Blizzcon: Diablo IV annonsert. Her er alt vi vet så langt
0

Blizzcon: Diablo IV annonsert. Her er alt vi vet så langt

nov 03 Anders Lønning  

Blizzard hadde mye å gjøre opp for under årets Blizzcon etter PR fadesen som har vært deres håndtering av Blitzchung/Hongkong saken, for heller ikke å glemme fjorårets «Do you guys not have phones?» annonsering av mobilspillet Diablo Immortals.

At Diablo IV har vært under utvikling har lenge vært en dårlig holdt hemmelighet, og det sier seg jo nesten selv at et mobilspill aldri kunne blitt den offisielle arvtageren til en av de mest ikoniske PC spillene gjennom tidene

Annonseringen starter i beste Blizzard-ånd med en mørk, MØRK trailer som følger fire eventyrere som leter etter skatter på alle de gale stedene. Etter å ha mistet en av sine egne til monster hordene snubler eventyrerne over et offersted, hvor Lilith, datter av Mephisto fra Diablo II, blir manet frem på bekostning av eventyrernes liv.

Det er mye som tyder på her, og som stemmer overens med det vi hørte før spillet ble annonsert, at Blizzard ønsker å vekke minner om Diablo II hos fansen, i hvert fall med det visuelle. Mens Diablo III hadde en lettere tone, og var satt i en mer fantasifull tolkning av Sanctuary. Matt McDaid hadde dette å si om spillets visuelle uttrykk:

– Utviklerne på teamet liker Diablo II mest, og den tingen som resonnerer med oss mest er spillets mørke elementer, den mørke faktoren. Vi anser dette som det “ekte” Diablo, og vi ønsker å spille på de strengene igjen.

Med det vi sålangt har sett fra Diablo IV er det også tydelig at Blizzard har latt seg inspirere av blant annet horror-manga artisten Junji Ito, noe  Jason Roberts fra Diablo IV teamet bekrefter når han snakker om hvor de har hente inspirasjon fra:

-… Junji Ito og måten han tar vanlige ting og vrir dem om til noe virkelig skremmende, for ikke å glemme Cthulhu mytologien og frykten for det ukjente.

Spillentusiaster husker kanskje at Junji Ito sitt navn sist var koblet til Hideo Kojima sitt Silent Hills prosjekt, som dessverre aldri fikk se dagens lys.

I det vi har sett fra gameplay virker Diablo IV  også til å gå tilbake til røttene, og det i mer enn bare det visuelle. I en gameplay trailer som vekker mer minner om Diablo II og Path of Exile enn det gjør Diablo III, får vi se mørke huler, groteske monstre og brutale landskap samt tre spillbare klasser enhver Diablo fan bør kjenne igjen.

  • The Barbarian, Seriens vandrende kjøttstykke som er bevæpnet til tenna med forskjellige våpen og enorm fysisk styrke.
  • The Sorceress, trollkvinnen som kan bruke elementene til å utslette fiendene sine. En Diablo II klassiker.
  • The Druid, en hamskifter som kan bytte mellomm varulv, varbjørn og mennesklig form mens han bruker naturen mot spillets demoniske krefter.

Hvorvidt spillet kommer til å ape etter karakterbygge systemet Diablo II eller III vites ikke per idag. Mange, meg selv inkludertgikk fort lei av at måtene man kunne bygge karakterene i Diablo III føltes begrenset ut, da det “dummet ned” rollespill elementene som gav II sin høye “gjenspillbarhets faktor”.

Det vi kan si med en hvis form for sikkerhet er at det omstridte auksjonshuset som skapte så mange problemer for Diablo III ved lansering ikke ser ut til å vende tilbake. I et intervju med Polygon sier produsent Allen Adham at auksjonshuset er «ikke en funksjon de akter å gå tilbake til», men at spillet fortsatt vil ha åpent for bytting av loot.

– Det er mange flotte sider gjennom å ha åpent for bytting, hvis det blir gjort på avgrenset måte. Vi har noen ganske solide ideer om hvordan det kan gjøres uten at det påvirker spillet negativt

På subredditen /r/Diablo er meningene, selvfølgelig, delte om det de har sett så langt er et steg i riktig eller gal retning for serien å gå i, men så langt virker ingenting som om det er meislet i sten. Blizzard sier selv at de ønsker å høre tilbakemeldingene fra fansen, samtidig som de eksperimenterer frem og tilbake med spillets systemer frem mot lansering.

Diablo IV har foreløpig ingen lanseringsdato.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.