SimCity som ekte byplanlegger?
0

SimCity som ekte byplanlegger?

apr 05 Spill.no  

Et av mine ankepunkter mot nye SimCity er at byene føles merkelig utdaterte. Bymodelleringen ser ut til å være basert på amerikanske byer fra 50-tallet, bilbaserte trafikktunge beist uten sykkelveier og miljøvennlige alternativer til en massiv bilkultur. Moderne byplanlegging handler om miljø og trivsel, trafikkmaskiner under bakken, kollektivtrafikk og sykkelruter, og det er umulig å skape en slik by i SimCity.

Les min anmeldelse av SimCity her!

Konkurranse

Derfor stusset jeg litt tidligere i dag da jeg fikk en mail fra Electronic Arts om en konkurranse de arrangerer for studenter. De gir bort SimCity-spill til studenter for at de skal planlegge moderne byer som skal sendes inn til Electronic Arts i Norge. De beste byene vil presenteres på et eget event til høsten for inviterte gjester som Oslos ordfører Fabian Stang.

– Spillet SimCity fra EA vil i år virkelig gi spillere muligheten til å få et grundig innblikk i hva det vil si å skape bærekraftige byer. I år vil vi at dette skal være noe mer enn teorier i spill. For at dette skal få muligheten til å påvirke norske byer sin fremtidige utvikling ønsker vi å utfordre studiemiljøer som jobber med arkitektur, design og byplanlegging til å vise oss hva de mener er morgendagens perfekte by, skriver Electronic Arts i pressemeldingen.

Alle som studerer 3D-design, arkitektur eller byplanlegging kan delta. En jury bestående av en arkitekt, en designer og en representant fra EA vil kåre en vinner som får en Makerbot 3D-printer.

Som eksempel på hva slags moderne byer EA vil se nevner de blant annet at man kan gjøre om Oslo til en sykkelby, noe som er litt merkelig ettersom det finnes verken syklister eller sykkelstier i SimCity.

– Hele konkurransen trenger ikke «finne sted» i selve spillet. Man kan lage sine egne skisser i virkeligheten og presentere dem. Sykkelstier var brukt som et eksempel, men ja, man kan ikke lage akkurat det i spillet, forteller markedssjef Silje Grønli i EA Norge meg.

– Byene er til en viss grad overførbare til virkeligheten. Særlig grunntanker som at innbyggerne dine blir mer fornøyde av å ha diverse parker og grøntområder i nærmiljøet, enn om du setter opp en avfallsdump rundt hjørne, sier Grønli når jeg spør om bymodellene i spillet er relevante for dagens utfordringer rundt byutvikling.

Det spørs hva Fabian Stang vil få ut av SimCity-byene. Personlig krysser jeg fingrene for at noen klarer å plassere Lambda i en eller annen Oslo-modell så vi endelig kan få se hvordan Oslo ser ut med et skikkelig Munch-museum.

Er du interessert i å delta eller vil du ha mer info om konkurransen kan du sende en mail til simcity@mediacom.no.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.