Kan Vita reddes med saks og papir?
0

Kan Vita reddes med saks og papir?

feb 01 Spill.no  

Å besøke et spillstudio er litt som å se en pornofilm: har du sett et har du sett alle. Så også hos Media Molecule, der de sedvanlige Star Wars-lekene, fantasy-tegningene og samleutgave-statuene pryder kontorlokalene. Likevel er det en glød og uskyld over den engelske utvikleren i deres relativt ferske lokaler i Guildford, som smitter over på de fremmøtte journalistene. Det er første gang pressen besøker det nye studioet deres kan de fortelle, og begynner like godt presentasjonen av Tearaway med allsang av en gammel sjømannsvise, komplett med live trekkspill.

Det kunne blitt både flaut og pinlig dersom stuntet hadde vært et resultat av en nøye uttenkt PR-plan, men Media Molecule utstråler en oppriktighet, en følelse av improvisasjon og genuin skaperglede som smitter over på det blaserte pressekorpset. Dette er en gjeng som er glad i det de driver med, nemlig å skape elektroniske leketøy.

Lekent

Det er få fellestrekk mellom LittleBigPlanet – studioets forrige store suksess – og Tearaway. Tearaway er Media Molecules debutspill på Playstation Vita, og er et tredimensjonalt plattformspill satt til en verden skapt av papir. Da spillet for første gang ble vist frem på Gamescom i Tyskland i fjor, fungerte det like mye som en demonstrasjon av Vita-mulighetene som et sjarmerende plattformspill. Det skyldes at Media Molecule elsker å utforske interaksjonsmuligheter.

– Å utvikle spill for Playstation Vita er faktisk litt befriende, forteller designer og programmerer Devin Smith til oss.

– Jeg vil ikke si at vi har inngått noen kompromisser ved å fokusere på en håndholdt i stedet for en stasjonær konsoll. Tvert i mot har vi fått noe. Spillutviklerdelen av hjernen liker å finne nye og uventede interaksjonsmetoder og det får man med Vita.

Denne lekenheten har gjort Tearaway til et spill med to ulike flater. På den ene siden er det et tredjepersons plattformspill der man hopper og manøvrerer seg gjennom en tredimensjonal verden med spillets helt Iota (eller Atoi om man spiller med jenteutgaven). På den andre siden kan spilleren selv gjøre inngrep i spillverdenen via de trykksensitive skjermene på Vita. Flere steder i spillet stiller man Iota på et felt og tar i bruk sine egne fingre for å hjelpe ham. Fingre på bakskjermen presser seg gjennom bakken i spillet og kan flytte gjenstander eller dytte fiender. Man kan også spille trommer på baksiden som sender Iota opp i lufta om han står oppå dem i spillverdenen. Fremskjermen brukes til å rive av papirstrimler og manipulere omgivelsene på annet vis.

Fornuftig nok foregår dette kun i utvalgte områder, slik at man slipper å koordinere fingre mellom spaker, knapper og skjermer konstant. Det gir likevel spillet en ekstra dimensjon, en bro mellom vår virkelige verden og Iotas fantasiverden. Iota er dessuten klar over din eksistens, og ifølge Media Molecule vil det bygges opp et forhold mellom spilleren og Iota gjennom spillets historie.

Se en fersk trailer fra Sogport, et av områdene i spillet, her:

Papirbesettelse

Detaljene rundt historien er uklare, men Iota er en slags budbringer som skal levere noe. Området vi fikk prøve i Guildford heter Sogport, en fiskelandsby på en øy som er i ferd med å synke ned i et limhav. Det er et maritimt preg over landskap og grafikk, og grusomme Wendigo-monstre truer med å spise oss opp.

Grafikken må nevnes. Tearaway er laget av papir. Alt i spillverdenen, fra figurer til trær til bygninger, er designet for å se ut som papirkonstruksjoner. En demonstrasjon av konstruksjonsverktøyet viser oss at tanken om å leke med papir stikker dypere enn en ren visuell gimmick. Hver eneste gjenstand i spillet kan faktisk gjenskapes i virkeligheten med papir, saks og lim. En grafiker lager en firkantet ås i konstruksjonsverktøyet, og med et knappetrykk bretter programmet ut figuren og gjenskaper den på et ark – komplett med tapper som skal bøyes og limes. Selv om ingen i Media Molecule var interessert i å bekrefte dette, tipper jeg dette vil bli flittig brukt som en belønning i spillet – oppskrifter til å gjenskape monstre og bygninger i virkeligheten.

Papirbesettelsen gjelder ikke bare det grafiske, lyddesignerne har forsøkt å bruke papir til å lage hver eneste lydeffekt i spillet. Alt fra bakepapir til folie til papp har blitt eksperimentert med for å skape ulike lyder. Papir har rett og slett blitt et mantra hos Media Molecule.

Plattformmoro

Spillmessig er Tearaway et oppfinnsomt plattformspill. Man styrer Iota med venstre spake, og kan hoppe, plukke opp gjenstander og krølle seg sammen og rulle som en ball i ekte Metroid-stil. Responsen er god og nivådesignet sjarmerer. Vi spiller opplæringsområdet, som ganske raskt blir utfordrende når vi må kjempe mot Wendigoer. Disse store sultne skapningene må lokkes i feller ved å kaste perler som de elsker å spise. Et par av stedene må vi bruke fingrene til å brette ut en bro eller rive av et løst papir.

Mens opplæringsnivået er relativt tradisjonelt plattformspill imponerer en prototype av en trekkspillfabrikk mer. Her bære Iota på et lite trekkspill som kan blåse eller suge luft. Dette åpner for gåteløsning ved hjelp av vindmøller og roterende broer, samt muligheten til å suge opp fiender og skyte de av gårde. Lekent og kreativt.

Tearaway sjarmerer, og stikker seg ut som en viktig tittel på en håndholdt maskin som fortsatt ikke har funnet sin identitet. Det er kreativt, men ikke på samme måte som LittleBigPlanet. Papirfigurene og grafikken er en indirekte oppfordring til å ta med seg spillet ut i den virkelige verden og være kreativ med saks og papir.

– Jeg tror døren for å la spillere være kreative i spill har vært åpen en stund, men det er fortsatt ikke så anerkjent hos mange utviklere. Minecraft er fascinerende, men annerledes enn LittleBigPlanet. Tearaway er nok et spill i sjangeren, men annerledes enn begge disse to igjen, forteller Smith.

Innovativt plattformspill som ønsker å få barn og unge til å klippe og lime og lage papirkonstruksjoner i virkeligheten. Det finnes verre ideer. På listen med kommende Playstation Vita-spill som kan få fart i maskinsalget troner Tearaway helt klart på toppen.

Se flere bilder fra Tearaway på neste side!

Tearaway utvikles av Media Molecule og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres til Playstation Vita i løpet av året. Reise og opphold til Media Molecule ble betalt av Sony.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.