Konsollprodusent Microsoft melder nå at Xbox 360-eiere bruker over halvparten av tiden på Xbox Live til å spille av annen underholdning enn spill, melder LA Times.
Multimediaboks
Det er ingen tvil om at selskapets nye satsing på underholdningsapplikasjoner via sitt nye grensesnitt har vært en suksess. Med amerikanske TV- og filmtjenester som Netflix, Hulu, Vudu, ESPN, Xfinity og nå sist HBO Go har konsollen fått rollen som underholdningsmaskin i stua, ikke bare spillkonsoll. Dette har vært et uttalt mål fra Microsoft siden introduksjonen av Xbox.
Gjennomsnittsbrukeren benytter Xbox Live omtrent 86 timer i uken, hvorav film og musikk utgjør litt over halvparten av tiden. Det er en økning på 30% siden i fjor. Til sammenligning bruker en gjennomsnittsfamilie 150 timer på TV i uken, forteller Microsofts Yusuf Mehdi, som har ansvaret for markedsføring og -strategi for Xbox.
Her til lands har vi ennå ikke særlig tilbud utover Microsofts egen Zune-tjeneste, men det er slett ikke umulig at tall som dette kan vekke interessen også for nordiske aktører, uansett konsollplattform.