
Mye skjedde på årets Spike VGX Awards i natt, og blant overraskelsene finner vi annonseringen av spillet No Man’s Sky. Spillet skal utvikles av Hello Games, som på tross av sin lille størrelse og korte historie, kun bestående av Joe Danger-spillene, ser ut til å ha prøvd seg på noe ganske stort.
Science-fiction
Utifra annonseringstraileren får vi nemlig inntrykk av at store områder og utforskning ligger i fokus i No Man’s Sky. Vi vet ikke veldig mye om nøyaktig hva spillet går ut på og hvilke spillmekanikker som blir de mest sentrale, men vi får blant annet se mange ulike områder, store romkamper og tydelige tegn på utforskningsmuligheter.
Utforskning skal ifølge utvikleren selv være spillets viktigste aspekt, og spillområdet vil være ubeskrivelig massivt. Ser man en stjerne på himmelen vil man faktisk ha mulighet for å dra akkurat dit. Hver planet har egne og potensielt farlige økosystemer i tillegg til at farer truer i rommet, så helt action-fritt blir det likevel. Inspirasjonen er nok hentet fra flere steder, men Sean Murray sier at de heller har hentet inspirasjon fra klassiske science-fiction-romaner fra forfattere som Isaac Asimov og Arthur C. Clarke fremfor å hente innflytelse fra moderne og dystopiske settinger.
Se traileren og hele intervjuet med Murray nedenfor:
[Oppdatert 08.12.2013 21:00]