Glem portaler, nå leker vi med gravitasjonskreftene
0

Glem portaler, nå leker vi med gravitasjonskreftene

mai 16 Spill.no  

Vi har lekt med portaler i Portal-spillene. Og med tiden i spill som Timeshift. Nå står gravitasjonen for tur i Inversion, og det er nettopp utviklerne av Timeshift som prøver seg på et nytt actionspill med forakt for fysikkens lover.

Opp-ned

Foran meg på skjermen ser jeg David Russel og Leo Delgado. To politimenn i en ukjent amerikansk by. En mystisk fiende har erobret USA med hjelp av noen futuristiske våpen. Kona til David er drept, datteren er forsvunnet, og han og kompisen er ute etter å redde datteren samt sparke fienderomper underveis.

En original historie må man altså lete lenge etter i Inversion, men i stedet for de to generiske hovedpersonene blir vi ganske snart introdusert for spillets egentlige person: gravitasjonpistolen. Og da snakker vi ikke om Half-Life 2-våpenet som kunne plukke opp gjenstander og kaste de, men et våpen som kan snu gravitasjonen opp ned.

– Vi har tatt fysikkmotoren Havok og kombinert den med et gravitasjonssystem. Vi har rett og slett gjort gravitasjonen om til et våpen, forteller produsent Ricky White fra Namco Bandai.

Foran oss på skjermen løper David og hans datastyrte partner Leo fra dekning til dekning mens de skyter på fiender. Spillet ser ut til å ha mye til felles med Gears of War, og benytter samme type dekningssystem. Dessverre når det ikke helt opp grafisk, med en litt anonym grafikkstil og småkjedelige omgivelser. Disse blir dog mer spektakulære når gravitasjonskreftene går amok.

– Invasjonsstyrken i spillet har tatt med seg en teknologi som manipulerer gravitasjonen. I utgangspunktet fører dette til tre ulike effekter. Den første er en gravitasjonspistol som kan tiltrekke eller støte vekk gjenstander. Den andre effekten er vektorendring – som forandrer gravitasjonsretningen i områder slik at man kan gå på vegger eller i taket. Og den tredje er gravitasjonsavvik, områder uten gravitasjon der man rett og slett blir vektløs, forteller White.

Lekent

I spill der man skal eksperimentere med fysiske lover er suksessen avhengig av hvor lekent spillet er. Hvor gøy er egentlig manipuleringen? Her føler jeg meg ikke helt overbevist av Inversion etter en kjapp demonstrasjon og et kvarter bak spakene selv.

Gravitasjonspistolen er en god idé, men det virker ikke som man gjør stort annet enn å dra ting mot seg og plukke opp tønner som man kaster mot fiendene. I tillegg til denne kraften har pistolen et granataktig angrep som får fiendene til å sveve opp i lufta i et gravitasjonsløst felt. Det minner meg mest av alt om Mass Effect 2 som har et lignende angrep, og jeg må innrømme at det er litt skuffende at dette er alt jeg kan gjøre med pistolen.

De andre gravitasjonseffektene er fiffige nok. Det er akkurat så forvirrende det skal være å gå på en vegg, eller kjempe mot fiender som står i taket.

Et par gode idéer snubler jeg også over underveis. Som gruvevogna man tar dekning bak og dytter bortover skinnene mens man er i dekning. Eller containerne som man kan gjøre tyngre med pistolen sin, slik at kabelen som holder de i lufta ryker og de lander i hodet på fiendene. Manøvrering i vektløse områder ser også ut til å være adskillig smidigere enn i spill som Dead Space. Det er artige påfunn, men jeg ser ingenting som utfordrer de ledende spillene i sjangeren.

Men det er kanskje ikke nødvendig på det nåværende tidspunktet. Inversion skal ikke komme før i 2012, noe som betyr at utviklerne fortsatt jobber med spillet, og helt sikkert har masse på lur som de skal avsløre i månedene fremover. Foruten at jeg får bekreftet en samarbeidsmodus i spillet, vil White for eksempel ikke snakke om spillets obligatoriske flerspillerdel.

Som en førstetitt på et kommende spill er jeg ikke overveldet av Inversion. Spillet har lovende grunnmekanikker, men jeg savner en mer original spillverden og en litt mer leken tilnærming så langt. Elementer jeg kommer til å se etter neste gang jeg får slå kloa i spillet.

Se flere bilder fra Inversion på neste side!

Inversion utvikles og utgis av Namco Bandai Games. Spillet lanseres på Xbox 360 og Playstation 3 i 2012. Tur til og opphold i Dubai for å prøvespille Inversion ble betalt av Namco Bandai.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.