Luke #13 – Call of Duty 4: Modern Warfare
0

Luke #13 – Call of Duty 4: Modern Warfare

des 13 Spill.no  
Det er få ting som har overrasket en spillbransje mer enn da Modern Warfare kom ut 2007. Etter nesten ti år med å skyte nazister i et krigsbefengt Europa, stod vi plutselig i nåtiden, hvor vi måtte kjempe mot russiske ultranasjonalister.  Det er få spill som har utformet en genre i så stor grad som Modern Warfare gjorde med skytespill.
Det var ikke bare enkelt for Infinity Ward. Investorer av franchisen var svært skeptisk til å forlate andre verdenskrig, og det lang tid å overbevise dem å bytte scenario. Vi er glade for Infinity Ward stod på sitt. Fordi Modern Warfare er fremdeles et av de beste spillene noensinne laget. Historien som er bygget opp så genialt gjennom tre akter, og som ender i en finale som er verdig det beste fra bøkenes verden.  
Overraskende plottwister gjorde at vi stod på nåler gjennom hele historien. I tillegg var det en solid multiplayerdel som gjorde at uttrykk som “Tango down” og “Ready to deploy” ble plantet inn i hjernen vår. Senere kom det to andre direkte oppfølgere som bygde videre på historien, men ingenting kunne måle seg med det Modern Warfare var. Historien var så unik og hendelsene så sjokkerende at jeg kunne kun sammenligne det med Martin sitt littære epos om Westeros. Det var kullsvart realisme, og jeg elsket det! Det var et spill behandlet oss som voksne, og som for alvor fortalte resten av verden å behandle spillindustrien som det.
Jeg nevner for eksempel stemningen man opplevde i Pripyat, og de adrealinpumpede biljaktene gjennom Russlands motorveier, og ikke minst den overraskende avslutningen på kampanjen for å erobre Al-Assad sin hjemby. Det var et spill som visste hva som kunne bli gjort hvis kreative sjeler fikk frihet til å lage det perfekte spillet.  Det var et spill som balanserte perfekt mellom barnlig glede samtidig som historien var voksen og velmoden. Aldri tvang det på oss noen moralske pekefingre, men kun visste frem hvordan verden var i dag. 

På årets Lucia-dag finner vi Call of Duty 4: Modern Warfare, et spill som de aller fleste garantert har hørt om. Det sparket i gang den bestselgende skytespillserien noensinne, og mens mange mener at Call of Duty-serien nå har blitt redusert til surmelk, er det ingen tvil om at dette forblir en vaskeekte klassiker. Les vår skribent Tommy Alexanders ganske personlige begrunnelse for plassvalget nedenfor:

Nummer 12 – Call of Duty 4: Modern Warfare

Det er få ting som har overrasket en spillbransje mer enn da Modern Warfare kom ut 2007. Etter nesten ti år med å skyte nazister i et krigsbefengt Europa, stod vi plutselig i nåtiden, hvor vi måtte kjempe mot russiske ultranasjonalister. Det er få spill som i den syvende konsollgenerasjonen har utformet en sjanger i så stor grad som Modern Warfare gjorde med skytespill.

Det var ikke bare enkelt for Infinity Ward. Investorer av franchisen var svært skeptisk til å forlate andre verdenskrig, og det lang tid å overbevise dem å bytte scenario. Vi er glade for Infinity Ward sto på sitt. Fordi Modern Warfare er fremdeles et av de beste spillene noensinne laget. Flerspilleren imponerer fortsatt ved å være både balansert og utrolig avhengighetsskapende, og historien er bygget opp genialt gjennom tre akter, og ender i en finale som er verdig det beste fra bøkenes verden.  

Overraskende plottwister gjorde at vi stod på nåler gjennom hele historien. I tillegg var det en solid multiplayerdel som gjorde at uttrykk som “Tango down” og “Ready to deploy” ble plantet inn i hjernen vår. Senere kom det to andre direkte oppfølgere som bygde videre på historien, men ingenting kunne måle seg med det Modern Warfare var. Historien var unik, og hendelsene var så sjokkerende at man kan sammenligne det med George R.R. Martin sitt epos om Westeros. Det var kullsvart realisme, og jeg elsket det! Det var et spill behandlet oss som voksne, og som for alvor fortalte resten av verden å behandle spillindustrien som det.

Jeg nevner for eksempel stemningen man opplevde i Pripyat, og de adrenalinpumpede biljaktene gjennom Russlands motorveier, og ikke minst den overraskende avslutningen på kampanjen. Det var et spill som visste hva som kunne bli gjort hvis kreative sjeler fikk frihet til å lage det perfekte spillet. Det var et spill som balanserte perfekt mellom barnlig glede samtidig som historien var voksen og velmoden. Aldri tvang det på oss noen moralske pekefingre, men kun visste frem hvordan verden var i dag. 

Djevelsk goodiebag

Idag kan vi by på en goodiebag som inkluderer spillet Diablo III til PS3, som vi belønnet med terningkast fem i vår anmeldelse. Delta i konkurransen ved å svare på spørsmålet stilt nederst på siden, og lurer du på hva en goodiebag kan inneholde, lister vi opp hva som kan dukke opp i listen nedenfor:

– Nye spill
– Merchandise fra spill (nøkkelringer, tskjorter, etc.)
– iPhone-deksler
– Puma og Boss parfymer
– Steam-nøkler
– …og masse mer!



Listen hittil:
25 – Deus Ex: Human Revolution
24 – Demon’s Souls
23 – Battlefield: Bad Company 2
22 – LittleBigPlanet

21 – Heavy Rain
20 – Braid
19 – Super Smash Bros. Brawl
18 – Batman: Arkham Asylum
17 – Forza Motorsport 3
16 – The Walking Dead: Season One
15 – Halo 3
14 – Fallout 3
13 – Uncharted 2: Among Thieves
12 – Call of Duty 4: Modern Warfare

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.