Overgår forgjengeren på alle måter- Senua´s Saga:Hellblade II
0

Overgår forgjengeren på alle måter- Senua´s Saga:Hellblade II

Det er ikke alltid en utvikler klarer å møte forventningene satt fra første spill i en serie utenom noen soleklare eksempler som Halo 2, Half- Life 2 og Gears of War 2 som alle tok det som var bra i det første spillet og perfeksjonerte det samtidig som de la til nye elementer. Senua´s Saga:Hellblade II er også en av dem som klarer dette med glans.

Kamp på inn- og utsiden

Senua har avgitt et løfte om å drepe slavemesteren som tar folket hennes som slaver, og befinner seg frivillig  ombord på et slaveskip for å komme seg til der de frakter slavene.

Skipet forliser i starten av spillet på det som er 900-talls Island og etter kort tid med litt overtaling med sverdet får du med deg slavedriveren, Thórgestr, fra båten til å lede deg mot landsbyen sin.

Ferden til Senua er spennende, Ninja Theory tar alt som fungerte i det første spillet og har sitatet til Cliff Bleszinski “Større, bedre og mer badass” som tydelig inspirasjon fordi dette er så mye bedre på alle måter.På ferden møter du flere nye ansikter som Fargrímr og Astrídr som hjelper deg på veien videre mot målet ditt.
Kort tid etter du møter han møter du på det som truer landsbyen til Fargrímr, nemlig en Jotne.
Disse Jotnene må Senua finne en måte å bekjempe skal hun frigjøre folket på øya for godt samtidig som hun har en heftig indre kamp for å selv kunne bli fri.

Noe av det peneste jeg har spilt

Det er helt sykt hvor pent spillet er. Det at utviklerne har håndlaget alt fra klær til å dra til Island for å se landskapet og ta bilder for å deretter gjenskape alt i spillet ut fra det kommer virkelig godt frem.
Senuas Saga er noe av det nydeligste jeg har spilt og stillbilder kan ikke måle seg mot å se spillet selv eller på video.

Alle små detaljer i ansiktet når Senua og de andre snakker er nesten skummelt naturtro og det kommer tydelig frem når karakterer beveger seg også. Motion capture sammen med et gode utviklere  gir animasjonene så mye dybde og troverdighet.Som i de fleste spill så blir jeg skikkelig glad når jeg får servert en fotomodus fra starten av. Jeg har flere ganger bare stoppet opp fordi “Jeg MÅ få et bra bilde av utsikten her!” fordi det er så mange nydelige scener i Senua´s Saga.

De klarer å gi like mye liv og troverdighet i Senua som er på nivå med blant annet Ellie og Joel i The Last of Us, og det er et stort kompliment når det kommer til spill utgitt under Xbox Game Studios.

Altoppslukende lydbilde

Du blir sugd rett inn i spillet fra starten av, lydbildet er enda mer oppslukende enn i forgjengeren.
Ninja Theory har jobbet tett på en professor på universitetet i Cambridge med Psykose som hovedfelt sammen med flere personer som lever med psykose.
Sammen har de jobbet tett på hverandre for innspill på hvordan de kunne skape et så realistisk bilde på hvordan det oppleves å leve med psykose for oss andre som ikke vet hvordan det er.

Jeg satt med gåsehud gjennom store deler av spillet, det takket være det altoppslukende binære lydbildet hvor stemmene i hodet til Senua kommer inn fra både høyre og venstre, om hverandre og etter hverandre med 

Det var nesten hele tiden en stemme der, enten med deg og heiet deg frem og andre tider ble du forsøkt stoppet og brutt ned i forsøk på å få deg til å snu i det du drev med.
Alt foregår bokstavelig talt i hodet ditt, fordi spillet er anbefalt å spille med headset. Jeg vil si at det er den eneste rette måten å spille spillet på.
Du blir så sugd inn i spillet og opplever selv hvordan stemmene raser rundt i bakhodet på deg og det er så utrolig godt spilt inn av skuespillerene.

Jeg har spilt mange spill opp gjennom som har enten godt lydbilde og/eller fantastisk soundtrack som er verdt å høre gjennom et godt headset, men Hellblade-sagaen er helt unikt.

Perfeksjonering av kampsystemet

Det som flere kritiserte Senua´s Sacrifice for, som jeg ikke er helt enig i, var hvordan kampsystemet fungerte i forgjengeren. Her bygger de videre på samme konsept bare med noen små endringer som setter prikken over i’en.

I starten kommer du over et speil som du tar med deg inn i kamp. Det fungerer slik at det lades opp når du blokkerer slag fra fienden og du slipper løs et lysglimt som blender fienden når den er oppladet.
Dette gir deg en taktisk fordel siden fienden står blendet et par sekunder og gir deg et åpent vindu til å hugge løs.
Ellers er det et lett og et tungt angrep plassert på X og Y, samt blokk  på RB.
Veldig enkelt, men utrolig fengende.

Ninja Theory har blitt spesielt inspirert av “Battle of The Bastards” hvor Jon Snow vandrer inn i kampen mot hundrevis av soldater, men sloss mot én og én.

I Senua´s Saga er det slik, selv om du kan oppleve flere fiender rundt deg når du er i kamp, er det alltid bare én fiende som kan skade deg. Det er med på å bygge opp under atmosfæren når det er kamp rundt deg og du slåss for livet der de kommer mot deg én om gangen, men serverer en trussel som holder deg skjerpet hvert sekund.

Veien hit og videre?

5 år har gått siden Ninja Theory viste frem Senua´s Saga første gang. Jeg som mange andre har gått og ventet nervøst på oppdateringer siden den gang. Det var også en del spenning personlig knyttet til denne høyst etterlengtede oppfølgeren til et spill jeg virkelig elsket og ikke hadde trengt en oppfølger til i utgangspunktet. På samme vis som jeg ikke følte behov for en oppfølger til The Last of Us frem til jeg spilte oppfølgeren.

En annen usikkerhet var knyttet til alle studioer som blir oppløst for tiden under Xbox sitt styre og at vi har jo nesten ikke sett en eneste reklame for spillet en gang før uken som kom rett før lansering. (Er Ninja Theory neste studio ut?)

Jeg håper Hellblade II når ut til så mange spillere som overhodet mulig for å bevare de talentfulle ansatte i Ninja Theory og et håp om flere spill om Senua i fremtiden.

Dette er virkelig noe av det beste jeg har spilt på mange år og et kunststykke av et filmatisk spill som virkelig tar psykose og andre temaer på alvor og blander det inn i et av de fineste og interessante spillene jeg har spilt.
Senua´s Saga: Hellblade II er soleklart det beste spillet jeg har spilt så langt i 2024 og jeg håper på flere sterke opplevelser som dette.
Endelig et spill det er verdt å eie en Xbox konsoll for.

Kode til spillet er gitt til oss av Xbox

About Nichlas Krabsethsve

Lagersjef på Power på dagtid og altoppslukende gamer på kveldstid.