Ancestors: The Humankind Odyssey – Kan du utvikle deg raskere enn våre forfedre?
0

Ancestors: The Humankind Odyssey – Kan du utvikle deg raskere enn våre forfedre?

aug 28 Christian Sannes  

Ancestors: The Humankind Odyssey kommer fra utviklerne av de første Assassin’s Creed spillene, Panache Digital Games. Denne gangen har de prøvd seg på noe helt nytt, et survival spill med en ny tvist. Du starter 10 millioner år tilbake i tid som en ape og skal klare å overleve den brutale hverdagen i en afrikansk jungel.

Dette er ikke det typisk vanlige survival spillet som Ark, Rust eller Conan Exiles selv om det inneholder noen kjente elementer fra disse survival spillene som å passe på at du har spist, drukket og sovet nok for å ikke dø av utmattelse. Det finnes også andre elementer du må passe på som kulde, brukne bein, bli matforgiftet av råtne næringskilder, åpne sår som du kan blø i hjel av eller bli bitt av en giftig slange.

Du starter som sagt som en ape for 10 millioner år siden, det er opp til deg hvordan du spiller spillet og former utvikling av arten videre. Veiledning som blir gitt er ikke mye å skryte av, til tider såpass lite at det er frustrerende men også det som gjør spillet rimelig utfordrende. Du har ingen oppdrag eller spesifikke mål som forteller deg hva du skal gjøre, det er din oppgave å finne ut av hva du må gjøre for å komme deg videre. Jungelen er et stort og vakkert område som du må utforske, men du har ikke et kart og må bruke landmerker som du oppdager underveis som referansepunkter for å ikke gå deg vill. Målet med spillet er at du skal sikre at klanen din overlever og utvikler seg videre. For at du skal kunne utvikle deg videre, må du lære deg å utnytte alt naturen har å by på samtidig som du beskytter klanen din mot de utallige rovdyrene.

Du har 3 hovedegenskaper som må brukes for å overleve: synet, hørselen og luktesansen. Det er nøkkelen for å oppdage nye næringskilder, finne materialer til å lage våpen og verktøy eller se fiender som lusker i den dype jungelen. Fare for det ukjente får du merke godt på kroppen, for at du skal kunne utvide landskapet som klanen din føler seg trygg i, må du møte frykten i øynene! Dette skjer hver gang du går inn et nytt område av jungelen du ikke har vært før, hvis du ikke bruker de 3 hovedegenskapene dine til å gjøre deg kjent med område innen all dopaminet i kroppen forsvinner, vil du få panikk og starter på nytt i basen.

Ikke få panikk!

Måten å utvikle arten videre går via et ferdighetstre som er satt opp som nervesystemet til arten din. Etter hvert som du lærer og oppdager nye ting rundt i den livsfarlige jungelen, vil du få erfaringspoeng som kan brukes til å videreutvikle ulike deler av nervesystemet. Om du trenger raskere reflekser for å kunne overleve et tiger angrep eller lære å kommunisere bedre med klanen din for å utføre et gruppe angrep, kan det læres her.

Det som skiller ut Ancestors fra resten av sulamitten, er at du kan gå videre til neste generasjon, men kun ta med deg et gitt antall egenskaper som du har utviklet i nervesystemet. Det du ikke viderefører til neste generasjon, må læres på nytt. Siste delen av utviklingen er evolusjon steget, når du går videre her er det snakk om 100 000 eller 1 000 000 år fremover i tid. Det som avgjør hvor langt frem i tid du kommer for hvert steg, er alt du har gjort gjennom de ulike generasjonen.

Her kan du finne ut om du ligger foran eller etter våre forfedre i utvikling

Takket være sin erfaring med Assassin’s Creed serien, sitter klatringen i spillet som et skudd og jeg får et lite adrenalinkick hver gang når jeg skal ta sats for å nå et tre som kanskje er litt for langt unna. Jeg har bommet et par ganger for mye og brekt en del bein, men heldigvis var det min egen feil og ikke spillet. De har klart å lage et veldig oppslukende spill med at du får sterkt følelse av å være 10 millioner år tilbake i tid i en fremmed jungel og at det finnes farer rundt hvert tre! Du må sannelig mestre de ulike delene av spillet for at du skal kunne klare å overleve den brutale virkeligheten som du møter i jungelen.

 

Kampsystemet er for simpelt og var relativt clunky i starten men ble lettere etter hvert, her kunne de hentet mer fra Assassin’s Creed serien. Når du har spilt en del timer og oppdaget store deler av det som er å oppdage, står man til tider fast og det kan bli litt for gjentakende. Jeg opplevde også litt små problemer med at spillet krasjet, spesielt en periode der jeg havnet i en evig loop kamp med en tiger og spille krasjet flere ganger. Et par andre små bugs, men jeg opplevde det såpass sjeldent at det ikke var et stort problem.  

 

 

Spillet gir beskjed om at det oppleves best med kontroller, undertegnede brukte kun mus og tastatur, kan ikke se for meg at opplevelsen er veldig forskjellig med kontroller. Det skal sies at det er nok et av få survival spill som faktisk kan fungere bra med kontroll, siden du ikke trenger mange taster/knapper for å ha kontroll.

Ancestors: The Humankind Odyssey er et friskt pust inn i jungelen av mange like survival spill som finnes på markedet, det klarer å lage sin egen vri som gjør spillet til noe unikt. Om du alltid har hatt lyst til å finne ut om du kan utvikle deg raskere enn våre forfedre gjorde, har du nå muligheten!  

Ancestors: The Humankind Odyssey kommer ut eksklusivt til Epic Games 27 august, men lanseres til PS4 og Xbox One desember 2019. Kommer på Steam en gang i 2020.

About Christian Sannes

Christian Sannes, 28 år fra byen mellom de syv fjell. Liker best open world RPG spill, men spiller nesten alt. Beste spill p.d.d God of War, Horizon Zero Dawn, Breath of the Wild og Super Hot VR.