Bandai Namco har hatt spillmesse i Berlin
0

Bandai Namco har hatt spillmesse i Berlin

apr 22 Spill.no  

Det er sent på kvelden idet jeg ankommer Tegel flyplass i Berlin. Det japanske spillselskapet Bandai Namco games har invitert europeisk presse til fremvisning av sine nyeste spill. Fra første kveld oppdager jeg at de ikke har spart på noe. Innlosjert på et hotell som har Nord-Europas største vanntank plassert strategisk bak lobbyen, har jeg utsikt mot den historiske Berliner Dom, ikke mindre enn 15 meter unna hotellvinduet. Jeg går tidlig til sengs med store forhåpninger til hva som skal vises frem når natten endelig senker seg. 

Neste morgen drar vi alle samlet til en tidligere kirke som er pusset opp og omgjort til moderne kontorlokaler. Over 300 journalister fra hele Europa er samlet her. Etter en kort presentasjon av en ny barnefranchise Tenkai Knights, er vi klare til å sette i gang med presentasjonene. Det er hele 13 spill på programmet som skal vises frem.

Det største spillet de fleste på konferansen så frem til var selvsagt The Witcher 3, og CDProjekt Red stilte mannsterkt frem. Dessverre var det lite nytt fra de polske utviklerne. Vi fikk se en kort trailer om Gerhalt, hvorav han går rundt i forskjellige områder fra spillet. Grafikken er vakker og betagende, og vi får se vår anti-helt prøve seg på hesteryggen, vasse i vann og gå rundt i en stor middelalderby, som hadde klare hanseatiske trekk. Etter visningen bekreftet representanten fra CDProjekt RED at blant annet hansabyen Bergen var en av byene som ga inspirasjon til noen av områdene til The Witcher 3. Det må innrømmes at det var en liten skuffelse å se blant både publikum og undertegnende, at det var veldig lite nytt som ble avslørt. Riktignok er de mer enn villige til å fortelle om motoren og grafikken, men ikke noe nytt gameplaymessig. 

   The Witcher 3:Wild Hunt så fantastisk ut.


GRID: Autosport holdt hemmelig i to år 

Dermed var overraskelsen stor å høre at Codemasters hadde jobbet med et nytt kapittel i Grid-serien. Produsent Toby Evan-Jones i Codemasters kunne avsløre at de hadde jobbet med spillet i over to år, og var svært overrasket over at spillet enda ikke hadde blitt avslørt. Det var også en alpha-versjon tilgjengelig for oss. Hoveddesigner James Nicholls fortalte oss om hva vi kunne vente fra spillet.

Det viktigste vi ville unngå var å binde oss til én type bilkjøring-opplevelse. I GRID: Autosport får du hele fem forskjellige måter å spille bilspill på, og mange måter å komme deg gjennom spillet på. Kort fortalt er det en måte spille på som vil tilfredstille alle.  

Et av de nye scenarioene som Nicholls dro fram var en modus inspirert av det legendariske 24 timer Le Mans kappløpet. Selv om det ikke vil være billøp som varer så lenge i spillet, kan du regne med å oppleve løp som går over timen. I slike løp er det ikke bare å holde nede gass-knappen. Faktorer som vær, dekk og utholdenhet må tas hensyn til før du lager den beste taktikken for å få den edleste medaljen. Undertegnede fikk muligheten til å prøve både et standard løp som foregikk på den legendariske Hockenheimer-banen, og et action-orientert billøp gjennom San Francisco legendariske gater. For å være et spill fremdeles i Alpha-fasen så det nydelig ut, og det var engasjerende å spille. Det tok ikke lang tid før jeg var så inne i spillet at jeg glemte tid og sted. 

GRID: Autosport er forventet i butikkene 27.juni for PS3, Xbox 360 og PC.


Suda51 sitt nyeste prosjekt:

Blant andre spill som ble vist frem var det en sterk overvekt av japanske spill. Goichi Sauda, bedre kjent som Suda51(Killer 7/No More Heroes) viste fram sitt nyeste prosjekt, og klart det mest merkeligste av det som ble visst frem. Short Peace, er mer et kunstprosjekt enn et spill. Hele opplevelsen består nemlig av fem anime-filmer og et spill signert Suda51. Det kan best sammenlignes med Animatrix. Fem filmer som symboliserer perioder i den japanske historien. Fire fra fortiden og en fra fremtiden. For å forstå mer hadde undertegnende og en svensk kollega et lengre intervju med Suda51 og direktøren for en av filmene, Naoto Tani. Ganske overraskende er det Suda51 som stiller det første spørsmålet. Han er nemlig fan av Varg Veum og blir engasjert da han hører at undertegnede er fra Bergen. Intervjuet har begynt på en best tenkelig måte.

Suda51 er Varg Veum-fan og skaperen av spilldelen i Short Peace

Vi prøver å gå litt dypere i hva Short Peace egentlig er, og hva vi kan forvente. Spillet handler om en tenåringsjente ved navn Ranko, som går på skolen om dagen, og er snikmorder for Japans største undergrunns-parkeringsselskap(?) om natten. Suda51 legger vekt på sin fasinasjon for undergrunnsparkering i Tokyo, og har dratt dette med seg videre i spillet. Det er en enkel mekanikk bak spillet, men det er likevel fascinerende å spillet. Det går raskt, veldig raskt i det du styrer Ranko, med kamera filmet mot hennes høyre side, gjennom hindre som du enten må hoppe over eller ødelegge. Stopper du opp eller venter for lenge vil en merkelig grønn sky komme fra venstre, og tar den deg igjen er det game over. Selv om designet er veldig enkelt var det faktisk morsomt å spille det.

Ikke forvent en sterk historie eller lang spilletid, men det var veldig moro da det holdt på. Suda51 liker ikke å kalle Short Peace et spill. Det er i hovedsak en kjærlighetserklæring til den japanske kulturen. Det skal være ute i butikkhyllene når du leser dette.


Manga-bølge

Var det en sjanger som gikk igjen på Bandai Namco Games sitt arrangement, så var det slåssespill. Hele fire forskjellige titler ble vist frem. Blant annet så viste de frem Soulcalibur: Lost swords. Et nytt kapittel i serien og det første som blir lansert som Free-to-play. Det er sterkt basert på historien og premissene satt i Soulcalibur V, og lanseres kun på Playstation Network. Det lille som ble vist forteller at vi får et gjensyn med fire karakter til å begynne med, før nye personer vil bli låst opp hver måned. En annen velkjent serie som fortsetter som free-to-play er Ace Combat: Infinity. Begge eksklusivt på Playstation Network i veldig nær fremtid.

Lost swords vil tilby et stort utvalg av våpen som kan kjøpes.

Det andre Free-to-play slåssespillet som ble vist frem er Rise of Incarnates. I motsetning til de fleste andre spill vi så er dette eksklusivt til Windows og Steam. Det er også sterkt basert på lagspill og samarbeid og har kun mulighet til å spille 2 mot 2. Vi fikk lov til prøve noen runder mot hverandre. Det var veldig mye som skjedde på engang i spillet. Det var kort fortalt veldig rotete og forvirrende, og flere ganger ante jeg ikke jeg holdt på med.  

Spilldesigner Michael Murray innrømmet at spillet har en vanskelig opplæringsgrad, men at dette kunne oppveies med å ha en god lagkamerat ved din side. Det var likevel ikke dette som var spillet største ankepunkt. I et felles intervju gjort sammen med andre nordiske kollegaer kom spørsmålet om stereotypiske holdninger opp. Den eneste kvinnelige karakteren i spillet hadde en merkbar byst, rosa klær med svart BH, og hennes spesialangrep var å kysse og forføre motstanderen. Selv om man ikke skal være så politisk korrekt i spillmediet, var det veldig vanskelig og ikke legge merke til dette. Som svar til disse refleksjonene svarte Murray at det var viktig for dem å markere det feminine i henne, siden dette var den eneste kvinnelige karakteren i spillet som de hadde planlagt så langt. Rise of Incarnates har enda ikke fått en utgivelsesdato.

Den kvinnelige karakteren sett bakfra.

Andre slåssepill som ble vist frem var JoJos bizarre adventure: All Star Battle og Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution. Begge basert på veletablerte japanske manga-serier. Førstnevnte spill er ute om kort tid, mens Naruto-fans må vente til september.

Jojo Bizarre adventure:All star Battle er på alle måter et typisk japansk spill.


Nydelige rollespill.

Tett etterfulgt av slåssespill, var det tre forskjellige rollespill som ble vist frem. Tales of Xillia 2, som har vært ute i 2 år i Japan, fikk endelig en europeisk lanseringsdato. 22 August kan du igjen dra tilbake til Rieze Maxia, og følge en helt ny historie med nye karakter. I motsetning til forrige kapittel vil Tales of Xillia 2 være mer preget av mørk realisme, og i tillegg viste de frem en filmsekvens fra Tales of Hearts R. En remake av Tales of Heart, som er ventet i slutten av 2014.

Den største positive overraskelsen var One Piece: Unlimited World Red. Et nytt spill med Stråhat-piratene. Daisuke Uchiyama, som er den ansvarlige produsenten for spillet, forklarer at spillet er et totalt nytt eventyr som ikke krever noe kunnskap om manga-serien på forhånd. Videre kan man forvente et 50-60 timers eventyr hvis man vil utforske hele spillet. Det som ble vist frem og prøvespilt så veldig bra ut. Grafikken var veldig troverdig mot mangaen og det føltes veldig friskt og naturlig der vi løp rundt og utforsket en landsby. Kampsystemet flyter veldig bra og de forskjellige fiendene man møter krever forskjellig taktikk for å kunne beseires. Selv om det var et veldig maritimt miljø og spillet foregår på sydlige øyer, så ville ikke Uchiyama påstå at det handlet om havet. Hoveddelen av spillet vil foregå på land mellom forskjellige øyer, bebodd av nye og gamle karakterer. One Piece ga meg en følelse av de gode gamle rollespillene. De som hadde sjarme og fokuserte på mer enn grafikk og innviklede kampsystemer for å skape en unik opplevelse. Se ikke bort fra at dette blir en av årets overraskelser. 

Utifra det som ble vist, ser det ut som det er en ganske god balanse mellom nytt og gammelt i det nye One Piece eventyret.


Veldig japansk.

Etter 48 timer og over 11 intervjuer er jeg på vei tilbake til København. Veldig mye av katalogen som ble presentert var japansk-inspiret og basert på etablert japansk kultur. Tiltrekningen til det vestlige markedet virker ikke generell stor. Et annet punkt som var litt trist å observere var at to veldig sterke serier som Ace Combat og Soul Calibur har gått over til Free-to-play. Selv om talspersonene for begge seriene lovte at det var mulig å komme gjennom historien uten å bruke en krone, så vil nok opplevelsen bli kraftig forskjellig utifra din finansielle vilje til å betale.

Det var nok ikke den beste kolleksjonen som ble vist frem i Berlin. Trekkplasteret The Witcher 3 var det veldig lite nytt å melde om, mens GRID: Autosport og One Piece var de store positive overraskelsene. Bandai-Namco Games stiller ikke med det sterkeste laget i år, men det er mye her for fans av japansk anime og manga. 

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.