Frankenstein lever
0

Frankenstein lever

okt 15 Spill.no  

Det er vanskelig å anmelde bilspill. Før var det enkelt: da var de de bilspillene som hadde en bra kjørefysikk og kjørefølelse mot de som føltes ræva. Nå har alle bilspillene bra kjørefølelse, dermed blir det helt andre ting som må skille klinten fra hveten.

Hipsteralarm

For det er ikke det at Forza Horizon er dårlig. Det har bilmodellene til Forza-spillene, lekre omgivelser, høye hastigheter, bra kjørefysikk og et tonn med utfordrende løp. Det er bare det at det hele virker feil. Uinspirert. Komite-designet.

Jeg er en ung og sulten sjåfør, som vanlig. En bil- og musikkfestival er bakgrunnen for et kjørespill i en åpen verden der man kan cruise rundt et digert kart på jakt etter kappløp, poeng og nye biler. Hele bakgrunnshistorien er temmelig intetsigende, og blir ikke stort bedre av at alle snakker norsk. Harald Mæle-aktige radiostemmer som desperat forsøker å være kule gjør at man gremmes der man sitter i sofaen.

Forza Horizon vil så gjerne være kult, presentere hipp ungdomskultur og være på hugget, men det ender opp MTV-aktig, trygt og tannløst. De pene unge menneskene som valser rundt i meningsløs dialog med hverandre gir meg overhodet ingenting.

Tyveri på høylys dag

Det står et drømmelag bak spillet, nystartede Playground Games består av utviklere som har jobbet med Project Gotham Racing, Driver og Burnout. Erfarne bilspillutviklere, som har satt tydelige spor etter seg med ikoniske spill i sjangeren. Og Forza Horizon føles som en kulminasjon av samtlige talenter fra utviklerne.

Det låner nemlig fritt fra alt som kan krype og rulle av bilspill. Her er infoskjermene fra Codemasters-spill, gateracing fra Need for Speed, festivalen fra Motorstorm, simulatorkjøringen fra Gran Turismo, utforskingen fra Test Drive Unlimited, rangeringsstiger, enkeltsjåfør-utfordringer, bilsamlinger og så videre. Det er som om alt av elementer fra bilspill jeg har spilt de siste fem årene er skviset inn i et og samme spill, og det hele blir overveldende.

I tillegg pøser spillet på med mikrotransaksjoner og rause belønninger. Alt man gjør gir poeng. Kjør ned et skilt så får du poeng. Kjør nært en bil får du poeng. Slædd litt så får du poeng. Kjør på en ny vei så blir det poeng. En poengmåler tikker og går oppover hele tiden, og til slutt bryr jeg meg ikke. Jeg trenger knapt å løfte en finger før spillet prøver å belønne meg.

Ikke så med mikrotransaksjonene. Microsoft vil ha mer penger fra deg enn spillet koster, og opererer med en ekstra valuta man kan kjøpe for ekte penger. Her kan man kjøpe et bonuspass som varer i en time eller to og som gir deg dobbel xp i denne perioden, kjekt hvis man synes progresjonen går for sakte. Et skattekart som viser hvor alle hemmelige biler er kjøpt kan også handles inn. Og selvsagt kan du kjøpe alle biler i spillet med ekte penger, for deg som blir lei av å kjøre løp etter løp for å tjene virtuelle penger.

Det er langt fra essensielt å bruke ekte penger på spillopplevelsen i Forza Horizon, men det er aldri noen tvil om at Microsoft ønsker at du skal gjøre det. Og for meg gjør det spillopplevelsen fattigere. Jeg ønsker at utviklerne skal lage en balansert spillopplevelse for meg, ikke et spill der jeg føler balansen har blitt skjøvet til side for å lage en mest mulig attraktiv butikk.

Sjelløst

Så jeg suser rundt time etter time i Forza Horizon. Over de samme veier og landskap, i evige løp mot andre biler. Blandingen av arkaderacing og simulator sitter aldri helt. Nok en gang prøver spillet å gape over alt på en gang. Som arkaderacing mangler Forza Horizon nerven og tilgjengeligheten til de beste i genren. Som simulator blir det for løssluppent. Å skru av hjelpemidler for å mestre bilene fullt ut som et simulatorspill blir aldri like presist og tilfredsstillende som i for eksempel Gran Turismo.

I tillegg har spillet en bisarr vanskelighetsgrad. Løp er enten kjempeenkle eller dødsvanskelige, og fininstillingen av bilen min begrenser seg fort til å makse ut klassen jeg kjører for å optimalisere sjansene mine.

Forza Horizon er bilspillenes Frankenstein, skrudd sammen av lemmer og kroppsdeler fra de beste bilspillene på markedet i dag. Men som Frankenstein mangler Forza Horizon noe viktig: en sjel. Forza Horizon er teknisk kompetent og feiler ikke verken når det gjelder grafikk, fartsfølelse eller bilfysikk. Men det føles kjedelig og trygt; et krampaktig trendy pliktløp av et bilspill som savner noe unikt å formidle.

Se flere bilder fra Forza Horizon på neste side!

Forza Horizon er utviklet av Playground Games og Turn 10 Studios. Spillet utgis på Xbox 360 23. oktober.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.