Realistisk adrenalinracing
0

Realistisk adrenalinracing

apr 04 Spill.no  

Huff, som jeg har gruet meg til dette spillet. I fjor høst var jeg i London for å se på diverse Electronic Arts-spill, og et av spillene jeg så da var Shift 2: Unleashed. Etter den svenske utvikleren hadde demonstrert spillet, ble jeg valgt ut til å prøve. Så jeg satte meg foran skjermen og peiset på. Ut i første sving, og alle påfølgende svinger. Nattekjøring med hjelmkamera og full realisme; jeg skjønte ikke en dritt og kjørte som en idiot. Til stor glede for alle de andre journalistene som så på.

Negativ innstilling

Så det var med blandede følelser jeg satte meg ned med Shift 2: Unleashed i starten av uka. Litt fordi jeg kjørte meg ferdig med realistisk racing i fjor med Gran Turismo 5. Og litt fordi jeg nettopp har sust meg gjennom Ridge Racer 3D. Bilmett, kalles det vel.

Men fy så glad jeg er for at jeg overså min negative innstilling, og tvang meg selv til å spille Shift 2: Unleashed.

Det er lite igjen av Need for Speed her, og det er kanskje derfor EA har valgt å forsøke å gjøre Shift til en egen separat franchise. I motsetning til galemannskjøringen i Need for Speed: Hot Pursuit er det kontrollert bremsing, banepugging, bilmodifikasjoner og kjørekunnskaper som er utslagsgivende i Shift 2.

Jeg starter i karrieremodusen, som beveger seg fra relativt rolig asfaltkjøring til vill brekkslædding med diverse andre utfordringer slengt inn underveis. Variasjon er stikkordet. I stedet for å kjøre evige løp mot x antall utfordrere, støter jeg for eksempel på elimination-løp – der sistemann på banen elimineres hver gang en klokke teller ned. Eller tidsløp. Hele tiden har jeg ekstra utfordringer å bryne meg på. Man samler erfaringspoeng i løpene, som gir belønninger og tilgang til nye mesterskap. Behersker man svingene bra på banen, får man bonuspoeng. Samme hvis man kjører rent. Eller hvis man slår kompisens tid.

Autolog

Electronic Arts har nemlig implementert autolog-funksjonen fra Need for Speed: Hot Pursuit i Shift 2: Unleashed, og den har virkelig livets rett i dette spillet. Jeg fant meg selv knivende med ITavisens journalist da jeg satte meg ned med Xbox-versjonen av spillet. Det å ha tidene til en levende motstander å konkurrere mot løfter kjøreopplevelsen flere hakk. At man i tillegg får belønning i form av erfaringspoeng for å slå kompisen, øker bare konkurranseinstinktet enda mer. Autolog-funksjonen er perfekt implementert i ?Shift 2, og gir deg hele tiden utfordringer å bryne deg på.

Et realistisk kjørespill krever sitt av grafikk- og fysikkmotoren sin, og jeg har lite å utsette på Shift 2: Unleashed. Fartsfølelsen er god – så snart jeg beveger kameraet ut av bilen. Utviklerne vil gjerne at man skal bruke hjelmkameraet som fast vinkel, men jeg synes den fungerer dårlig. To tredjedeler av skjermen blir okkupert av bilens interiør – når jeg kjører bil i virkeligheten er blikket mitt faktisk fokusert på veien og landskapet foran meg, og ikke på interiøret til bilen. Derfor foretrekker jeg kameraet på støtfangeren eller panseret.

Og her får man fartsfølelse så det holder. Grafikken suser av gårde, og i motsetning til Gran Turismo 5 forvandles ikke bilene til sprettballer hvis de treffer gjerder eller andre biler. Kræsjene i Shift 2: Unleashed får meg til å skjære tenner i sofaen – det smeller høyt, alt blir grått, og kræsjer jeg i høy nok hastighet hører jeg pusten til sjåføren min. Jeg hater å kræsje i Shift 2, den audiovisuelle feedbacken gjør at det er noe man prøver å unngå.

Til mitt store sjokk har spillet også klart å stikke kjepper i hjula for min (skitne) favorittaktikk. I Gran Turismo 5 har jeg forlengst vendt meg til å bruke motstanderne mine som bremseputer. En klynge med biler kjører mot en sving som krever aktiv bremsing. Jeg legger meg på innsiden og bremser ved å kræsje inn i siden til en motstander. Og vips har jeg avansert til førsteplass. Ikke i Shift 2. Ikke bare blir skjermen grå og sjåføren letter sjokkskadet, det virker som bilene lettere henger seg fast i hverandre og jeg får dermed ikke den ønskede sprettballeffekten. Og må heller belage meg på å kjøre skikkelig for å vinne.

Litt anonymt

Etter flere kvelder med Shift 2: Unleashed har jeg rukket å bli glad i spillet. EA har laget en tittel som klarer å stå skulder til skulder med Microsofts Forza og Sonys Gran Turismo 5. Shift 2 har realismen til konkurrentene, men det er også mer adrenalinfylt. Den fargerike grafikken, de brutale motorlydene og den harry presentasjonen gjør det til et mer actionfylt racingspill enn de mer kliniske og detaljbesatte konkurrentene.

Men det burde ikke skremme noen vekk. ?Shift 2: Unleashed er en herlig blanding av adrenalinracing og realisme. Jeg har ikke spilt et så umiddelbart fengende bilspill siden Codemasters lanserte Race Driver: Grid i 2008. Shift 2 er et spill alle bilinteresserte bør sjekke ut.

Se flere bilder fra Shift 2: Unleashed på neste side!

Shift 2: Unleashed er utviklet av Slightly Mad Studios og utgis av Electronic Arts. Spillet er lansert på Xbox 360, Playstation 3 og PC.

Les også:

Søndagstapas

Starcraft II på konsoll

Verdens lengste spill

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.