Fem oversette perler fra 2012
0

Fem oversette perler fra 2012

feb 12 Spill.no  

Det er alltid noen spill som havner på sidelinja. Kanskje de lanseres samme uke som et storspill, kanskje førsteinntrykket man får fra en trailer ikke er godt nok, eller så drukner de rett og slett i andre inntrykk. De skal alltid kjøpes ved en senere anledning før de etter hvert havner i glemmeboka, og denne skjebnen er både uunngåelig og urettferdig for mange spill der ute. Likevel finnes de, og ofte er de svært mye bedre enn man kanskje tror.

Dette var også tilfellet i 2012. Blant mylderet av storspill som Halo 4Far Cry 3Dishonored og Assassin’s Creed III, dukket det som alltid opp en hel del spill som endte opp med å ikke få oppmerksomheten de fortjener. For å gjøre bot på dette har vi i Spill.no plukket ut fem glemte perler fra i fjor som du gjør lurt i å sjekke ut.

Listen starter på neste side!


Spec Ops: The Line

Format: PC, Playstation 3 og Xbox 360

Utvikler: Yager Development, Darkside Game Studios

Lansert: 29. juni

 

Når det kommer til stykket, var det egentlig ikke så rart at Spec Ops: The Line fløy over radaren for mange gamere i løpet av fjoråret. Krigsspill har vært preget av lite originalitet og oppblåste Hollywood-produksjoner de siste årene, og sjangerens dalende rykte har nok fått mange til å fnyse på nesa over dette spillet. Men før du dømmer boka etter omslaget, bør du løfte blikket og ta en nærmere kikk på hva dette spillet har å by på.

 


 

 

Etter man har kommet seg litt under spillets klisjèfylte overflate skjer det nemlig noe. Det som kan se ut som en stereotypisk og kjedelig historie ved første øyekast utvikler seg etter hvert til noe utrolig spennende og nervepirrende. Spillet skildrer usminket og realistisk jævlighetene krig har å by på, og var alt i alt en av fjorårets mest spennende og urovekkende opplevelser. Det tok de fleste på senga ved at det stilte store spørsmål ved sin tematikk, og at det er forkledd som noe alminnelig og uinteressant gjør det bare enda mer oppsiktsvekkende. Spillet er kanskje ikke så veldig originalt på den spillmekaniske fronten, men fortellerteknisk er det blant de viktigste spillene fra i fjor, sammen med spill som Journey og The Walking Dead.

 

Les vår anmeldelse her!


Dragon’s Dogma

Format: Playstation 3 og Xbox 360
Utvikler: Capcom
Lansert: 25. mai 

Rollespillet Dragon’s Dogma gikk andre veien. Med fantasy-klisjeene man fores med er verken tematikken eller historien noe å skrive hjem om, her er det nemlig det spillmekaniske som fører til mange timer bak skjermen. Et action-basert kampsystem og innovative online-funksjoner vitner ikke bare om et japansk rollespill i vestlig forkledning ved første øyekast; det fungerer også fantastisk bra. Den solide kontrollen sitter fra første stund, og sammen med en god fysikkmotor gjør det kampene til en ren fryd å kjempe seg gjennom.

 


 

 

Og for all del: Hvis du faktisk har sansen for spillets klassiske middelalder-verden og andre tradisjonelle, vestlige rollespillelementer, bør du i hvert fall stille spørsmål rundt hvorfor dette ikke ligger i spillhyllen din allerede. Dragon’s Dogma byr nemlig definitivt på den gode, gamle rollespillfølelsen, samtidig som det underbygges av et bunnsolid og utfordrende grunnsystem. At dette burde fått hakket mer oppmerksomhet enn det har fått, er det altså ingen tvil om.

 

Les vår anmeldelse her!


Asura’s Wrath

Format: Playstation 3 og Xbox 360

Utvikler: CyberConnect2

Lansert: 24. februar

 

Asura’s Wrath kan beskrives som et God of War-spill tolket på japansk vis. Her handler det også om en forbanna demigud på hevntokt etter universets overhoder, men kjernen her preges hovedsakelig av et vanvittig, overdrevent og eksplosivt preg kun japanere kan stå bak. Det er en strålende kombinasjon, og med sin unike presentasjon er en fartsfylt opplevelse preget av herlig demonstrert raseri uunngåelig fra første stund.


 


 

 

Det mest unike ved Asura’s Wrath ligger nemlig i fremførelsen av spillet som viser seg å være like mye en interaktiv anime-serie som det er et spill. Mellomsekvenser i anime-stil står i fokus i spillet, og man får først kontroll i kampene og når såkalte quick-time-events dukker opp under mellomsekvensene. Kanskje det virker avskrekkende, og kanskje dette er det som gjorde at spillet ikke fikk så mye oppmerksomhet i fjor, men la deg ikke skremme. Asura’s Wrath er nemlig så energisk og hektisk at det aldri blir kjedelig, og for bra til å ha solgt kun 400.000 eksemplarer.

 

Les vår anmeldelse her!


Kingdoms of Amalur: Reckoning

Format: PC, Playstation 3 og Xbox 360

Utvikler: 38 Studios, Big Huge Games

Lansert: 9. februar

 

Mange trodde nok at det var duket for massiv suksess for Kingdoms of Amalur: Reckoning da store navn som Ken Rolston, Todd McFarlane og R.A. Salvatore sto bak roret. Konkurransen fra andre store RPG-titler var imidlertid stor, og kombinert med de økonomiske problemene til 38 Studios resulterte det i at spillet ble ganske ignorert. Til tross for relativt gode kritikker og mange tilfredsstilte fans solgte nemlig ikke Kingdoms of Amalur: Reckoning like godt som man hadde håpet på.


 


 

 

Kingdoms of Amalur: Reckoning er hovedsakelig et spill for deg som vil ha et lettbent rollespill som samtidig er tro mot opphavet. En enorm, klassisk fantasy-verden er på plass og mange rollespillelementer er implementert, men spillet er samtidig mer action-preget enn mange andre i sjangeren. Et godt kampsystem og kontrollsystem kobinert med utrolig mye innhold sørger for en opplevelse som får timene til å fly.

 

Les vår anmeldelse her!


Gravity Rush

Format: Playstation Vita

Utvikler: SCE Japan (Project Siren)

Lansert: 13. juni

 

Playstation Vita blir av mange regnet som en skuffende konsoll, og spesielt spillutvalget har slitt med å friste gamere til å investere i maskinen. I juni kom derimot Gravity Rush som lyn fra klar himmel, og det endte opp som et spill som definitivt kan føye seg inn i rekken av virkelig gode Vita-spill sammen med titler som Rayman Origins og LittleBigPlanet Vita.


 


 

 

I Gravity Rush spiller man en dame kalt Kat som har strandet i byen Hekseville med hukommelsestap. Hun oppdager snart at hun har mulighet til manipulere tyngdekraften, noe som åpenbart setter rammen rundt hva spillet dreier seg om. Det åpner for et spillsystem som er flott utformet med gode kontrollere og et solid kampsystem, og det hele er pakket inn i lekker grafikk. Playstation Vita kan så absolutt by på positive overraskelser den også, med andre ord.

 

Vi har ingen anmeldelse av Gravity Rush, men brukeranmeldelsen til KH12345 er å anbefale.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.