Død over Japan?
0

Død over Japan?

jun 05 Spill.no  

Playstation Vita, Playstation 3, Playstation Move, Playstation Suite – det er mange baller i lufta for Sony på årets E3-messe. Etter at Microsoft leverte en forutsigbar pressekonferanse som posisjonerte Xbox 360 enda et hakk nærmere underholdningsmaskin og bort fra innovativ spillmaskin, hadde Sony alt å vinne på årets pressekonferanse på E3.

Og for en start. Mens Microsoft kjørte i gang showet med kræsj og smell og skyting i kjente spillfranchiser blottet for overraskelser, begynte Sony helt i andre enden av skalaen. Den ambisiøse franske spillskaperen David Cage, kjent fra Heavy Rain og Fahrenheit inntok scenen for å vise frem sitt nye spill Beyond: Two Souls. Et filmatisk drama om en ung jente som har kontakt med ånder. Jodie Holmes heter hovedpersonen – spilt av Ellen Page – som vi skal følge gjennom femten år av livet hennes.

– Døden er menneskehetens største mysterium. Ingen vet hva som er på den andre siden, fortalte David Cage, før en imponerende mellomsekvens fra spillet startet. Greit nok, her var det ikke mye gameplay å spore, men den til tider actionfylte traileren var mer overbevisende og interessant enn alt Microsoft kastet etter oss på sin pressekonferanse.

Endelig noe originalt. Pretensiøst, ja, men så deilig å få presentert noe som ikke føltes spilt og rundet og utslitt før man har plukket opp kontrolleren selv. Beyond: Two Souls vekte nysgjerrighet hos tilskuerne fordi det var noe nytt og ukjent og vanskelig å putte i en bås. Og nettopp derfor var det et genistrek av Sony å åpne med Beyond: Two Souls, det demonstrerte at mens Microsoft satser på det trygge og kjente ønsker Sony å pløye ny mark.

Til en viss grad. Playstation All-Stars Battle Royale var neste spill ut, en blåkopi av Super Smash Bros. på Nintendo-konsollene, helt ned til bevegelser og angrep. Det kaotiske slåssespillet der fire helter fra Playstation-spill skal slåss med hverandre i to dimensjoner så artig nok ut, men jeg synes kanskje det er litt vel ambisiøst av Sony å tro at figurer som Sweet Tooth fra Twisted Metal eller Fat Princess fra spillet med samme navn har like bred appell som Nintendo-figurene i Smash Bros. Til tross for dette: kule powerups og ferdigheter gjør at det ser kaotisk og underholdende nok ut for den mest ivrige Playstation-fansen.

Mens Microsoft snakket om Xbox Smartglass som kobler sammen mobiltelefoner, nettbrett og Xbox-konsollen, var Sony mer opptatt av Cross-Controller-funksjonalitet, som blant annet lar deg spille All-Star Battle Royale mellom en Vita og en PS3, eller bruke en Vita som håndkontroller i LittleBigPlanet 2. Fiffig nok funksjonalitet, men neppe noe som selger systemer.

Og det trenger Sony når det gjelder Vita. SCEAs USA-sjef Jack Tretton proklamerte at til tross for kun fire måneder på markedet er det allerede lansert over 40 titler til konsollen, for så å forsnakke seg i neste øyeblikk da han annonserte at det Vita-eksklusive skytespillet Call of Duty Black Ops: Declassified blir den første ekte førstepersons skytespillopplevelsen på et håndholdt format. Muligens var han ikke så imponert over Resistance: Burning Skies han heller.

Men både Call of Duty Black Ops: Declassified og det helt nye Assassin’s Creed III: Liberation som er et nytt spill i serien med en kvinnelig leiemorder i New Orlelans, skal hjelpe Sony å få vind i salgsseilene til Vita. Relansering av Playstation 1-spill som Final Fantasy VII skal øke spillbiblioteket betraktelig, men Sony klarte ikke helt å overbevise publikum om Vitas fremtid. Vi som har vært med i gamet noen år ser klare paralleller til PSP-lanseringen, da Sony brukte samme taktikk med å få eksklusive håndholdte versjoner av store konsollspill til PSP for å forsøke å øke salget.

Det ble ikke dvelt for lenge på Vita under pressekonferansen, Sony bevegde seg kjapt over til Playstation 3 igjen, med to demonstrasjoner av Ubisoft-spill som begge imponerte tilskuerne. Assassin’s Creed 3-demonstrasjonen tok spilleren ut på havet som kaptein på en diger skute i det karribiske hav, mens Far Cry 3-utviklerne viste frem samarbeidsmodusen for fire spillere, som er utviklet av svenske Massive.

Og så var det tid for Move, nærmere bestemt Sonys nye oppfinnelse fra London-studioet kalt Wonderbook. Studioet er kjent for sine eksperimenter med EyeToy-kameraet, blant annet med spillet EyePet, og med Wonderbook håper Sony å endre måten vi leser på. En diger bok er spillkontroller, og via EyeToy-kameraet blir boken levende på skjermen. Det var unektelig noe magisk over hele presentasjonen, og det skyldtes ikke bare at J.K. Rowling – forfatteren bak Harry Potter – er med å lage spillbøker til teknologien.

Wonderbook: Book of Spells, som lar deg leke student på Galtvort som skal lære magi fra boken, kombinerte EyeToy, virkelighetsmanipulasjon og Playstation Move på en finurlig måte, og så unektelig lekent og moro ut. Spesielt for barna.

Deretter var det tilbake til kjernespillerne igjen med brutale slåsskamper i God of War: Ascension som hadde svært smidig koreografi, og til slutt The Last of Us, som ga oss et mer brutalt og direkte innblikk i Naughty Dog-spillet enn vi har blitt eksponert for tidligere.

Sony leverte en edruelig og variert pressekonferanse i år, med et betryggende fokus på spill. Selv om det var noe pinlig og smått desperat over måten de Sony-ansatte flere ganger takket gamerne fra scenen, leverte de varene i år.

Det eneste store spørsmålet jeg sitter igjen med er hvor i all verden de japanske spillene har blitt av på årets E3. Resident Evil 6 var å se hos Microsoft, men Sonys pressekonferanse bestod utelukkende av vestlige spill. Ikke en gang The Last Guardian, som har vært den obligatoriske intellektuelle gulroten for spillkjennere på Sonys presentasjon, ble nevnt. Og det er bekymringsverdig.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.