Uheldig timing av Sony
0

Uheldig timing av Sony

mar 14 Spill.no  

Det er ikke «Motorstorm: Apocalypse» sin feil at jeg sitter med en litt vond bismak i munnen når jeg kjører om kapp i ruinene av spillets storby. Sony har hatt maksimal uflaks med lanseringen, og dersom du synes det høres smakløst ut å more seg med et spill der du skal kjøre om kapp i en jordskjelvrammet storby, så er du ikke den eneste.

Smakløst?

Da jeg spilte «Motorstorm: Apocalypse» forrige uke var alt normalt, jeg hadde det gøy der jeg hoppet fra hustak til hustak, og suste mellom skyskrapere som raste sammen. Men så kom jordskjelvet i Japan rett før helga, og da jeg prøvde spillet igjen på lørdag var det ikke like moro igjen. Grafikken i spillet minner meg om bildene fra TV-skjermene og nettmediene de siste dagene. Naturkatastrofen som en gang var et artig rammeverk for spillet, har nå fått en ufrivillig seriøs undertone.

Evolution Studios og Sony fortviler nok. «Motorstorm: Apocalypse» har blitt utsatt i Japan på ubestemt tid, men kommer fortsatt i salg i Europa og USA denne uka. Og klarer man å se bort fra de mange parallellene til situasjonen i Japan, er det mye spennende å hente i «Motorstorm: Apocalypse».

Den nihilistiske motorsportfestivalen har reist fra ørkenlandskap til stillehavsøyer (via en snarvisitt innom arktiske strøk), og har nå forlatt rene naturopplevelser til fordel for en katastroferammet storby. Et hangarskip fylt med biler, motorsykler og suisidale sjåfører ankommer San Francisco i ruiner. Et jordskjelv har ødelagt byen, og anarkistiske gategjenger herjer gatene. Og dermed er det bare å sette seg bak rattet og presse gassen i bånn.

Voldsomt

«Motorstorm: Apocalypse» følger samme formel som tidligere spill: motorsykler, rallybiler, ATV-er og trailere kjører om kapp på ulike baner. Det handler om å komme først i mål, koste hva det koste vil. Men «Motorstorm: Apocalypse» har også fått et nytt element i form av økt fokus på action.

Områdene man kjører om kapp i er mildt sagt ustabile. Etterskjelv og gategjenger gjør sitt til at løpene ikke akkurat blir en dans på roser. Skyskrapere velter, tunneller raser sammen og veier rakner. Ødeleggelsene følger kanskje et stramt manus, men legger et ekstra lag med adrenalin på kappløpene.

Kjøremotoren er slik den alltid har vært i «Motorstorm»-spillene: tung og seig. Men selv om denne kontrollen fungerte bra på de mer åpne naturområdene i de forrige spillene, blir det ofte for treigt på de mer trange banene i «Motorstorm: Apocalypse». Jeg savner litt mer respons i kontrollen, litt mer kontrollert slædding og presise svinger.

Boost-systemet er igjen sentralt, i tillegg til å holde gassen i bånn må man jevnlig fyre løs med ekstrafart via kjøretøyenes innebygde rakettsystem. Her handler det om å balansere forbruket mot en temperaturmåler – presser du motoren for hardt smeller det. Vann og luft kan brukes til å kjøle ned systemet, noe som skaper en fin balanse i spillsystemet.

Noe som ikke er like lekkert er de håpløse mellomsekvensene som har blitt lagt til. Disse har blitt laget på sparebudsjett, her møter vi utklipte tegnefilmfigurer i noen amatørmessige collager som minner mer om noe en eller annen ensom fyr har klipt sammen på YouTube enn et profesjonelt dataspill. I tidligere «Motorstorm»-spill har sjåførene vært anonyme og maskerte. fatalistister fulle av dødsforakt. Nå har de blitt en gjeng med svimete karikaturer, omringet av overdimensjonerte puppedamer.

Mellomsekvensene er der for å krydre spillets nye historiemodus, og selv om animasjonsfilmene er elendige, er idéen bak god. Her følger vi racerne over flere dager, og blir introdusert for stadig nye utfordringer og kappløp fra tidlig morgen til langt på natt.

Actionracing

«Motorstorm: Apocalypse» er spektakulært når man spiller alene, men minst like moro sammen med andre. Evolution Studios har ikke glemt at det å spille sammen med kamerater som er på besøk fortsatt er stor moro, og spillet støtter fire spillere på en skjerm, i tillegg til omfattende onlineracing.

Som en adrenalinfylt actionracer lykkes «Motorstorm: Apocalypse» bra. Jeg synes fortsatt at «Blur» er et bedre actionracingspill, men «Motorstorm: Apocalypse» har en mer Hollywood-aktig og spektakulær presentasjon i kappløpene sine som overgår det meste på markedet i dag.

Se flere bilder fra «Motorstorm: Apocalypse» på neste side.

«Motorstorm: Apocalypse» er utviklet av Evolution Studios og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation 3 16. mars.

Les også:

Få større pupper med Nintendo 3DS

Norske Nerder med spillsuksess

Søndagstapas

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.