Hul huletur
0

Hul huletur

feb 04 Spill.no  

Noen vil alltid være forbundet med sine tidligere prestasjoner. Idol-Kurt. Aqua-Lene. Big Brother-Ramsey. Og Ron Gilbert. Gilbert vil alltid bli husket for The Secret of Monkey Island, to spill som hevet grafikkeventyrene opp på et nytt nivå. De humoristiske pirateventyrene satte dype spor etter seg, og mange som spilte dataspill på 90-tallet har et helt spesielt forhold til Guybrush Threepwoods to første sjørøvereventyr.

Plattformeventyr

Det er derfor hyggelig å se at veteranen fortsatt holder koken og grubler ut nye finurlige oppgaver og gåter i spill over tyve år etter han skapte sverdkamper med syrlig dialog. I det to år gamle Deathspank parodierte Gilbert hack’n’slash-rollespill med stor suksess. The Cave er ikke en parodi, i stedet har Giblert og Double Fine blandet plattformspill og pek-og-klikk-eventyr på en måte som ikke fungerer helt tilfredsstillende.

Grunnpremisset er en magisk grotte som kan oppfylle drømmer. I starten av spillet velger du tre av syv hovedpersoner du vil ta med inn i grotten. Disse tre må så gjennom ulike seksjoner av grotten der hver og en jakter på en drøm.

Dette foregår som et tradisjonelt todimensjonalt plattformspill der man løper og hopper mellom plattformer. Stiger og tau skal klatres på og spaker og knapper skal dras i og trykkes på.

Blandet inn i plattformspillet er et eventyrspill. Hver figur kan nemlig bære en gjenstand som må brukes sammen med andre gjenstander. En bøtte med vann kan fange tente dynamittgubber. En nøkkel låser opp en dør. Verdt å merke seg er at kun en gjenstand kan bæres om gangen, noe som legger grunnlaget for mye gåing frem og tilbake for å hente og flytte på gjenstander. Voldsomt mye.

The Cave føles som en unødvendig blanding av to sjangre. På den ene siden er det et relativt tradisjonelt eventyrspill med gjenstander som må brukes på hverandre for å komme videre og fysikkbaserte oppgaver som skal løses. På den andre siden er det et plattformspill med presisjonshopping og masse miljønavigasjon. Det er en blanding som aldri føles naturlig. Isolert sett er gåtene Gilbert har klekket ut denne gangen tilfredsstillende å løse, men plattformspillet gjør utførelsen til et ork. Det er gøy å tenke ut løsningen, det er kjedelig å iverksette den. Evige løpeturer hit og dit for å hente det man trenger eller posisjonere seg på rett sted.

Det hjelper heller ikke at man styrer tre personer, det fører bare til enda mer løping og klatring og manøvrering.

Se trailer fra The Cave her:

Magisk grotte

Heldigvis er grotten man besøker variert og fantasifull, med markante forskjeller mellom de ulike områdene. Stedet er også krydret med Gilberts lune humor som gjennomsyrer alt fra fortellerstemmen til omgivelsene.

De syv hovedpersonene er ikke like spennende. Hver har sin egen unike ferdighet, men de når liksom aldri sitt eget potensial. Ridderens usårbarhet brukes på fiffig vis i noen gåter, mens vitenskapskvinnens evne til å bruke en datamaskin bare er en måte å tvinge deg til å velge rett person som kan trykke på en knapp.

Spillet prøver seg også på en slags moral gjennom bakgrunnshistorien til de syv figurene som gradvis avsløres via en slags tegneserie. Heller ikke disse innfrir forventningene og føles mest som konsepttegninger som er slengt inn i siste liten for å fortvilt prøve å skape en dypere forankring mellom spillerne og spillfigurene.

Når det er sagt har jeg sansen for persongalleriet, som består av alt fra et ondt tvillingpar til en kjærlighetssyk bondeknøl og en sur vitenskapskvinne. Ettersom man kun kan spille med tre om gangen er man nødt til å spille gjennom spillet tre ganger med ulike lagsammensettinger for å oppleve alles historie.

Akkurat det vet jeg ikke om jeg gidder. Min første reise gjennom The Cave var underholdende nok, men på tur to med en ny gjeng var det ærlig talt et ork.

The Cave er en merkelig sjangerblanding som aldri fungerer optimalt. Et eventyrspill dyttet inn i plattformsjangeren En rekke lukkede gåter kastet inn i en åpen spillverden. Jeg tror ærlig talt det hadde fungert bedre som et mer historiedrevet spill stykket opp i små lukkede episoder enn det åpne plattformspillet Double Fine har skapt. Sjarmerende nok, men ikke noe karrierehøydepunkt for Ron Gilbert.

Se flere bilder fra The Cave på neste side!

The Cave er utviklet av Double Fine og utgitt av Sega. Spillet er lansert til PC, Playstation 3, Xbox 360 og Wii U.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.