Da Dead Rising ble lansert på Xbox 360 fikk spillet tilnærmet kultstatus over natta. Sære spillmekanikker, et obskurt lagringssystem, en unik og leken tilnærming og ikke minst, Frank West, gjorde at mange snublet inn i et komplisert elsk/hat-forhold til spillet.
Fra Japan til Vancouver
Oppfølgeren ble ikke utviklet av Capcom, men av Blue Castle i Vancouver. Selv om spillet var i samme ånd som det første spillet, følte vi i Spill.no at den nye helten Chuck Greene var en mutt og kjip fyr sammenlignet med krigsfotografen Frank West fra det første spillet (les anmeldelsen her). Dette har tydeligvis Blue Castle innsett, for i oktober relanseres det første spillet med helt nye nivåer, fiender og oppdrag. Og Frank West i hovedrollen i stedet for Chuck Greene.
– Frank Wests popularitet er helt utrolig. Jeg tror mye av grunnen er at han er laget i Japan, og de originale japanske utviklerne forsøkte å lage det de forestilte seg var en hverdagslig amerikaner som helt. De ville for all del unngå å lage nok en space marine, de ville ha en hverdagshelt som tok alt rundt seg useriøst. Og det lykkes de med, han gikk rett hjem blant spillerne forteller Jason Leigh.
Leigh er den kreative hjernen bak Dead Rising 2 og det kommende Dead Rising 2: Off the Record, men han er ikke helt enig i at Chuck er en kjipere helt enn Frank.
– Jeg ville likestilt de to heltene i Dead Rising-universet. Det var Capcom som ba oss om å lage en ny helt til oppfølgeren, da de ville ha flere figurer i universet. Fansen var skeptisk i starten, men vi føler at Chuck har funnet sin plass nå, sier Leigh.
Zombie-inflasjon
Jason Leigh fremstår avslappet og jordnær. Under demonstrasjonen tidligere på dagen viste han nye måter å torturere zombier på, blant annet ved å sende de opp i lufta med hjelp av raketter, eller lure de inn i ulike tivoli-apparater. Den makabre humoren er fortsatt på første rad i Dead Rising 2: Off the Record, og det understrekes ytterligere av at vi nå har Franks kamera tilbake, som skal brukes til å ta absurde bilder. Midt opp i alt det absurde har vi de levende døde. Zombier. En fiende som dukker opp i stadig flere spill, i tillegg til TV-serier og tegneserier. Hva er det med zombier som gjør de så populære i underholdningsøyemed?
– Zombier er den perfekte fienden. De er humanoide og derfor lette å relatere til for oss mennesker. I tillegg er de ikke menneskelige nok til at vi får skyldfølelse av å drepe dem. Men de vekker likevel noen primalinnstinkter i oss, de konfronterer oss med vår egen dødelighet, forklarer Leigh.
Selv om zombier blir brukt i mange spill, mener Leigh at Dead Rising-serien har sin helt egen identitet.
– Vi har jo ganske dårlig smak og mye humor i spillet vårt. De fleste zombie-spill er hakket mer seriøse, vi behandler zombiene som leketøy, ler Leigh.
Se traileren til Dead Rising 2: Off the Record her:
Humor er et viktig element i Dead Rising-spillene, men svært få spill våger å være morsomme. Hvordan går Blue Castle frem for å få spillerne til å le?
– Vel, grunntanken vår er at alt skal være et våpen og at verden skal være åpen, så er det litt opp til spilleren å skape de humoristiske situasjonene. Et annet viktig designelement har vært at det alltid skal være tett med zombier i omgivelsene, og vi har faktisk økt antall zombier som er på skjermen samtidig i denne utgivelsen, forklarer Leig.
Leigh snakker litt videre om Zombie-kulturen. Hvordan den oppstod på slutten av 60-tallet og var et stort fenomen på kino hele 70-tallet, noe som kulminerte med Michael Jacksons musikkvideo Thriller på 80-tallet. På mange måter tok dataspillene over stafettpinnen med Resident Evil på 90-tallet, og nå er zombiene tilbake, både i spillefilmer, tegneserier, TV-serier og spill. Leigh innrømmer at det er litt problematisk for ham å nyte konkurrentenes spill.
– Vel, man har en slags radar som analyserer spillene man spiller, og det er en radar jeg ikke klarer å slå av. Samtidig elsker jeg måten spillbransjen fungerer på, at man liksom kan nikke idéer frem og tilbake, og se hvordan spill påvirker hverandre. Likevel føler jeg vi er i en særposisjon med Dead Rising-serien, vi lager et lekent sandkassespill, en egen nisje innen zombiesjangeren, forklarer Leigh.
Leigh virker som en avslappet og komfortabel spillutvikler, og legger ikke skjul på at han er glad i actionspill og serien han utvikler.
– Jeg jobbet i ti år i EA Sports med sportsspill, men har alltid hatt ambisjoner om å lage actionspill, så jeg har egentlig drømmejobben nå. Vi jager ingen men føler heller at andre ser på oss. Jeg er veldig stolt av Dead Rising 2: Off the Record, jeg føler vi har laget et mye større spill enn toeren. Vi har rett og slett stappet inn så mye innhold som mulig, avslutter Leigh.
Se flere bilder fra Dead Rising 2: Off the Record på neste side!
Dead Rising 2: Off the Record utvikles av Blue Castle og utgis av Capcom. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3 og PC 14. oktober.