Valve tror på forbrukerrettet VR i 2015
0

Valve tror på forbrukerrettet VR i 2015

jan 21 Spill.no  

Valves utviklerkonferanse Steam Dev Days ble som kjent avholdt i forrige uke, og i løpet av den to dager lange konferanse fikk vi vite mye om selskapets planer for framtiden. Blant annet ble det kjent at de har store forhåpninger for Virtual Reality, eller virtuell virkelighet, og Valves forskning- og utviklingsleder Michael Abrash kunne avsløre at industrien allerede har kommet mye lengre med VR enn de fleste tror.

Abrash er ikke beskjeden i sin støtte til virtuell virkelighet, og han mener at VR-bevegelsen som i dag ledes av prosjekter som  Oculus Rift og CastAR “kan endre hele underholdningsbransjen.” Han er ikke alene om å ha et positiv syn på utviklingen innenfor VR, men Abrash setter til og med en dato for revolusjonen – innen to år.

Allerede nå er det mange som leker seg med tidlige utgaver av Oculus Rift hjemme i stua, men det Abrash sikter til er når vi får se bedre VR-utstyr til mer realistiske priser. For å være helt nøyaktig mener Abrash vi i løpet av 2014-2015 vil få se VR-briller med 110-graders FOV, bildeoppdateringsfrekvens på 95 Hz, 1K x 1K oppløsning på hvert øye og 20ms latens. 

Spesifikasjonene Abrash sikter til høres kanskje urealistiske ut hvis man tenker på at dagens kjøpbare Oculus Rift-briller kun tilbyr en oppløsning på 640 x 800 piksler per øye. Valve skal dog allerede ha produsert prototyper med nevnte spesifikasjoner, og de hevder at “ingen gjennombrudd eller mirakler trenges, kun solid ingeniørarbeid”. 

Valve akter å dele kunnskapen de har tilegnet seg relatert til VR med andre PC-produsenter, og som kjent arbeider de tett sammen med OculusVR for å bringe den virtuelle virkeligheten til, vel, virkelighet.

Kilde: Joystiq

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.