Leken taktisk action
0

Leken taktisk action

mai 29 Spill.no  

De første minuttene av Ghost Recon: Future Soldier sitter jeg og facepalmer i sofaen min. Kameraet er inne i en bil, vi surrer rundt i et ørkenlandskap, en damefigur henger fra speilet og alt er Hollywood-regissert ut til fingerspissene. Det ser ikke ut som åpningen på et Ghost Recon-spill, det ser ut som åpningen til et hvilket som helst moderne skytespill infisert av Call of Duty.

Actionifisering

Et kjapt blikk på salgstallene til Activisions populære skytespillserie har nok ført til at svært mange utviklere og utgivere har knadd og formet sine actionspill til å ligne med på uhorvelig populære Call of Duty. Og det er synd. Call of Duty ble populært fordi det våget å tråkke sin egen sti, ikke fordi det diltet etter noen andre.

Og som sagt, i de første minuttene av Ghost Recon: Future Soldier frykter jeg det verste. Det smeller og eksploderer og bilen ruller rundt og jeg facepalmer meg igjen idet jeg er usikker på om jeg spiller Modern Warfare 2.5 eller Ghost Recon.

Så ordner det seg. En time senere sniker jeg meg gjennom en flyktningleir med mine tre medsoldater. Optisk kamuflasje gjør oss nesten usynlige, og vi synkroniserer skudd for å eliminere fire fiender samtidig slik at alarmen ikke skal gå. Vi brekker opp dører og skyter fiender i sakte film, bruker teknologi for å tagge fiender og jeg legger angrepsplaner konstant.

Ghost Recon: Future Soldier har fått en vitamininnsprøyting. Actionscenene er mer intense, og ikke minst varierte. Presentasjonen er barskere. Og alt er mer tilgjengelig enn før. Knotete beordring av medsoldater er borte, i stedet er det snakk om enklere småkommandoer og utdeling av mål for koordinerte skudd. Det hele er mer lineært og velregissert enn tidligere, men likevel har ikke spillet mistet det unike som har preget Ghost Recon-serien tidligere.

Det ligger en lekenhet over alle oppdragene. En evne til å variere og underholde fra start til slutt. Spillet hopper fra intense skytescener til dramatiske snikesekvenser. Mellom taktisk droneskyting og snikskyttersekvenser via ville spurter med skyteglade fiender i hælene. Presentasjonen er kanskje inspirert av den heseblesende actionfesten Call of Duty, men spillet har selvtillit nok til å roe ned tempoet og la spilleren styre de taktiske avgjørelsene hele tiden.

Se trailer fra spillet her:

Flerspillermoro

Medsoldatene fungerer som en smidig forlengelse av deg selv, og er sjelden i veien. Enda bedre er det om du bytter de ut med tre venner. Tilfredsstillelsen av å legge fire fiender i bakken samtidig etter å ha delt ut mål til hverandre og synkronisert skuddene, er stor. Samholdet som oppstår er også genuint. Man knytter bånd når man redder hverandre fra å dø på slagmarken.

Historien er ganske standard kamp-mot-terror-søl, men de ulike kapitlene imponerer med atmosfæriske omgivelser både lydmessig og visuelt. Det største savnet er litt mer åpne kart. Mine første Ghost Recon-opplevelser fant sted på svære kart med mange taktiske muligheter. Jeg kan fortsatt huske sene nattetimer på den første Xboxen der jeg og tre engelskmenn snek oss rundt en landsby i en sump mens vi planla hvordan vi skulle utføre et angrep.

Disse åpne kartene er det helt slutt på, og til tider føles det litt skuffende å bli lost rundt alle de lineære kartene i Ghost Recon: Future Soldier. Men man rekker knapt å tenke på det, fordi spillet gjør en briljant jobb med å variere oppdragene mest mulig. Ved å sette spillet til fremtiden får man et arsenal av duppedingser og leketøy som gjør slagmarken om til en lekeplass til tider. Men det føles aldri som Halo, mer som en naturlig forlengelse av dagens teknologi.

Når kampanjen er rundet er det også mye moro å hente i spillets andre onlinemoduser, som både inkluderer en Horde-variant der bølge etter bølge av fiender skal bekjempes, samt mer tradisjonelle moduser. Ghost Recon har en markant annerledes identitet enn Battlefield og Call of Duty på nettet, og klarer helt fint å stå på egne ben.

Du skal være ganske konservativ og gammeldags for å mislike Ghost Recon: Future Soldier. De finnes nok der ute, de som mente alt var bedre før og savner Operation Flashpoint og de aller første Ghost Recon-spillenes åpne landskap og frihet. For meg har Ghost Recon: Future Soldier blitt et nærmest perfekt kompromiss mellom det tradisjonelle Ghost Recon-gameplayet og moderne actionspill. En distinkt annerledes opplevelse enn de mer rendyrkete actionfestene som Call of Duty, og et fabelaktig samarbeidsspill.

Se flere bilder fra Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier på neste side!

Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier er utviklet og utgitt av Ubisoft. Spillet er lansert på Xbox 360 og Playstation 3 og kommer på PC i juni.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.