Overwatch 2 – Møt den nye sjefen…
0

Overwatch 2 – Møt den nye sjefen…

okt 12 Anders Lønning  

... Hei!1! Er ikke du den gamle sjefen, bare med fine nye klær på? Takk for sist. Har du noe nytt å by på?

Overwatch er en litt rar sak når det kommer til den tradisjonelle porteføljen til Blizzard Entertainment. Det vokste seg ut av det som skulle være et nytt massivt online flerspiller spill, Titan, som Blizzard i sin sedvanlige stil endte opp med å skrape fullstendig. Det ble studioets første lanserte skytespill, en sjanger det langt fra var en selvfølge at de kom til å mestre, og det er kanskje det siste spillet Blizzard fikk gitt ut før yndling statusen de hadde blandt fansen etterhvert begynte å blekne.

Jeg husker godt oppbyggingen til lanseringen, og spesielt de første månedene med Overwatch. Det var nesten alt man hørte snakk om i 2016, både innenfor og utenfor kjernedemografen til Blizzard Entertainment. Suksessen var enorm. Kollegaer på jobb snakket om det konstant, noen av dem var rimelig høyt oppe i det nyetablerte e-sport miljøet som formet seg rundt spillet og nedslagsfeltet for spillets status som populærkulturelt fenomen virket langt bredere enn jeg tror noen kunne ha sett for seg før lansering.

Men som med alt annet under solen er ingenting laget for å vare.

Misforstå meg rett, Overwatch er og har vært stort over de seks årene som har gått siden det først ble lansert. Populariteten har bare naturlig avtatt litt over tid.

Sannheten er at man har bare ikke hørt så mye fra det på en stund, og Blizzard klarte heller ikke å «smi mens jernet var varmt» på det som forut for lansering ble proklamert som den mest storslåtte «transmedia historiefortelling strategien» selskapet hadde prøvd seg på.

Overwatch visnet etterhvert som selskapet begynte å slippe færre og færre oppdateringer til spillet. Og selv om det alltid var noen som spilte Overwatch fast eller brukte det som en lavterskel måte å holde kontakt med venner og kjente gjennom pandemien, har de siste par årene med Overwatch føltes litt ut som om Blizzard selv ikke helt visste hva de skulle gjøre med det.

Selv når de annonsert Overwatch 2 ble det stilt spørsmål om spillet var på vei til å lide samme skjebne som Heroes of the Storm.

For min egen del var det spillets manglende enspiller del og et konkret narrativ spillere kunne samle seg rundt og dele med hverandre som gjorde at jeg mistet interessen etterhvert. Alle figurene man kunne spille som hadde interessante baktepper, men hva handlet Overwatch egentlig om, og hvor skulle historien hen?

Helter dør aldri.

Nå er Overwatch 2 her, dog ikke helt slik det var tiltenkt. Enspiller eller Player-Versus-Enviroment modusene som det var lovet at spillet skulle ha lanseres med er fortsatt ikke på plass. Fra Blizzard sitt hold kalles det en Early Access, men siden oppfølgeren har erstattet forløperen, i stedet for å eksistere som en seperat del ved siden av det originale Overwatch produktet føles det unektelig ut som en fullstendig lansering, til tross for hva Activision Blizzard vil ha oss til å tro.

Dette medfører noen endringer, men ikke på langt nær så mange man ville forventet av en ny utgivelse

I korte, reduktive, trekk er Overwatch 2 mer Overwatch. Karakterene spillerne kan velge mellom er i stor grad de samme, forutenom store overhalinger av karakterer som Bastion, Doomfist og Orisa, og diverse små justeringer til de andre karakterene. Nye karakterer lagt til er Tank karakteren Junker Queen, Damage karakteren Sojourn og Support karakteren Kiriko.

Spillets hovedmoduser som dukker opp i Quick Play og Competative Play har også blitt redesignet til å være 5 mot 5 i stedet for 6 mot 6 kamper, hvor fordelingen er 1-2-2 i forholdene Tank/Support/Damage. Arcade Modus byr på rullerende moduser som Team Deathmatch, Capture the Flag, Total Mayhem og diverse Free-for-all kamper. Spillet har som forgjengeren også bred støtte for Egendefinerte kamper, hvor de få kartene som har blitt tatt ut av den vanlige rotasjonen fra det første spillet, enten om de var ubalanserte eller at de ikke passser inn i den nye 5v5 konfigurasjonen, også har mulighet til å dukke opp.

Overwatch har også fått seg en visuell overhaling, spesielty når det kommer til omgivelsene. Dette berører også skins og animasjoner spillere bærer med seg fra det første spillet, men har så vidt jeg vet ikke bidratt til at noen av de som var tilgjengelige der ikke er tilgjengelig her. Overhalingen er langt fra dramatisk. Spillet er lett gjenkjennelig som Overwatch og beholder den tegneserie aktige stilen, men tar seg litt bedre ut i høyere oppløsninger enn hva originalspillet gjorde, og ser i det hele litt mer moderne ut.

I takt med tiden?

Til tross for at det første spillet var en av de pioneerene blandt store spill som bidro til at Loot kasser ble innført i såkalte AAA spill, slapp Blizzard og Overwatch rimelig billig unna sammenlignet med Star Wars: Battlefront II når forbrukerne endelig begynte å snu ryggen sin til konseptet.

Det skal sies at lootkassene i Overwatch var langt fra så kynisk designet som de man så i nettopp Battlefront 2, men når kinesiske myndigheter forlangte at Blizzard synliggjorde sansynlighetene for hva man kunne få i disse blindboksene gjorde utvikleren seg bevisst vanskelige, så det sier jo noe om hvor mye penger de må ha dratt inn på dette.

Lootkassene er borte fra Overwatch 2. De har blitt erstattet med et såkalt Battle Pass hvor spillerene gjør utfordringer i hver kamp som belønnes med erfaringspoeng som går mot progresjonen på Battle Passet som igjen belønnes med skins, emotes, voice lines og det som ellers vanlig inngår i et slikt Battle Pass. Til forskjell fra implementeringen man ser i foreksempel Apex Legends er det her ikke to selvestendige trackere, hvor den ene er for de som betaler for Battle Passet og den andre er for de som ikke betaler. I Overwatch 2 går alle poengene mot en og samme tracker, men bare en håndfull av nivåene låser opp belønninger for de som ikke betaler, mens betalende kunder får alt.

Overwatch 2 er også Free-to-Play, noe Blizzard har løst med at eksisterende spillere fra Overwatch har tilgang til alle karakterer fra det første spillet, samt disse tre første nye karakterene uten ekstra kostnad, mens nye spillere må gradvis låse opp karakterene fra det første spillet gjennom spillingen sin. For nye spillere er også Kiriko låst bak første nivå av Premium Battle Pass eller Rang 55 av Ikke-Premium battle-passet, og slik vil det også være for kommende karakterer for alle spillere både nye og gamle.

Overwatch 2 innfører også kryss-progressjon med konsollversjonene, så det vil si at alt av karaktere, skins og battle-pass belønninger man har låst opp på en plattform også vil være låst opp på de andre plattformene.

Det har også surret litt kontroverser rundt tiltaket til Activision Blizzard rundt dette med smurfing og spillere som omgår anti-cheat tilltak med at spillere må registrere telefonnummeret sitt for å få lov til å spillet. Dette bød på problemer for undertegnede hvor mitt telefonnummer var knyttet til en Blizzard konto jeg forlengst ikke har tilgang til lenger, og det gikk ikke ann å fristille telefonnummeret koblet til den.

Verre er det for de som har ring-kontantkort eller hva det heter i 2022. Registreringen av telefonnummeret må angivelig være bundet av abonnement, noe selvfølgelig ikke nødvendigvis alle har.

Men hvordan er det å spille?

Jeg vet det er reduktivt, men det er mye godt det samme spillet som Overwatch alltid var. Jeg syntes at utfordringene spillet gir deg å spille mot gjennom Battle-passet fungerer som en god gulerot for å fortsette å spille når jeg ellers hadde slått av spillet etter et ydmykende tap. Og jeg må bare få understreke hvor deilig det å spille et online skytespill som ikke er en Battle Royale. Men utover det så er det ikke stor mer å si om Overwatch 2 enn dette:

Det tilbyr mer av det samme. Lanseringen som free-to-play spill gjør at nye spillere kommer til, så man blir ikke umiddelbart knust av veteraner som har spilt det i seks år sammenhengende når man starter opp spillet, og de nye kartene, karakterene og modusene gjør at det føles friskt men gjennkjennelig for de av oss som har spilt det forrige spillet til og fra de siste årene.

Hvor lenge det kommer til å være slik er avhengig av hvor godt Blizzard kommer til å støtte det fremover. Jeg er ikke overbevist om at det kommer til å gjenerobre statusen det første spillet klarte å opparbeide seg basert på det som er her nå. Mest fordi konkurransen ikke på nært var like hard da det første spillet kom ut. Men det er helt og holdent opp til hvor mye Blizzard er villig til å satse.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.