Det ble utrolig kjedelig.

Mangelen på NPC merker man fort at var en dårlig ide, for Fallout 76 føles nakent og ensomt der jeg springer gjennom West Virginia og skyter forvokste rotter, de eneste formen for NPC man finner er irriterende roboter som tror det er morsomme.

Dovendyr

Gameplayet for Fallout 76, er som snytt ut av nesa på Fallout 4, og da skal jeg nok en gang poengtere at Fallout 4 er et søppelspill, samme måten å utforske på, samme måten å samle ubrukelige ressurser på for å bruke i crafting.

Det er meningen av Fallout 76 skal spilles med grupper, men med tanke på hvor få det er pr instanse, og hvor lite interessert andre var i å spille sammen, ble det til at man var en liten mann i en stor verden. Heldigvis da, er det veldig morsomt å sende atombomber mot andre spillere, men det er også en utrolig tung opplevelse 

Så, da er spørsmålet, er det morsomt å utforske i Fallout 76? Nja. Der hvor tidligere Fallout spill veldig ofte er grå og veldig triste i fargene, ser 76 veldig detaljert ut. Historien i spillet finner man bare ved å utforske (Ikke at den er noe spesielt god, men den er nå der).

Musikken er god, det skal de ha for, under flere pauser satt jeg bare å nøt musikken komponert av israelske Inon Zur. Når man utforsker er det rolig musikk som drar deg inn i verdenen, og på det rent musikalske stiller Fallout 76 med sitt sterkeste lydbilde hittil.

PVP systemet er forferdelig ubalansert PVP system, men de fleste i spillet virket ikke interessert i å prøve det engang, det verste som skjer når man dør er at man mister litt, allerede ubrukelig ressurser.

Jeg sitter med mye underliggende sinne av å ha brukt såpass mye tid i Fallout 76, for Bethesda er en av mine favoritt utviklere, men her har de bæsjet på leggen godt altså. Utrolig lite å gjøre, utrolig kjedelig, og noe av det mest ensformige jeg har brukt tiden min på, og jeg har lest Ringenes Herre på nynorsk og sett Twilight filmene. 

Men, (det er alltid et men) Det er et håp her, Fallout 76 kjennes ut som et annet online spill Bethesda gav ut for en del år siden, The Elder Scrolls Online, som også manglet masse innhold. Det tok ESO nesten tre år før det ble bra, og Fallout 76 sitter med et potensial, og det er ikke tvil om at Bethesda har planer for spillet, men det er lansert nesten halvannet år før det kanskje burde ha vært. Nå har ESO endt opp med å bli ett av de beste MMORPGS på markedet, så kanskje det er håp for Fallout 76?

Det blir hvertfall veldig lenge før jeg drar til West Virginia igjen.

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur