Hinter om neste «Fallout»?
0

Hinter om neste «Fallout»?

I går ble den første nedlastbare utvidelsen til «Fallout: New Vegas», «Dead Money», lansert eksklusivt på Xbox 360. Spill.no fikk et eksklusivt intervju med Jason Bergman (33), Senior Producer i Bethesda Softworks. På spørsmål om hvor det neste spillet kommer til å foregå, spør en hemmelighetsfull Bergman om det ikke var morsomt å utforske Mojave-ødemarken, noe som kan være et hint om at ørkenområdet kan bli fokus også i det neste spillet.

Intervju med Jason Bergman

– Hva er dine følelser rundt det ferdige «Fallout: New Vegas»-spillet?
– Jeg er ganske stolt av arbeidet vi har gjort på «Fallout: New Vegas». Det er et veldig stort, veldig åpent, ikke-lineært rollespill med mange alvorlige konsekvenser for dine handlinger. Det er noen virkelig spektakulære øyeblikk i manuset også, og det har vært deilig å se at dette er blitt påpekt i anmeldelsene.
 
– Vi har vært i Washington og nå i Las Vegas – hvor ser du serien gå herfra? Kan du gi noen hint om hvor det neste «Fallout»-kapitlet vil skje?
– Du får ingen tips fra meg. Men Mojave Wasteland var et morsomt sted å utforske, var det ikke?

Ingen ren ekspansjon

– Noen spillere kritiserte «Fallout: New Vegas» og sa at det føltes som en ren utvidelse til «Fallout 3». Hva er dine tanker rundt dette?
– På overflaten har «Fallout: New Vegas» lignende spillmekanikk som «Fallout 3», men det er et veldig, veldig annerledes spill hva verden, karakterer og historiefortelling angår. Historien i New Vegas er veldig basert på dine handlinger som spiller. I tillegg endrer også de ulike fraksjonene måten du spiller på halvveis ut i spillet- og setter deg på en av fire forskjellige veier mot slutten.
 
– «Fallout 3» hadde Megaton atombombe-eksplosjonen. Hva er ditt anbefalte «må-se»-øyeblikk i «Fallout: New Vegas»?
– Jeg skal prøve å holde dette fritt for spoilere: Det største «flaggstang»-øyeblikket er sluttsekvensen, uavhengig av hvilken side du kjemper for. De fleste spillere vil også se «Come Fly With Me» til sin konklusjon, og det er et ganske stort øyeblikk der også. Jeg er også en fan av avslutningen av «Volare!» – og enten «Arizona Killer» eller «You’ll Know It When It Happens», avhengig om du spiller på Legion eller NCR sitt lag.

– Pass også på å sjekke ut alle hvelvene, spesielt Vault 11. Der skjer det mye bra.

 – Midt i en gullalder

– Hvordan ser du på fremtiden for spill generelt? Vil flere og flere spill flytte over på abonnementsbaserte inntektsmodeller – og hva er Bethesdas mening om dette?
  – Vi tror begge er svært viktig for hvordan vi gjøre våre produkter tilgjengelig og styre våre titler i tiden fremover. Vi ønsker at våre spill skal være lett tilgjengelig for våre kunder på så mange måter som mulig – og vi ønsker å gi dem kvalitetssterkt ekstrainnhold til å utvide sine erfaringer etter at de kjøper spillet.
 
– Når det gjelder fremtiden for spill generelt, så tror jeg vi er i en gullalder akkurat nå. Denne konsollsyklusen har pågått så lenge at utviklere er på sin tredje eller fjerde tittel denne generasjonen, som er ganske lenge. Det betyr at utviklere kjenner maskinvaren bedre, noe som gir muligheter for mer dybde og kreativitet.

«Fallout: New Vegas» ble sluppet til Xbox 360, Ps3 og PC den 22. oktober 2010. «Dead Money» ble lansert eksklusivt på Xbox 360 21. desember.

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.