0

Fallout 76 slippes 14. november – dette er hva vi vet så langt!

jun 14 Jon Harald Tangen  

Bethesda kunne under årets E3-konferanse avsløre at et nytt Fallout-spill er på vei. Fallout 76 er det nyeste spillet i rekken, og slippes allerede den 14. november i år, til Xbox One, PS4 og PC.

Spillet er denne gangen satt til West Virginia i år 2102, og er angivelig fire ganger større enn Fallout 4. Til tross for den massive størrelsen er spillet derimot uten noen form for menneskelige NPCer, og spilleren er dermed avhengig av online kommunikasjon med andre spillere. Spillere vil kunne kommunisere med hverandre ved hjelp av emotes og voice chat, men det er usikkert om kommunikasjonen er begrenset til kun ens eget lag eller om man kan kommunisere via voice chat med motstandere også.

Flere dedikerte servere vil bli vedlikeholdt av Bethesda, og spillere kommer til å møte opptil kun 32 spillere samtidig, hvor de kan samarbeide om å bygge baser og angripe nye muterte monstre i den radiasjonsbefengte ødemarken. Med andre ord, det store Wasteland kommer ikke til å bli en post-apokalyptisk mosh-pit, men heller en mer håndterlig verden med både PVP- og PVE-elementer. Se traileren under!

Fallout 76 vil være et «softcore survival»-spill, hvor spillerne blir nødt til å overleve ved hjelp av mat og vann, men død resulterer ikke i tapt progresjon.

Mat kan råtne, og gjenstander vil gå i oppløsning, så spillere blir nødt til å følge med på inventaret sitt. Matlaging gir nå større bonuser til maten, og kan bidra til å redusere faren for sykdommer. Disse sykdommene kan senere bli en del av karakter-builden din. Andre bonuser kan fås igjennom Perk Cards, som er kort du kan samle opp ved å spille og levle opp, og gir bonuser til bl. a. matlaging, helbredelse, forsvar og nærkamp. Disse kortene og effektene kan også deles med andre på laget, og det er begrenset hvor mange kort en selv kan ha til enhver tid.

Fallout 76 sin hoved-questline vil involvere å samle og benytte seg av West Virginias mange atommissiler spredt rundt om i de 6 store områdene (Toxic Valley, The Forest, Savage Divide, The Mire, Ash Heap og Cranberry Bog), som kan brukes til å ta over motstanderbaser, møte nye og farligere fiender i det sprengte området og samle større og sjeldnere skatter etter nedfallet.

#SELFIETIRSDAG: Vi lever i 2018. Selvfølgelig kan du ta selfies i Fallout 76.

Til tross for at hovedfokuset i Fallout 76 er flerspiller-funksjonaliteten, kan spillet likevel spilles alene, hvor du kan spille gjennom hovedhistorien, levle opp og ha en mye vanskeligere tid mot vanskelige monstre. Det er enda usikkert om enspillermodusen er offline eller online. Fremgangen ser også ut til å være knyttet til karakteren og ikke serveren, som betyr at du kan ta med deg alle de kjære våpnene dine fra én server til en annen.

Monstrene i Fallout 76 er i stor grad basert på folkeeventyr i det virkelige Vest-Virginia, som f.eks. møllmannen, Flatwood-monsteret og Grafton-monsteret (du kan søke opp disse på Google, på egen risiko), og du kan forvente å se mange nye og vanskelige monstre. Det ser også ut til at det velkjente og elskede V.A.T.S.-systemet er endret i Fallout 76, ved at V.A.T.S. nå kun hjelper til med å sikte uten å sakke ned tiden, og er en funksjon man kan levle opp i et skill-tre.

En snapshot-funksjon har blitt lagt til, og skulle du og dine venner være heldig å slakte et stort og heftig beist, kan dere posere stolt foran byttet deres og forevige øyeblikket.

VENNSKAP: Samarbeid med andre spillere er nytt for Fallout-serien.

Bethesda kommer som nevnt til å tilby flere dedikerte servere, men det vil også bli mulighet for å opprette private servere kort tid etter lansering. En sentral del av Fallout 4 og Skyrim har vært muligheten for å installere mods, og Fallout 76 er intet unntak.

Mod-kompatibilitet vil komme en stund etter lansering, og skal fungere online.

Hvordan dette vil bli implementert i praksis gjenstår å se. Trolig vil det

være snakk om Creation Club-mods som fungerer på private servere, men tiden vil vise. Sist, men ikke minst, har det vært ekstensivt fokus på å fikse bugs og glitches (glipp og småfeil i spillene, hvilket Bethesda har vært ganske kjent for å ha en god del av i sine spill), og Fallout 76 vil angivelig kunne gi en meget sømløs opplevelse, med en detaljfokus som er hele 16 ganger større enn i Fallout 4 og med en så heftig grafikk at vi lurer nesten på om spillere blir nødt til å investere i nye grafikkort.

Mange fans sitter nok fortsatt på gjerdet akkurat nå og er usikre på hvordan Fallout 76 kommer til å bli, men mye tyder på at vi kan få en spennende og annerledes opplevelse hvor Bethesda tør ta sjansen på å prøve noe nytt. Har vi gått glipp av noe informasjon? Kommer du til å kjøpe Fallout 76? Gi en lyd i kommentarfeltet!

About Jon Harald Tangen

Student på heltid og hobbymusiker på fritid. Setter gjerne et spill på pause bare for å nyte musikken i en time eller tre. Foretrekker en god historie fremfor prangende grafikk.