Det norske spillstudioet Funcom vil satse på mindre spillprosjekter etter at salg og mottakelse av The Secret World har skuffet.
Svake tall
Onlinespillet har fått blandet mottakelse i media – her i Spill.no fikk det en solid femmer – og dette har ifølge studioet selv vært med å sikre et betraktelig lavere lanseringssalg enn forventet. Med knapt 200 000 solgte så langt siden lansering 29. juni, har studioet over halvert prognosene for de første tolv månedene på markedet.
Andre faktorer Funcom nevner, er at rivalene Diablo 3, Guild Wars 2 og World of Warcraft: Mists of Pandaria alle kom med annonseringer i oppkjøringen til The Secret World, og at spesielt Guild Wars 2 og Diablo 3 har fått mer oppmerksomhet enn forventet.
Mindre prosjekter
Vi har tidligere fortalt om at Funcom som konsekvens har gått til massive oppsigelser, og har omtrent halvert staben, som er fordelt over hele verden. Nå vil de også gå til tiltak for å begynne å tjene penger igjen. Ett av disse tiltakene går ut på å satse på mindre spill med spillerdrevet innhold, og fortsette å bruke DreamWorld Engine, spillmotoren bak Age of Conan og The Secret World.
Funcom har i tillegg inngått en avtale med Lego, og jobber for tiden på et nettrollespill basert på den populære leketøyserien. De har selvfølgelig heller ingen planer om å la The Secret World ligge brakk, og har fortalt at de allerede er igang med å fikse opp i blant annet kampsystem for å øke spillerbasen.