Om to måneder lanseres «The Secret World», det største norskproduserte nettspillet noensinne. Utvikleren er børsnoterte Funcom, som kan bli årets store børsvinner – eller taper.
– Ser man seks måneder frem i tid vil denne aksjen etter min mening være en skikkelig vinner eller taper. Alt avhenger av denne ene lanseringen, sier fondsforvalter Stig Myrseth i Dovre Forvaltning.
Han har nettopp tatt inn Funcom i sin aksjeportefølje, til fordel for Telenor, og ser på aksjen som en trygg investering helt frem til lansering. Etter lansering er risikoen større, og kursen kan få voldsomme utslag i begge retninger.
– Det har kommet en strøm av gode nyheter den siste tiden. Hvis dette fortsetter vil det gjenspeiles i aksjekursen, og vi ser muligheter for en dobling av kursen etter lansering, dersom spillet blir en suksess, sier Myrseth.
Ivrige spilljournalister
The Secret World har lenge skapt store forventninger i spillmedier og blant spillere. Nylig ble siste prøveversjon vist frem for spillpressen under PAX-messen i USA. Tilbakemeldingene derfra har vært svært positive og hele 750.000 spillere har til nå meldt seg villig til å delta i betatesting av spillet.
Blant det som trekkes frem av spillpressen i etterkant av PAX-messen er at spillet har en veldig troverdig atmosfære som spillerne blir trukket inn i. Historien og dialogene sies å være godt skrevet og handlingen god. I tillegg har Funcom valgt å gå bort fra det tradisjonelle formatet med at man må velge ferdige sett med ferdigheter og at man må jobbe seg opp i nivåer mens man spiller. Spillkritikerne tror dette blir et friskt pust i spillverdenen.
Setter ikke kursmål
Analytiker Espen Torgersen i Carnegie er en av analytikerne som følger Funcom. Han gjør ett unntak for denne aksjen, nemlig å ikke gi den et kursmål.
– Det er et enormt utfallsrom i Funcom, og dermed nesten umulig å gi et fornuftig kursmål. Dersom spillet blir en suksess, vil selskapet få enorme inntekter på kort tid, samtidig som de på sikt er avhengige av å holde på spillerne, sier Torgersen.
Han påpeker at på samme måte som en suksess vil kunne doble aksjekursen, vil også en fiasko kunne slå hardt ut i negativ retning.
– Funcom har investert store summer i utviklingen av spillet, og dersom det ikke selger vil det få store konsekvenser for selskapets fremtid, sier Torgersen.
Da Funcom lanserte sin forrige storsatsning «Age of Conan» i mai 2008, opplevde de at aksjekursen de to siste månedene før lansering steg fra 25 kroner til nesten 54 kroner kort tid etter lansering. Men spillet mistet raskt spillere, og to måneder etter lansering var kursen nede i 23 kroner. Før året var omme var kursen nede i tre kroner.
Denne gangen ser kurven annerledes ut. Prisen har steget jevnt i år, i takt med forventningene til godt salg.
– Jeg tror vi vil se noe lignende som ved lanseringen av Age of Conan, og jeg er sikker på at selskapet har lært etter det som skjedde etter lanseringen i 2008. Egentlig er det ikke så viktig hva kursen er nå, dersom mange tror på en betydelig oppside vil det uansett drive kursen videre oppover. Dessuten tror jeg enkelte investorer ser for seg å få med seg kursstigningen frem mot lansering og selge seg ut rett før med gevinst, sier Torgersen.
Nyheten er levert av vår innholdspartner Dagensit.no.