A Void Hope – Stemningsfull svensk sci-fi skrekk
0

A Void Hope – Stemningsfull svensk sci-fi skrekk

mar 03 Anders Lønning  

Utviklerne bak Alwa’s Awakening og Alwa’s Legacy er tilbake med noe ganske annerledes.

A Void Hope er et utradisjonelt eventyr plattformer spill som forteller historie om Gilda og Keenan som lever gjennom en slags epidemi hvor folk mister hukommelsen og, dermed, seg selv. Spillets historie vil få deg til å tvile på om alt du ser er virkelig eller om alt er en illusjon skapt av et veldig sykt sinn. Eller kanskje sannheten ligger et sted i mellom linjene.

Spillets historie tar deg fra hytten på landet inn mot hjemmet i storbyen hvor du får se hva byen har blitt til som følge av spredningen av viruset. Og selv om det ikke ser fullstendig kataklysmisk ut så svever det en slags ånd av utenforskap og annerledeshet over bakteppet til historien, godt hjulpet ved bruken av skandinavisk religiøs ikonografi, som det ikke helt føles som om utviklerne har tenkt til å utdype på i løpet av spillets gang, og kanskje de heller ikke burde

I både uttrykk og mekanikker er det også noe som minner spillet meg om tidlig 90-talls sideskrollende spill jeg spilte som ung, som Commander Keen, Bio Menace og kanskje spesielt Duke Nukem, bare med langt større fokus på historiefortelling og vesentlig mindre på action. Overraskende nok er dette det andre spillet jeg har spilt i 2024 hvor jeg tenkte: «Utvikleren av dette spillet har spilt Quack Shot Starring Donald Duck på Sega Mega Drive». Jeg aner ikke om det er tilfellet med A Void Hope, men til tider så føles det slik ut,

Stemningen i spillet er komplementert av synthwave musikken fra Waveshaper som er rett og slett helt fantastisk og har lett fortjent seg en plass på spillelisten min gående fremover.

A Void Hope er vel verdt å sjekke ut for de som er glad i stemningsfulle spill som setter sine spor. Elden Pixels fortsetter å imponere med hvordan de behersker kunsten å lage særegne 2D plattforming spill.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.