Seks timer med SimCity
0

Seks timer med SimCity

jan 29 Spill.no  

Etter seks timer med en så og si ferdig versjon av SimCity har jeg strevd med kloakkproblemer, forurensing, kriminalitet, sykdom, ignorante innbyggere og søppelproblemer. SimCity er som å sjonglere med seks baller. En kabal som ikke vil gå opp. Men jeg nekter å gi meg.

Strømlinjeformet

Jeg er i Europas største internettkafé i Stockholm, omringet av morgentrøtte fjes fra hele verden. Vi er her for å spille en nesten ferdig versjon av SimCity. I motsetning til helgas betatesting får vi her så mye spilletid vi vil, og alle bygninger og funksjoner er åpne, inkludert flerspillerdelen. Vi loses til hver vår maskin, og så er vi i gang.

Det begynner så enkelt. Tegn en gate fra motorveien. Marker området ved gaten grønt for å bygge boliger. Plutselig kommer folk strømmende til og flytter inn i de små husene sine. De vil ha jobber og butikker. Tegn flere veier, butikkområder og industriområder. Og før du vet ordet av det har du en levende by der hundrevis av innbyggere putrer mellom hjem og jobb og butikker.

I løpet av mine seks timer startet jeg fire ulike byer. Jeg prøver meg på en oljeby, en kasinoby og en universitetsby. Spesialisering er noe nytt i årets SimCity. Det er først etter flere omganger man begynner å skjønne smarte trekk. Forstår hvordan gatene bør konstrueres for å få maksimalt ut av byarealet. Hvilke typer bygninger det lønner seg å satse på i kombinasjon med andre. Høy utdanning fører til mindre forurensing og kriminalitet. Gambling fører til flere turister og økte inntekter. Industrifokus kan gi overskudd av råvarer som kan eksporteres til andre byer. SimCity byr på mange faktorer og muligheter, det er lett å bli overveldet.

Et viktig element i SimCity er samkjøring mellom flere byer. I starten av spillet velger man seg et kart der flere firkantede områder markerer steder man kan bygge by. Det lønner seg å bygge flere byer på en gang. Man kan lage en industriby som eksporterer strøm og råvarer til turistbyen, for eksempel. En forstad som huser mange mennesker i naturskjønne omgivelser. Pendlerruter og eksportavtaler settes opp mellom de ulike byene.

Jeg fikk aldri helt grepet på dette – mye fordi grensesnittet i regionskartet ikke fungerte som det skulle i denne nesten ferdige versjonen av spillet – men jeg skjønte raskt konseptet. Når man først bygger en by lønner det seg å gjøre litt research. Kanskje er det olje- eller kullreserver i bakken under byen? Er det mye vind og derfor trygt å satse på vindkraft? Hvor er jernbanelinja? De beste byene er de som er planlagt i detalj fra starten av.

Småbyer

En umiddelbar irritasjon er dog størrelsen på byene. Man kan kun bygge byen innenfor et firkantet område, og det blir fort trangt. For å ha noen mulighet om å ivareta alle ønsker og krav fra innbyggere er man rett og slett nødt til å lage flere byer i samme region som samarbeider med hverandre.

Moro nok kan man spille flere sammen over nett med hver sin by i samme region. Dette åpner for et helt nytt nivå av samarbeid, der man kan låne politistyrker av hverandre, eksportere strøm og råvarer og ta i mot pendlere som vil shoppe eller jobbe. Hver region har i tillegg ett felles prosjektområde der de ulike byene er nødt til å samarbeide for å realisere ambisiøse delingsprosjekter som internasjonale flyplasser og romfartsbaser.

Kreativitet i fokus

Kip Katsarelis er sjefprodusent for spillet og kan fortelle at SimCity har vært under utvikling i mange år hos Maxis.

– I starten hadde vi to personer som skapte fundamentet for spillet. Grunntanken var at spillet skulle være i 3D og at simulasjonsmotoren måtte være kompleks. Vi ønsket å lage et dypt og robust spill som fenget spilleren, med en grunnmotor som gjør det lett å legge til nye elementer. Deretter kom tanken om flerspillerdelen.

Flerspiller blir ikke bare samarbeid i samme region, men også konkurranser. SimCity har topplister og statistikk for alt, og ledertavler skal sørge for å motivere spillere til å lage byer som er best mulig på ulike områder.

– Tidligere endte alle SimCity-spill på samme måte med en gigantisk storby. En slags New York-variant. Nå er nøkkelen spesialisering og eksperimentering, man må satse på ulike elementer i byen sin, forklarer Katsarelis

I kjølvannet av Minecraft har kreative spill fått en ny vår. Akkurat Minecraft er et spill som resonnerer bra med filosofien til Maxis.

– Vi er kjent for å lage kreative spill og har et engasjert community som lager masse videoer fra spillene våre. SimCity har innebygd video- og screencapture slik at spillerne kan dele opplevelsene sine. Når spill som Minecraft dukker opp vekker de en appetitt hos folk. Vi er alle kreative, det er bare det at noen av oss er ikke klar over det. I Maxis ønsker vi å lage redskaper som vekker kreativiteten hos spillerne, forteller Katsarelis.

Det blir dog ikke ubegrenset kreativitet som i Minecraft, der moddere kan utvikle og legge til eller trekke fra elementer i spillet selv.

– Ved lansering vil ikke dette være mulig. Vi vil lansere spillet og skape et verktøy. Deretter kommer vi til å bringe inn nøkkelmedlemmer i vårt community og se på ulike måter vi kan åpne for brukergenerert innhold. Samtalene er allerede i gang, så dette er noe vi er åpne for, sier Katsarelis.

Min siste by i SimCity denne gangen blir en kasinoby. Her toner jeg ned det industrielle og satser kun på handelsstand og boliger. Jeg bygger en fergekai for å lokke cruiseskip med turister inn i havna og et kasino for å loppe dem for penger. Togstasjoner og busstasjoner må og til for å få en jevn strøm av tilreisende, og pengene strømmer inn. Men alt er ikke fryd og gammen. Gamblingen tiltrekker seg kriminelle, og idet byen vokser i eksplosiv fart får jeg et seriøst avfallsproblem. Bæsjen fra alle hotellgjestene må rett og slett pumpes ut på stranda, noe som gjør beboerne langs kyststripa rasende. Jeg møter etter hvert en vegg, og skjønner at jeg burde ha satset enda mindre på industri, importert strøm og outsourcet avfallshåndtering og kloakk til en annen by. Veksten stagnerer, og slumstrøk oppstår. Flyplassen jeg plasserte midt i byen var et dårlig sjakktrekk som alle naboene hater. Det klør i fingrene etter å starte Las Vegas-prosjektet mitt på nytt, denne gangen med en sterkt forbedret plan fra starten av, men vår tilmålte tid i Stockholm er over.

SimCity er svært lovende. Til tross for at jeg har tilbragt over seks timer med det allerede føler jeg at jeg såvidt har skrapet litt på overflaten. Mitt eneste irritasjonsmoment så langt er at området som er disponibelt for bybygging føles litt for trangt og lite, men når samkjøringen mellom ulike byer i regionen fungerer som det skal blir nok dette lettere å takle.

Se flere bilder fra SimCity på neste side!

SimCity utvikles av Maxis og gis ut av Electronic Arts. Spillet lanseres på PC og Mac 8. mars. Reise til og fra Stockholm for å prøve spillet ble betalt av Electronic Arts.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.