Bilspill er trauste greier. Tenk på «Forza 3» eller «Gran Turismo». «Need for Speed: Shift», for den saks skyld. Gass og brems. Lær deg bilen, lær deg banene. Kjør forbi motstanderne, og vinn et løp. Mange elsker å leke seg med simulatoraktige bilspill der realismen står i sentrum. Mens andre vil ha bilkjøringen sin fort og gæli. «Split/Second: Velocity» er defintivt et spill for sistnevnte gruppe.
Totalt kaos
Bak spillet står veteranene i Black Rock Studio. De fikk et kjent navn da de på den gamle Xbox-maskinen lagde «Moto GP»-spillene, det første motorsykkelspillet som klarte å fenge utenfor målgruppen. For to år siden lagde de den fornøyelige ATV-raceren «Pure», og nå tråkker de gassen i bånn med en actionracer vi aldri har sett maken til.
I «Split/Second: Velocity» er du deltaker i et fiktivt gameshow der du skal kjøre om kapp med andre deltakere. Men for å krydre det som kunne blitt et småkjedelig kappløp, har TV-produsentene plassert ut en bråte feller i løypene. Som regel i form av dynamitt og C4 på strategiske steder. Kjører du bra kan du aktivere fellene, som så tar rotta på motstanderne. Og det er digg.
I mitt første løp i «Split/Second: Velocity» satt jeg lettere lamslått i sofaen. Det smalt rundt meg på alle kanter, og farten var enorm. En brennende buss kommer flyvende gjennom lufta, som jeg såvidt klarer å unngå, og første gangen jeg sprengte en bru som ramlet ned på motstanderne mine smilte jeg bredt. Tempoet er høyt i «Split/Second: Velocity», og gasspedalen er i bånn hele tiden.
Nyanser
Det er naturlig å sammeligne med «Burnout: Paradise», ettersom begge spillene går ut på å kræsje motstandere, men dette føles likevel som et helt annerledes spill. For det første er kjøremotoren ganske forskjellig. Der det føles som man kjører lekebiler av isopor i «Burnout: Paradise», har bilene i «Split/Second: Velocity» masse, som krever at man brekkslædder nøyaktig i krappere svinger. Det tar litt tid å venne seg til de tunge bilene, men er desto mer tilfredsstillende når brekkslæddinga går perfekt.
Brekkslædding har forøvrig en annen effekt også. Den fyller opp angrepsmeteret ditt, som lar deg utløse feller og bomber mot motstanderne dine. Angrepsmeteret har tre nivåer, og på øverste nivå kan man utløse ekstremt massive ødeleggelser, som forandrer hele nivået man kjører på. I tillegg til brekkslædding får man også fylt opp meteret ved å kjøre i kjølvannet av andre biler, og i nærheten av farlige situasjoner.
Angrep mot andre spillere er også enkelt å utføre. En markør dukker opp over motstanderbilen foran deg når han er i nærheten av en felle du kan utløse, og vil du smelle løs er det bare å trykke på en knapp. Det er ekstremt digg å se motstanderne bli feid av banen av en eksploderende propantank. Black Rock Studios har gjort en bra jobb med å variere alle de spektakulære fellene man kan aktivere.
Flere moduser
Men samtidig har nok utviklerne skjønt at å kjøre slike actionrace med kræsj og smell hele tiden kan bli litt monotont. Derfor har de forsøkt å variere det hele med noen ekstra kjøremoduser. For eksempel er det en modus der du skal kjøre forbi digre trailere som slipper eksploderende bomber på deg. Eller modusen der et helikopter fyrer løs raketter som du må unngå. Det er fortsatt action, og det er fortsatt heseblesende, men det bringer nødvendig variasjon inn i spillet.
Dessverre føles det ikke som det er nok. Saken er at de frenetiske bølleracene etter hvert begynner å føles som rutine. Når du vet hvor fellene er plassert og kjenner løypene, som det forøvrig er altfor få av, forsvinner mye av gnisten og spenningen. «Split/Second: Velocity» er på sitt beste de første timene du spiller det, når alt er nytt og ferskt og overraskende.
Onlinemodusen bidrar dog til å øke levetiden noe, men også denne mister sjarmen etter hvert. Den samme dybden som drar en tilbake til «Forza 3» på nytt og på nytt, mangler rett og slett.
Lekkert
Grafisk er «Split/Second: Velocity» en perle. Eksplosjoner og ødeleggelsene er imponerende. Når du kjører flere runder i et løp er det imponerende å se på alle ødeleggelsene rundt deg, og banen selv ser ut som en slagmark med bilvrak og forvridd metall og rester av bygninger som har rast ned. Black Rock Studios har virkelig gjort en god jobb med å formidle et nesten snuff-aktig preg over det grafiske.
Også lydmessig er jeg fornøyd. Eksplosjonene høres bra ut, og det er forfriskende å høre et lydspor i et bilspill som ikke bare er fylt opp med moderne pop og rock. Musikken virker egenkomponert, og er av typen klampen-i-bånn-tekno, men kler spillet godt, og minner meg egentlig mye om de gamle «Burnout»-spillene da Criterion lagde spillmusikken selv.
Alt i alt er «Split/Second: Velocity» et fornøyelig actionbilspill. Å kjøre rundt mens man aktiverer sprengstoff føles merkelig befriende, og jeg hadde det svært moro med spillet. Det er popcorn-underholdning, overfladisk og svært underholdende action, men med noe kort levetid.
«Split/Second: Velocity» er utviklet av Black Rock Studios og utgis av Disney Interactive. Spillet er ute til Xbox 360, Playstation 3 og PC. Vi har testet spillet på Xbox 360.