Mandagstapas
0

Mandagstapas

mai 27 Spill.no  

Grunnet utenforstående faktorer fikk vi ikke publisert tapasen i går. Det beklager vi. -jonC

Når det gjelder oppskrifter sies det at man ikke skal forandre en vinnende oppskrift. Søndagstapasen har helt siden starten bestått av velsmakende biter med nye spilltrailere fra den siste uken, og jeg har egentlig aldri tenkt tanken på å endre dette. Denne spesialtapasen er rett og slett et lite eksperiment, og jeg vet at jeg kan ende opp uten hud og med sprengte øreganger fra ihuga fans som absolutt ikke vil ha noen endring på ukens favorittmåltid. Så jeg synes egentlig jeg er ganske tøff som forsøker å blande trailere med andre spennende spillrelaterte videoer. Vil en variert tapas som dette kunne falle i smak hver søndag, eller vil dere helst ha rykende ferske trailere (og kun det)? Kommenter i kommentarfeltet – Din mening er viktig for tapasens utforming i fremtiden!

Side 2: Ny begevelsesstyrt teknologi under utvikling
Side 3: Remedy snakker til fansen om Alan Wake 2
Side 4: En titt på innsiden hos utviklerstudioet A4 (Metro: Last Light)
Side 5: Nytt episk rollespill fra Sony
Side 6: Musikken i The Last of Us
Side 7: En gledens dag for puzzle/plattform-fans
Side 8: Xbox + PlayStaton = Sant?
Side 9: Payday 2 får sin egen webserie
Side 10: Killzone’s historie på 1 minutt
Side 11: Zelda-klassikere kommer til 3DS
Side 12: Splinter Cell: Blacklist – Spies vs. Mercs in virkeligheten
Side 13: Man at Arms lager Cloud’s Buster Sword (Final Fantasy VII)

Ny bevegelsesstyrt teknologi under utvikling

Et nytt selskap kalt Mad Genius har avslørt at de jobber med en ny håndkontroll som skal gi deg bevegelsesstyrt spilling i spill som allerede er i salg og som opprinnelig ikke støtter denne teknologien.

Videoen under viser hvordan kontrollen fungerer i Elder Scrolls V: Skyrim på en umodifisert Xbox 360. En av de mest interessante detaljene ved den nye kontrollen er at den er delt inn i to mindre halvdeler, og for eksempel lar deg bruke en bue på nøyaktig samme måte som i Legend of Zelda: Skyward Sword. Ved hjelp av tre sensorer på bunnen av tv’en og én på toppen kan systemet følge med på hvor kontrollen befinner seg til enhver tid. Ifølge Mad Genius er teknologien så presis at du blant annet må holde pusten når du skal skyte buen i Skyrim, for å unngå at pilen bommer på målet sitt.

Mad Genius sier at de planlegger en Kickstarter-kampanje i løpet av kort tid, så her er det bare å følge med videre!

Remedy snakker til fansen om Alan Wake 2

Alan Wake står igjen som en av mine favorittspill denne generasjonen, og jeg er nok ikke alene om å ha sett frem til den dagen Alan Wake 2 blir annonsert.

Derfor er det både trist og fantastisk på samme tid å se Remedys Creative Director, Sam Lake, som i en ny video går ut med en melding til alle Alan Wake-Fans. I videoen snakker Lake om hvordan Remedy har ønsket å gjøre en oppfølger, men at det økonomisk har vært en stor utfordring. Han sier også at de lett kunne ha laget et Alan Wake 2 som var mindre ambisiøst, men at de ikke ønsker å skuffe verken seg selv eller fansen – De ønsker å kunne være stolte av alt de gir ut.

Remedy jobber som kjent med Quantum Break, som ble annonsert til Xbox One denne uken, så det er lite trolig at vi ser noe til Alan Wake 2 med det første.

Sjekk ut den herlige videoen fra Sam Lake og Remedy under. Vi trenger flere utviklere med like stor respekt for seg selv og fansen!

En titt på innsiden hos utviklerstudioet A4 (Metro: Last Light)

Forrige gikk den tidligere THQ-presidenten Jason Rubin ut i media og delte sine meninger om det han kalte “forferdelige arbeidsforhold” for utviklerstudioet A4 Games, som står bak Metro: Last Light. Han kunne fortelle om utviklere som sitter på sammenleggbare plaststoler, tett i tett som sardiner i boks, nesten som en fullstappet kantine på ungdomsskolen. Litt unna det man kan forvente hos en spillutvikler, altså.

Det hersker liten tvil om at A4 Games klarer å få til mye med svært lite, for både Metro 2033 og Metro: Last Light byr på svært gode spillopplevelser.

Under kan du se en video (på russisk) som er filmet under utviklingen av Metro: Last Light. Selv om det ikke ser like ille ut som i Rubins beskrivelse kan det jo hende at vi kun ser en veldig liten del av studioet. Hva tror du, overdrivelser fra Jason Rubin, eller ligger det mer bak denne historien?

Nytt episk rollespill fra Sony

Sony har sluppet en imponerende trailer for et helt nytt spill kalt «Freedom Wars». Spillet, som utvikles av Sony Japan, ser ut til å bli et episk rollespill på Final Fantasy-nivå, blandet med science fiction-elementer á la de vi så i Justin Timberlake-filmen «Time», der alle har en klokke som forteller hvor lenge man har igjen å leve.

Freedom Wars kommer til PlayStation Vita, ingen lanseringsdato er så langt kjent.

Musikken i The Last of Us

I denne nye videoen fra Naughty Dog får vi bli bedre kjent med Gustavo Santaolalla, komponisten som står bak musikken til The Last of Us.

Santaolalla kommer fra Argentina, og er kjent for musikken til filmer som The Insider og 21 Grams. Han har vunnet Oscar for musikken sin ved to anledninger, for lydsporet til filmene Brokeback Mountain og Babel.

The Last of Us er det første spillet Santaolalla lager musikken til, men som du kan se i videoen under er han langt fra noen amatør på området. Se og nyt!

En god dag for puzzle/plattform-spillere

Fredag denne uken annonserte Focus Home Interactive at de vil gi ut det svært lovende spillet Contrast til PC, Xbox Live Arcade og Playstation Network i løpet av 2013.

Contrast ser ut til å bli et fantastisk spill som vil glede puzzle og plattform-fans. Spillets handling er lagt til 1920-tallet, og er sterkt inspirert at kabaret (underholdning som var populært på den tiden, med musikk, komedie, dans, sang, skuespill og så videre). I spillet vil du skifte mellom 2D og 3D ettersom du beveger deg mellom to forskjellige verdener, en lys og fargefull, og en mørk og dyster.

Sjekk ut traileren som ble sluppet i fjor under hvis puzzle og plattform er noe for deg!

Xbox + PlayStation = Sant?

Hva om Sony og Microsoft ikke hadde vært konkurrenter på konsollmarkedet? Hva om de to selskapene hadde samarbeidet om å lage en konsoll som kan spille både Xbox- og PlayStation-titler?

Det er spørsmål TechRadar har stilt seg, og satt sammen en ny konsoll kalt PlayBox, som skal benytte seg av styrkene til begge selskapene, og være bakoverkompatibel med alle PlayStation og Xbox-spill.

En urealistisk drøm? Ja, men det er lov å drømme litt av og til.

Payday 2 får sin egen webserie

Neste uke begynner en webserie basert på det kommende bankran-spillet Payday 2. Denne uken slapp utgiver 505 Games en liten teaser, det du får se de fire antiheltene fra spillet gjøre seg klar til et kupp.  Sjekk ut teaseren under, så skal jeg sørge for å poste webserien i neste ukes tapas.

Killzone’s historie på 1 minutt

Jeg har brukt noen timer med å skyte på Helghast-soldater i Killzone, både på PS2 og PS3. Nå som serien har spill i produksjon til både PS Vita og PS4 er det kanskje en idé å få en liten oversikt over hvordan historien har utspilt seg så langt? Hvem er Helghast? Hvem er UCN? Hvorfor slåss de? Sjekk ut videoen under for å finne det ut!

Zelda-klassikere kommer til 3DS

Nintendo annonserte en rekke nyheter under forrige ukes Nintendo Direct, blant annet mer informasjon om at de to Zelda-klassikerne Oracle of Ages og Seasons som begge kommer til 3DS eShop i slutten av mai.

Begge spillene vil koste cirka 50 kroner per stykk. Sjekk ut trailerne under!

Splinter Cell: Blacklist – Spies vs. Mercs i virkeligheten

Spies vs. Mercs har alltid vært et av mine favorittmodus i en ellers sliten skytespillsjanger. Moduset vender tilbake også i Blacklist som slippes i August, noe som har fått CorridorDigital til å lage en fantastisk video av hvordan det ville sett ut i virkeligheten.

Sjekk ut videoen under, noe å vurdere neste gang du blir med gutta for å spille paintball?

Man at Arms lager Cloud’s Buster Sword (Final Fantasy VII)

Man at Arms er en kjent herremann på Youtube, der han gjennom serien “AweMe” gjenskaper de mest fantastiske våpen fra populærkulturen. Denne uken har han fullført et prosjekt med å bygge Cloud’s Buster Sword fra Final Fantasy VII. Fungerer det i virkeligheten? Hvor mye stål og arbeid må til får å bygge det? Sjekk ut videoen under for å finne det ut…

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.