Til minne om Satoru Iwata
0

Til minne om Satoru Iwata

Den 11. juli 2015 gikk Satoru Iwata bort, 55 år gammel. Han var den fjerde presidenten i Nintendos 126 år lange historie, og den første som ikke tilhørte Yamauchi-familien. I sjefsstolen ledet han Nintendo i en periode med stor suksess og utvikling. Likevel gikk han aldri langt vekk fra sine røttersom spillutvikler, og han hadde en sterk kobling til publikum, som han ofte underholdt med ulike humoristiske innslag under Nintendo Direct-sendingene han selv var konferansier for.

Iwata ble født i Sapporo i nordlige Japan i 1959. Han interesserte seg for elektronikk, og tok utdanning ved Tokyos universitet for teknologi. Etter studiene fikk han seg jobb i HAL Laboratory, og ble i 1993 sjef for selskapet. Han jobbet i HAL med spill mange har et sterkt forhold til i dag, og han skrev personlig mye av koden til spill som Earthbound, Kirby og Balloon Trip, hvor sistnevnte er et av de spillene flest assosierer med Iwata som spillutvikler.

I 2000 tok han over som leder for Nintendos bedriftsplanlegging, og da Hiroshi Yamauchi pensjonerte seg i 2002, hadde Iwata vist seg som en sterk leder, og kom inn i den rollen vi i dag kjenner han best, nemlig som direktør for Nintendo.


Gjennom 13 år fikk vi oppleve Iwatas taktikk for å lede Nintendo til best mulig resultat. Hans filosofi var å tilby noe unikt, noe ingen andre våget å tilby. Det første eksperimentet innen denne tankegangen var Nintendo DS. Den første konsollen etter at Iwata tok over som sjef, kastet fra seg den allerede etablerte merkevaren
Game Boy og ble lansert som noe helt nytt. DSen var revolusjonerende, og introduserte konsept vi ikke kunne vært foruten på håndholdtfronten i dag. Den var den første dedikerte spillkonsollen med touchskjerm, hadde innebygd mikrofon, to skjermer og et kamskjelldesign som beskyttet skjermene fra riper. Kynikere vil kalle mye av dette gimmicker, men det ga Nintendo muligheten til å utvide markedet til flere fronter, og få spill ut til folk som tidligere ikke hadde vært så interesserte i mediet. Det fungerte også meget godt, og DSen er den dag i dag den andre bestselgende konsollen noen sinne, kun slått av Playstation 2.

Iwata kalte denne strategien «Blue Ocean» ettersom de søkte ut nye markedsgrupper ingen tidligere hadde forsøkt å omvende til spillforbrukere. Denne strategien ble fortsatt med Wii, som ble nok en braksuksess for Nintendo. Her var det bevegelseskontrollere som var den nye idéen, og dette var enda en idé som solgte godt hos folk. Nok en gang ble nye grupper av forbrukere interesserte i spill, og Nintendo fikk gjennom Iwatas filosofi spredd sin spillglede til enda flere enn man kunne tenke seg før «Blue Ocean»-strategien.

 

Etter å ha dominert markedet med Wii og DS, ble det litt tøffere tider for Nintendo da de lanserte Nintendo 3DS i 2011. Til tross for nyvinninger som Streetpass og 3D-effekt var dette innovasjoner som var vanskelig å kommunisere effektivt til publikum, og konsollen slet mye de første månedene på markedet. Iwata innså at dette måtte få konsekvenser for selskapet, men i stedet for å kutte i andres lønn eller si opp ansatte, halverte han i stedet sin egen lønn for å vise ydmykhet for investorene som var misfornøyde med resultatene og kundene som var misfornøyde med spillutvalget. Et år senere var 3DS blitt et populært valg blant forbrukerne, og spillutvalget var oppgradert kraftig. Nintendo klarte under Iwatas ledelse å snu 3DSens krise til en suksessfull konsoll, til tross for sterk konkurranse fra mobilspill i denne delen av markedet.

Likevel har de siste årene vært tøffe for Iwata. Wii U har ikke solgt som forventet, og mange har synset og hevdet at Iwata burde trekke seg. For de som så nærmere på situasjonen, var det klart at det ble gjort feilgrep i håndteringen av konsollens lansering, men å gi skylden til Satoru Iwata ville ikke vært riktig. Wii U var nok et eksperiment, og et veldig fornøyelig et for de som valgte konsollen, uten tvil. Forskjellen er at akkurat Wii Uens salgsargument ikke slo gjennom like sterkt som dens forgjenger og de håndholdte konsollene har gjort.

I fjor sommer ble det kjent at Iwata var blitt syk, og at han ikke kunne delta på E3. Han fortalte i et åpent brev til publikum at han hadde fått gallegangskreft, og at selv om prognosene vanligvis var dårlige, hadde de oppdaget sykdommen såpass tidlig at han hadde betraktelig bedre sjanser. Vi fikk høre at han var friskmeldt igjen, og hans første Nintendo Direct etter operasjonen ble kommentert på av bekymrede fans som syntes han så litt slappere ut, og som ønsket han god bedring. Den første operasjonen hadde vært vellykket, Iwata kom tilbake i jobb, og ingen forventet det som skjedde et år senere.

Selv i det siste året på jobb gjorde Iwata store grep for å styre Nintendo mot framtida. En ny utgave av Nintendo 3DS har blitt annonsert og lansert, Amiibo-figurene har blitt en vital del av Nintendos markedsstrategi, en avtale om en Nintendo-fornøyelsespark er blitt inngått med Universal Studios, og, aller viktigst og mest kontroversielt, planer om mobilspill er lagt i samarbeid med mobilspillselskapet Dena. Dette har vært et viktig spørsmål for Iwata å komme til en konklusjon vedrørende, og selv om selskapet nå har innsett at mobilspill er nødvendige for å henge med, nekter de å gi seg på konsollfronten, både stasjonært og håndholdt. For å understreke dette, bekreftet Iwata også at en ny konsoll, under kodenavnet NX, samt en søvnsensor for livskvalitet er under utvikling. Ingen detaljer er for øyeblikket kjent om verken den nye konsollen eller livskvalitetsverktøyet, men internett og jungeltelegrafen spekulerer i høygir.

Selv om Iwata var en dyktig forretningsmann, er han gjennom sin unike sans for humor og forholdet til fanbasen blitt et ikon for svært mange spillentusiaster. Nintendo Direct-sendingene ble innført som en kanal for å snakke direkte til fansen, og har alltid vært preget av en spøkefull tone, og Iwata viste gang etter gang at han kjente fansen og visste hva vi forventet, ikke bare av innhold i nyhetssendingen, men også i stil og utførelse. Han traff ofte en perfekt balanse mellom profesjonalitet og humor, noe som gjorde sendingene hans til den mest underholdende og informative måten å få med seg de ferskeste Nintendo-nyhetene.

Han var dog fortsatt en spillutvikler i sjela, og selv som sjef var han åpenbart like interessert i hva som rørte seg på gulvet som da han selv reddet Earthbound fra å bli kansellert på grunn av rotete kode, eller da han med programmeringsferdigheter av en annen verden hjalp Game Freak med å få plass til hele Kanto i Pokémon Gold/Silver, i tillegg til Johto-regionen som allerede var inkludert.

Gjennom Iwata Asks-intervjuene fikk publikum en innsikt i hvordan utviklingen foregikk i dhvert spill som ble lansert, og vi fikk i tillegg en smak på tonen mellom utviklerne og sjefen selv. En tone som forøvrig virket veldig hyggelig, ettersom intervjuene ofte inkluderte frasen «Iwata: (Laughs)». Det siste Iwata Asks-intervjuet ble publisert for knapt en måned siden, og omhandlet det kommende Fire Emblem Fates til Nintendo 3DS.

 

I 2008 uttalte Iwata at Nintendos mål som selskap, var å se så mange mennesker som mulig smile mens de brukte deres produkter. Selvfølgelig er Nintendo en bedrift som er avhengig av å tjene penger, men blant Nintendo-entusiaster har det lenge eksistert en tanke om at Nintendo mer enn sine konurrenter tenker på å lage spill som er moro for kundene å spille. Jeg tror personlig at Satoru Iwata var akkurat denne typen person, som framfor alt ønsket at det Nintendo kunne tilby ville bringe barnlig glede til barn og voksne verden over. Gjennom Blue Ocean-strategien og det konstante fokuset på å lage spill som er unike og morsomme å spille, er det nettopp dette som har vært Nintendos fokus under Iwatas ledelse.

Det er ingen som forventer at en ny person skal innta sjefsstolen hos Nintendo i de aller nærmeste dagene. Akkurat nå fortjener Iwata all ære, og hans kolleger fortjener en pause for å sørge tapet. Likevel håper vi at Nintendos neste direktør vil være en person med like mye karisma og sans for publikum som det Iwata-san var. Hans filosofier vil utvilsomt forme veien videre de neste årene, og det merket han har etterlatt på selvskapet vil fortsatt være synlig lenge. Når NX annonseres på E3 neste år, vil dette garantert være en konsoll som er et resultat av Iwatas idéer.

Spillbransjen har mistet en av sine viktigste visjonærer, og verdens spillentusiaster har mistet et høyt elsket ikon. Han sa i 2005 at «På visittkortet er jeg direktør. I tankegangen er jeg en spillutvikler. Men i hjertet er jeg en spiller». Dette var tilfelle helt til slutten, og det er slik han har formet Nintendo.


Takk for alt, Satoru Iwata.

Nintendo Life har laget en veldig fin hyllest til Iwata gjennom denne videoen som viser akkurat hvorfor Iwata ble en slik populær leder til å begynne med. 

About Håkon Kvam Lyngstad

Journaliststudent ved Høgskulen i Volda som brenner for spill som et narrativt medium. Samtidig forelsket i fighting- og musikkspill som bombarder sansene med lys, lyd og endeløse kombomålere.