Remedy Entertainment («Max Payne», «Alan Wake» og «Quantum Break») har nå kommet ut med sitt første sandkassespill med tittelen «Control». På tross av et par tekniske feil, et keitete kartsystem og en litt lunken slutt på historien som ellers er ganske så solid, leverer de en verden som er godt konstruert med mange hemmelige kriker og kroker å utforske, og et hurtig kampsystem som både er balansert og underholdende.
Spillet er i utgangspunktet et tredjepersonskytespill som kan minne veldig om de klassiske «Metroidvania» spillene fra 90-tallet. Progresjonen i spillet fungerer slik at når spilleren tilegner seg nye evner, kan flere områder i spillet utforskes. Det var derimot litt skuffende å bruke lang tid på å komme seg inn i et hemmelig område, for så å bare bli belønnet med en liten kiste med små belønninger.
Kampsystemet kan minne om de tidligere spillene fra Remedy, der man må passe på å holde seg i bevegelse istedenfor å søke dekning bak hver eneste vegg man ser. Spillets hovedkarakter, Jesse Faden, har tele kinetiske evner tatt rett ut fra Star Wars og X-Men. Dette gir spilleren muligheten til å bl.a. plukke opp gjenstander som kan kastes på fiender, lage et skjold av steiner og andre gjenstander i området, fly og mye mer. Hun er også utrustet med en slags håndpistol som kan både forandre utseende og hvordan skudd blir fyret av på. Skuddene kan variere fra enkle pistolskudd, hurtige rifleskudd, og hagleskudd bare for å nevne noen. Pistolen kan heller aldri gå tom for ammunisjon, men må etter hvert som man bruker skudd kjøles helt ned før man kan bruke den på nytt. Disse modusene kan også ytterligere oppgraderes og modifiseres med oppgraderinger man finner rundt omkring i verdenen. Dette gir spilleren mange muligheter for å tilpasse seg til de forskjellige fiendene man møter i spillet.
Fiendene i Control består av hjernevaskede mennesker som kontrolleres av en mystisk entitet kjent som The Hiss. De første fiendene er som regel bare soldater med skytevåpen, men etterhvert vil man møte på mennesker som ser mindre og mindre menneskelig ut og har bl.a. evnen til å fly, eksplodere, bruke telekinesis og mye mer. Jesse regenerer ikke liv tilbake med mindre du dreper fiender og plukker opp de små blå lys-krystallene de mister når de dør. Dette bidrar til at kampene kan bli svært intense, men de føles aldri urettferdige ut. Så lenge du benytter deg godt av evnene og oppgraderingene til Jesse, så skal man greie enhver utfordring. Det er også veldig viktig å låse opp de ulike sjekkpunktene man finner rundt omkring på kartet. Disse lar deg teleportere til ulike områder på kartet, gir deg muligheten til å låse opp oppgraderinger til Jesse, lar deg godta og levere inn spesialutfordringer for belønninger, og gir deg også tilbake all livet du har mistet. Om du dør mot fiendene vil du bli sendt til det nærmeste sjekkpunktet man har funnet.
Spillets historie sentrerer seg rundt Federal Bureau of Control (FBC), et hemmelig myndighetsorgan som undersøker og dekker til hendelser med overnaturlige fenomener. Man kan lese mer om disse hendelsene gjennom å finne skjulte dokumenter, filmsnitter og lyd-innspillinger rundt omkring i FBC sitt hovedkvarter. Dette hovedkvarteret er kjent som «The Oldest House» og kan virke som et vanlig kontorbygg med teknologi som ser ut til å komme fra 70-tallet, selv om historien utspiller seg i moderne tid. På innsiden av bygget derimot, finner man flere porter som leder til andre dimensjoner som gjør at bygget er mye større på innsiden enn det den ser ut på utsiden. Man finner også spesielle gjenstander som er kjent som «Objects of Power».
Disse gjenstandene kan se ut som vanlige gjenstander, alt fra telefoner til karusellhester, men som har skjulte overnaturlige krefter som bryter med fysikkens lover.
Jesse Faden og hennes bror Dylan opplevde et møte med disse overnaturlige hendelsene da de var yngre, noe som førte til at broren til Jesse ble kidnappet av FBC. Nå har Jesse kommet til «The Oldest House» for å finne broren sin, men først må hun finne ut hva som har skjedd med FBC og avdekke hemmelighetene deres.
Remedy skal ha ekstra ros for å ha skrevet en historie som virkelig er utenom det vanlige. Selv om slutten kunne vært litt mer tilfredsstillende, så greier de å runde av spillet på en måte som gjør at det ikke er helt åpenbart at det kommer en oppfølger. Det er nok av områder å utforske og utfordringer å bryne seg på utenom historien til spillet, så her får man mye spill for pengene.
Grafikken i spillet er helt fantastisk og det er fint å se alle de fine detaljene som utviklerne har lagt inn. Når man f.eks. bruker de tele kinetiske kreftene kan man tydelig se at man river ut mursteiner fra både vegger, stolper, tak og gulv. Hvis man zoomer inn på noen av dokumentene som ligger strødd rundt omkring kan man lære mye mer om FBC og hva som foregår på innsiden av bygget. Områdene, atmosfæren og kameravinklene i spillet ser ut til å være veldig inspirert av Stanley Kubrick sine filmer, noe som gir spillet akkurat den surrealistiske stemningen den trenger.
Dessverre opplevde jeg likevel en del tekniske problemer med spillet på min PS4 Pro som kunne være nokså irriterende. For det meste var det en del lavere bildefrekvenser når det var veldig mange fiender, ild og eksplosjoner i området. Det gikk fint an å spille spillet, det bare så ikke like pent ut akkurat der og da. Jeg opplevde også at kartet over bygget lastet inn nokså sent på enkelte områder, som var nokså frustrerende når kartet også kunne være ganske så uoversiktlig å bruke når man skulle manøvrere seg gjennom bygget.
Alt i alt er «Control» veldig bra for de som elsker å dykke dypt inn i spill og utforske hver eneste krik og krok for å finne alle slags mulige morsomme spesialevner og oppgraderinger. Det er en verden som er lett å leve seg inn i og verdens-byggingen er gjennomført og detaljert. De grafiske og tekniske feilene tar ikke bort fra spillopplevelsen, og vil mest sannsynlig bli fikset gjennom fremtidige oppdateringer. Hvis du liker spill som Metroid og Quantum Break, Stanley Kubrick sine filmer og mystiske fenomener kan dette spillet være akkurat det du ser etter.