Oppskriften på heltedåder – Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion
0

Oppskriften på heltedåder – Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion

des 12 Stian Koxvig  

Crisis Core Final Fantasy VII er tilbake, etter å ha vært sittende fast som en PSP ekslusiv tittel siden lansering i 2007 har det endelig fått remasteren alle fans har gått og ventet på. Resultatet er et Crisis Core Final Fantasy VII Reunion. Det kjennes ut som spillet jeg elsket på PSP, det føles som spillet jeg spilte på PSP. Og det forteller kanskje den aller viktigste delen av Final Fantasy VIIs massive historie. 

Rollespillsjangerens søteste par

Hovedpersonen i Crisis Core er Zack Fair, og navnet bør ringe en bjelle for alle som er fan av Final Fantasy VII, Clouds mentor og forrige eieren av Buster Sword og Aeriths originale kjæreste. Soldier 1st Class som blir sent ut på oppdrag hvor han lærer et Genesis, en tidligere Solider og Sephiroths BFF har lært seg å lage kopier av seg selv. Zack er arrogant impulsiv følsom og rastløs og her er det plottvister rundt hvert eneste hjørne og en historie som sitter så inn i ryggmarken på Final Fantasy VII at det er en must play spesielt med kvaliteten vi får på Final Fantasy VII remake. 

Uten å spoile noe historie deler kan jeg si at en av grunnene til at Crisis Core er viktig, er fordi Zack Fair kanskje er Final Fantasy VII absolutt viktigste karakter. Det å se Zacks samtaler med Cloud, Sephiroth og Aerith viser så mye av personligheten til hvordan de oppfører seg i Final Fantasy VII. Også er Zack en person som er lett å like. 

Men det er viktig å huske at dette er en PSP tittel, så spillet er knappe 10 timer lang. Korte kapitler, korte dungeons. Og rare minispill men selv om historien er kort så leverer det en av de beste spillopplevelsene jeg har hatt så langt i år

Det er 15 år siden Crisis Core kom ut, og på det grafiske legger det seg på veldig mye samme nivå som Final Fantasy VII Remake, men det er viktig å få frem at Crisis Core Final Fantasy VII Reunion er en forgjenger til originale Final Fantasy VII, ikke Final Fantasy VII Remake. 

Jeg sliter litt med å gjøre opp en mening om dette skal kalles en remaster eller en remake. Spillet identifiseres som en remaster men da er det den mest detaljerte remasteren jeg har sett til dags dato. Jeg husker godt hvordan det så ut på PSP og dette både ser og føles som et helt nytt spill. Det er et par sekvenses i spillet som føles veldig som et håndhpødt PSP Spill. Blant annet ett hvor du skal kutte i stykker raketter som er veldig knotete. Det er ingen nye funksjoner eller nye deler av historien så det er fortsatt akkurat samme spillet, bare så mye bedre. Det setter standarden for hva vi kan forvente av remaster skyhøyt. Square Enix er i god form om dagen med alle disse remasterne sine og jeg klager ikke.

Der spillet taper seg veldig er på disse sideoppdragene. Underveis i spillet vil du låse opp forskjellig småoppdrag som Zack kan gjøre for å samle litt gear eller materia som egentlig ikke spiller noen rolle. Det er mange av dem, alt for mange av dem.  Og ingen av de er spesielt viktige. Spesielt når du kommer imot slutten av spillet og har alle de best AGA spellene føles disse sideoppdragene veldig ensformige og kjedelig. 

Det er en god tid å være Final Fantasy fan, og med Crisis Core Final Fantasy VII Reunion leverer Square Enix et spill som må spilles. Dersom du føler at noe mangler etter å ha spilt Final Fantasy VII er Crisis Core biten som mangler. Det er her historien først begynner å gi mening, når du får historien til Zack. Vi alle vet hvordan den ender så det trenger vi ikke å snakke om engang. Zack vil for alltid stå i hjertet mitt som Final Fantasys aller beste hovedkarakter. Spill dette spillet!

Spillet er anmeldt på Playstation 5

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur