Det er mange måter å åpne en presentasjon av et nytt Battlefield-spill på. Balladen Total Eclipse of the Heart med Bonnie Tyler er ikke akkurat det jeg hadde tippet verdens første presentasjon av Battlefield 4 ville startet med. Foran en fullsatt kinosal, der forhandlere, community-ansvarlige, bloggere og spillmedier fra hele Europa sitter, er det Bonnie Tylers hese stemme som får æren av å åpne Battlefield 4-presentasjonen.
Se 17 minutter fra Battlefield 4 her:
– Jeg vil ikke dø til denne låten, lyder en stemme, og skjermen går fra svart og avslører at vi befinner oss i en bil under vann sammen med tre andre soldater. Laglederen sitter fast under en stol. Etter litt panisk krangling gir han hovedpersonen, Recker, en pistol og ber han skyte ut glasset. Sjefen ofrer seg for laget. Tårene renner på medsoldatene.
Dramatikk
Sytten minutter senere har vi fått demonstrert hele opptakten til den dramatiske undervannssekvensen. Vi har utforsket et skolebygg i den Azaerbadsjanske byen Baku, skutt fiender ut vinduer, ruslet gjennom en skog, kjempet mot terrorister i en ørken, klatret opp et bygg for å bli evakuert av et helikopter, og blitt begravd under den samme bygningen etter at et annet helikopter dukket opp for å angripe oss. Det er ingen mangel på dramatiske sekvenser i Battlefield 4.
Det er enspilleren Dice vil snakke om denne påskekvelden i Stockholm, og det er en enspillerdel de er stolt av. Dice-sjef Karl Magnus Troedsson avslører at det var ikke alt som var like vellykket i enspillerdelen til Battlefield 3.
– Det var mye som fungerte, men det var også noe som ikke fungerte like bra. Vi liker å lage enspilleropplevelser. Vi begynte med det i Battlefield: Bad Company, og vi lærer hele tiden. Dessuten er det en myte at alle bare vil spille flerspillerdelen i Battlefield-spill. Mange liker å ta sine første steg i enspillerdelen og lære seg spillet, og tallene våre viser faktisk at det finnes mange som kjøpte Battlefield 3 kun for å spille enspillerdelen, forteller Troedsson.
Spill på din måte
Derfor har Dice tatt denne delen av spillet enda mer seriøst denne gangen. I Battlefield 3 var enspillerdelen ofte svært lineær og manusdrevet, det var få muligheter for spillerne til å velge egen spillestil eller påvirke handlingen, det ønsker Dice å endre på i Battlefield 4.
– I Battlefield 4 ønsker vi å la spilleren spille slik han selv ønsker å spille, ikke slik vi vil at du skal spille, forklarer Stefan Strandberg som er game director for enspillerdelen.
Dette oppnås ved å ha større og åpnere områder i enspillerdelen. I løpet av den sytten minutter lange demoen i kinosalen skal laget krysse et relativt åpent område på en byggeplass der det dukker opp fiender i jeeper og lastebiler. Ifølge Strandberg er det mange fremgangsmåter her, man kan ta en av fiendens biler og kjøre bak lastebilene for å angripe fiendene fra flanken eller man kan legge seg i dekning bak medsoldatene og prøve å skyte fiendene på avstand. Man kan også bruke granatkaster for å sprenge bort vegger slik at man åpner en ny sti som bringer deg til en fordelaktig posisjon. Poenget er at spillet skal by på mange slike områder der spilleren kan være med å bestemme hvordan fiendene skal bekjempes.
Følelser
I tillegg ønsker Strandberg å gjøre enspillerdelen langt mer emosjonell enn den har vært tidligere.
– Det handler om båndet mellom soldatene. De svære eksplosjonene blir meningsløse hvis du ikke bryr deg om spillfigurene, forklarer Strandberg.
Det føles noe søkt. Etter at en bygning har rast sammen i demonstasjonen blir laglederens fot klemt fast under betong. Løsningen er at spilleren må ta frem en kniv for å skjære av ham foten. Det jobbes hardt for å få oss til å føle noe i denne dramatiske situasjonen, men det blir påtatt og pretensiøst. Problemet til Battlefield 4 er at det i utgangspunktet prøver å lage underholdning og moro ut av å skyte mennesker, og dermed føles det bare feil når man plutselig skal bli på gråten av å måtte tvangsoperere en medsoldat eller etterlate ham i en synkende bil.
All ære til Dice for å hente inn kvalitetsskuespillere (som Omar fra The Wire som spiller en av soldatene i laget), men jeg stiller meg skeptisk til ambisjonene om å skape en følelsesladet historie om krigens grusomheter. I fjorårets Spec Ops: The Line ble spilleren konfrontert med konsekvensene av sine egne handlinger, jeg ser ikke spor til noe slikt ennå i Battlefield 4.
Ny grafikkmotor
Det jeg derimot ser er noe som tegner til å bli et helt nydelig skytespill. Frostbite 3-motoren har vært under utvikling i to år, og byr på helt fantastisk grafikk i alt fra lyssetting til animasjoner. Ifølge senior development director Carl Almgren er motoren en videreutvikling av Frostbite 2, som har vært brukt i mange EA-spill. Det er tydelig at Dice ønsker de nye konsollene velkommen med åpne armer, uten at de vil si noe spesifikt om hvordan Battlefield 4 blir på Playstation 4 eller den neste Xbox-konsollen. Jeg spør nemlig Dice-sjef Karl Magnus Troedsson om kvalitetsforskjellen mellom PC- og konsollversjonene, som var ganske stor i Battlefield 3, blir mindre denne gangen?
– Våre avtaler med Microsoft og Sony forhindrer oss fra å kommentere dette på det nåværende tidspunkt, men man trenger ikke være en rakettforsker for å forstå at forskjellen blir mindre denne gangen, røper Troedsson.
Den kraftige grafikkmotoren får og hjelp av en fokusert visuell stil. Gustav Tilleby har ansvaret for det visuelle i enspillerdelen og avslører at hovedfilososfien for det visuelle handler om å finne riktig stil og tone. Tonen har Dice definert som en aggressiv verden: dynamiske omgivelser med masse atmosfære og et konstant katastrofepreg over det visuelle. Stilen er som en bilreklame: lekker og inviterende med en estetikk som gleder øyet. Hvert nivå i enspillerdelen skal by på et eget tema og ha en egen identitet, det hintes om alt fra ørken, sjøslag og skoger til snødekte vidder.
Krig og drama
Likevel er det noe rart å tilbringe en hel dag i Stockholm for å se på Battlefield 4 uten å få høre et ord om flerspillerdelen. Derfor spør jeg Troedsson om hvordan Battlefield 3 har vært for Dice. Med fem utvidelser – som alle videreutviklet spillet i mange ulike retninger – har de kanskje samlet inn masse ny data og tilbakemeldinger som har hjulpet de i uviklingen av fireren?
– Ja, Battlefield 3 har definitivt lært oss mye, og variasjonen i tilleggspakkene har avkreftet mange myter vi hadde internt i Dice om hvordan flerspillerdelen fungerte. Vi har alltid hatt en tanke om at spillerne er delt inn i grupper med klare preferanser. Noen liker små kart, andre store, noen kjappe spill, andre lange taktiske spill. Tilleggspakkene har vist oss at de fleste spillerne er ganske åpne for å prøve nye moduser og ulike typer spill, selv om vi også så at de fleste vender tilbake til sine etablerte favoritter etter hvert, forteller Troedsson.
Et annet tema som ligger som et spøkelse over store deler av spillindustrien for tiden er koblingen mellom vold og spill som blir belyst nok en gang i USA etter skolemassakren i Newton. Jeg spør Troedsson om denne påståtte koblingen som det til stadig forskes på er noe som bekymrer dem som utviklere.
– Ja, vi tenker på vold, og det er grusomt at slike voldelige episoder oppstår. Vi lager underholdning i form av dataspill. Forskjellen på det vi lager og annen type underholdning er at dataspill er interaktive. Nettopp dette er mye av årsaken til kritikken mot spill, i tillegg til at det er et relativt ungt medie. Spillene våre er fiktive verk, vårt ønske er ikke å gjenskape virkeligheten eller skildre virkelige konflikter. Vi vil skildre krig på samme måte som bøker og filmer skildrer krig, forklarer Troedsson.
Krig og drama. To nøkkelord i Battlefield 4 basert på det vi har sett så langt. For hardkokte Battlefield-spillere er nok denne sniktitten litt blodfattig, det er tross alt flerspillerdelen som får hjertet til å banke raskere hos de aller fleste. Men vi kan i hvert fall reise hjem fra Stockholm trygge på at det visuelle nok en gang setter en ny standard for actionspill. Battlefield 4 ser fantastisk ut, og om de makter å implementere mer åpne taktiske muligheter i enspillerdelen kan denne utmerket godt bli en langt mer underholdende opplevelse enn forgjengerens enspillerdel bød på. Dermed gjenstår det bare å løfte flerspillerdelen til nye høyder.
Battlefield 4 utvikles av Dice og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på PC, Playstation 4 og neste generasjon med Xbox. Tur til Stockholm for å se på spillet ble betalt av Electronic Arts.