Plankekjøring for Sony
0

Plankekjøring for Sony

jun 16 Spill.no  

Idet Sonys pressekonferanse tikker inn på andre timen, etter en svært forsinket start, gløtter jeg over på dataskjermen til journalisten som sitter ved siden av meg. Tre skarve setninger har han skrevet på en time. Sonys E3-presentasjon var uten de helt store høydepunktene i år.

Balansert

Ikke at den var dårlig. Langt i fra. Her ble det annonsert nye spilltitler, vi fikk priser på kommende maskinvare, og vi fikk demonstrert både 3D og Move-spilling. Og Sony leverte på alle fronter. Men man forventer litt mer når man er på E3. Noe ekstra. Et ess i ermet. Og det fikk vi ikke under dagens presentasjon.

Det er Sonys amerikanske sjef Jack Tretton som sparker det hele i gang.

– Vi kommer til E3 med momentum på vår side. For fire år siden annonserte vi vår nye tiårs-visjon for hjemmeunderholdning. Playstation 3 er den eneste konsollen med noe for alle familiemedlemmer, hevder Tretton, og nevner blant annet blu-ray.

At Sony har momentum stemmer. Etter lanseringen av den tynnere maskinmodellen i fjor høst, har salget av Playstation 3 endelig tatt av. Selv om Microsoft fortsatt leder kappløpet i USA, har både japanere og europeere investert flittig i Sonys konsoll det siste året, og Tretton gjør et stort poeng ut av at de nå er på vei mot toppen. Og at de fortsetter med å innovere og sette nye standarder for hjemmeunderholdning.

3D

Med 3D, blant annet. Kazuo Hirai inntar scenen for å snakke om den nye 3D-revolusjonen. Om Sonys egne TV-apparater og Sonys egenutviklede 3D-teknologi. Det er storfirmaet Sony som snakker nå, ikke Playstation-avdelingen. På samme måte som Sony brukte Playstation 3 for å gjøre blu-ray til den nye standarden for hd-film, ønsker de å bruke konsollen nok en gang for å gjøre bruk av 3D-briller til en ny standard.

– 2010 vil bli husket som året da Playstation introduserte 3D til interaktiv underholdning, konstaterer en selvsikker Hirai, før han introduserer Herman Hulst fra Guerilla Games, som skal demonstrere «Killzone 3» i 3D.

Og det fungerer. Effekten er den samme som i filmen «Avatar». Det tredimensjonale bildet gir en romfølelse jeg ikke har opplevd tidligere i film, men det er ikke problemfritt. Brillene gir en svak flimreeffekt, og bildet virker litt anstrengt og ufokusert til tider. Kanskje skyldes det at jeg sitter litt på siden i salen, og ikke ser rett på skjermen?

Demoen imponerer uansett rent teknisk. Det er fortsettelsen på

, det smeller og bråker som det skal, og fiender med jetpakker som slynges i lufta og eksploderer får publikum til å juble. Lanseringsdatoen er satt til februar 2011, nøyaktig to år etter forgjengeren kom.

– «Killzone 3» vil gjøre det samme for 3D-spill som «Avatar» gjorde for 3D-film, påstår en optimistisk Kazuo Hirai avslutningsvis.

Move

Etter 3D er det den nye bevegelseskontrolleren «Move» som står på programmet, og Peter Dille fra PSN-avdelingen til Sony har fått i oppdrag å presentere produktet. Microsoft har satset mye på å erobre verden med «Kinect»-teknologien sin, og Sony går aggressivt ut mot hovedkonkurrenten. Knapper er essensielt, ifølge Sony. Og jeg er tilbøyelig til å være enig. Sony demonstrerer Move-kontrolleren ved hjelp av et nytt spill kalt «Sorcery», som ser ut som det burde vært et «Harry Potter»-spill.

Ved hjelp av «Move»-kontrolleren og sidekontrolleren styres en trollmann rundt i det som mest av alt ser ut som et tredjepersons skytespill. Tryllestaven brukes ved å løfte kontrolleren over hodet og slenge hånda fremover. Ulike former for magi kan velges og manipuleres med ulike bevegelser. Det ser adskillig mer nøyaktig ut enn Wii-kontrolleren, og særlig den kreative og lekne bruken av ulike elementer og magi, ser morsom ut. «Sorcery» ser rett og slett ut som et artig spill, og overbeviser meg mer enn Microsoft klarte med sine mer simplistiske partyspill.

En rekke forutsigbare sports- og partyspill er selvsagt på vei til «Move», men også spill som «Heroes on the Move», et plattformspill med spillheltene Jak, Sly og Ratchet i samme verden, er under utvikling. Men ikke noe vi får se i år. 15. september lanseres Move, i ulike pakkeløsninger. Skal vi dømme av de amerikanske prisene kommer kontrolleren alene til å koste i underkant av 500 kroner i Norge, mens sidekontrolleren vil ligge på 300 kroner. Ulike pakkeløsninger vil også dukke opp.

Plankekjøring

Foruten «Move» og 3D-spilling, var det få skikkelig oppsiktsvekkende annonseringer på konferansen. PSP fikk sin del av oppmerksomheten, med annonsering av nytt «God of War»-spill og ny «Invizimals», sistnevnte et spill som skal bruke PSP-kamera til å skape en manipulert virkelighet på skjermen. «Twisted Metal» ble annonsert, et actionspill basert på kultklassikeren fra den første Playstation-konsollen. «Infamous 2» ble vist frem. Gran Turismo 5 fikk dato 2. november. Men ingen av disse annonseringene var noe som tok pusten fra oss.

Sony ser også ut til å utnytte de gode salgstallene sine for det de er verdt, og har begynt å bruke en taktikk som Microsoft tidligere har høstet mye kritikk for. Under konferansen ble det annonsert at spill som «Assassin’s Creed: Brotherhood» og «Mafia 2» får eksklusivt nedlastbart innhold kun på Playstation 3. Det samme får titler som «Medal of Honor» og «Dead Space 2».

– Eksklusivt har blitt mitt nye favorittord, proklamerte en smilende Jack Tretton fra scenen.

Selvtillit

Kveldens største overraskelse kom i form av Valve-sjef Gabe Newell som plutselig inntok scenen. Newell har tidligere kritisert Sony hardt for maskinvarearkitekturen på Playstation 3, men har nå skiftet mening helt. Ikke bare annonserte han at «Portal 2» vil bli lansert på Playstation 3 sammen med en ny versjon av Steam, han forkynte i tillegg at PS3-versjonen vil bli den beste konsollversjonen av spillet!

Og det var det. Etter to og en halv time i Shrine Auditorium snublet vi ut til Los Angeles-sola igjen. Foruten en håndfull svenske spilljournalister med tårer i øynene over at Team Icos «The Last Guardian» ikke ble vist frem, virket de fleste fornøyde. Ikke glade eller overveldet, men fornøyd. Og det kan Sony også være.

De leverte rett og slett en solid presentasjon i forkant av årets E3-messe. «Move» virker som en verdig konkurrent til Wii og «Kinect». 3D-spilling ser ut til å fungere som det skal. Alt ser ut til å gå på skinner for Sony for tiden. Og selv om vi savnet de store wow-opplevelsene under dagens presentasjon, var dette langt unna de mer pinlige og desperate Sony-presentasjonene fra E3 for to og tre år siden. Sony har fått momentum, de har gjenfunnet selvtilliten sin, og de er klar til å ta over roret og lede den interaktive underholdningsbransjen igjen. Hvis Microsoft og Nintendo vil slippe dem til, da.

Se bilder fra pressekonferansen på neste side!

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.